|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
bole |
Brukar åka E4-an sträckan Stlm-Mlmö-Sthlm väldigt ofta. Och kör man en bra bil som gått lite så är det klart att man vill gärna köra lite fortare...dock händer det att det ALLTID är någon som blir stoppad mellan Norrköping-Linköping-Mjölby av en ljusgrå SAAB 9-5. En bekant till mig blev av med körkortet 1 vecka efter att ha köpt sin -03 M5a!!! Har kört sträckan Malmö-Sthlm idag(Söndag 06 Feb 05) och framför mig sett just den saaben me 2 snubbar i som körde i 110 i vänstra filen, jag noterade reg-nummret i min handdator och kunde slå upp det sedan på vv.se. Detta fick jag fram bl.a: Regnr: USC136 Färg: LGRÅ Fabrikat: SAAB 9-5 SEDAN EB49G Årsmodell: 2004 Fordonsslag: PB Chassinummer: YS3EB49G543513622 Upplysningar: Ägare/Brukare Namn: POLISMYNDIGHETEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Adress: BOX 345 POLISOMR. LINKÖPING Postnr: 581 03 Förvärvsdatum: 2004-08-27 Ort: LINKÖPING ... tur att man var uppmärksam annars kunde d ha gått illa... PS: Efterlyser ägaren(lite äldre snubbe) av den gröna 5-serie BMW'n som rejsade lite med mig strax före Jönköping runt kl 15-16. Det var inte så mkt trafik o vi kom upp i över 230km/h. --- Min: Länk Länk |
Njuren |
De var juh rätt bra att ingen barnfamilj kom ivägen för dig och gubben när ni rejsade i 230Km/h BMW - i nöd och lust? |
bole |
ca 0 bilar på vägen? :) --- Min: Länk Länk |
bole |
det roliga är att de var ensamma på vägen (det var söndag, väldigt lite trafik annars) och jag körde ca 160 bakom dem...men tänkte att det vore bäst att sakta ner för gud vet vem det kan vara... *pustar ut* Njuren, jag kör annars ganska försiktigt men varför inte utnyttja vädret och vägen när det går :-) såklart kan man inte hålla den hastigheten hur länge som helst för bakom varje buske/kulle kan sitta en poliskontroll o vänta. Men klart man frestas att köra fortare. Tyvärr --- Min: Länk Länk |
|
Det är lite lustigt att folk i allmänhet verkar vara mer rädda för poliser än för hästar, älgar, rådjur, småbarn, pensionärer och övningskörare. :| Även om det är "ca 0 bilar på vägen" och bra väder så finns det ALLTID faror som är MYCKET svårare både att förutse och att undvika om man kör mer än dubbel tillåten hastighet. Så här års börjar det ju också skymma vid 4-tiden, vilket gör det ÄNNU svårare att ha full koll (om man nu nånsin har det) på vägen och omgivningarna. |
|
bole |
Klart man är mera rädd för polisen. Kör man på en häst, älg eller rådjur i 230km/h så tror inte jag att man har något att oroa sig för mer, speciellt körkortet ;-) --- Min: Länk Länk |
|
Och småbarn, pensionärer och övningskörare då? I och för sig slipper du tänka på ditt körkort då också... Just ja, det är ju det som är det viktiga. Tänkte inte på det. Sorry! Ich bin eine Moraltante. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Tufft. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
bole |
Händer väl att alla kör fort ibland :-) det var förväntat att jag skulle hängas här men ... så kan det bli ibland ;-) --- Min: Länk Länk |
| Snubbarna i civilbilen gör bara sitt jobb precis som alla andra. | |
Njuren |
=) BMW - i nöd och lust? |
|
Jag ser att moralpoliserna är ute idag också. Väljer man att köra fort, och gör det utan att sätta någon annans liv i fara, så tycker jag att man kan få göra det om man är beredd att ta konsekvenserna. Att moralpredika om att fortkörning känns överflödigt då alla som har körtkort vet om fartgränserna i vårt avlånga land. Dvs, alla som kör för fort vet att de gör fel. Moralpredikning kring detta ämne är ungefär lika hjälpsamt som personer som ligger o slickar mittlinjen i 75 på 90 väg. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Så fort man säger ett knyst om farorna med att köra på tok för fort på allmän väg blir man kallad "moralpolis" eller "gnällkärring"... Men visst håller jag med om att det är totalt bortkastad energi - inte en enda människa på detta forum som har för vana att köra för fort lär lätta på foten bara för att vi är några stycken som "moraliserar". |
|
bole |
kimzo såg din sida...ledsen för föräldrarna --- Min: Länk Länk |
Alter Schwede |
Ska du moralisera behöver du heller ingen motor på 3.5 liter, då maxhastighet i vårt land är 110km/h eller hur? Det lär ju finnas skonsammare motorer,,jaa,, för miljön t ex.,,om man nu även kan ha den aspekten i åtanke. Jag menar,,killen som startade tråden skriver ju att vägen var öde. Vad är det för mening med att börja prata om barn o pensionärer? |
bole |
precis...som sagt..många köper väldigt motorstarka bilar... alla som gillar bMW gillar just bmw för dess motor...och då kommer frågan...varför man ska ha en motorstark bil i ett land där maxhastigheten är 110km/h? svar: Alla kör för fort nån gång..eller? --- Min: Länk Länk |
Alter Schwede |
..just det,,,och sen ska de sitta och moralisera. jag fattar inte det. |
|
Det är väl allmänt känt att östergötlands poliskår är flitiga fartdårebekämpare. Är mer regel än undantag att man drar ner farten till lagom 115km/h (om man nu ligger högre) efter ödeshög och uppåt. Var ganska kul en gång, blev omkörd av en mörkblå S40 i 150-160, dröjde 30-40 sekunder så kommer en silvrig S70 i 200+... och ytterligare 2 minuter senare så ser ja dem stå på vägkanten med blåljus på taket. Har åkt värnamo-norrköping ett antal gånger, och 7 av 10 gånger sett polisen stå och skriva böter... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det här leder ingen vart, så detta är det sista jag skriver i ämnet: 1. ALLA köper inte BMW för motorns skull. Många köper för känslan och kvaliteten. 2. Jag köpte DEFINITIVT inte min bil för att köra för fort, då hade jag valt en annan bil. 3. Det är en viss skillnad mellan att köra 10-20 km/h för fort på motorväg någon gång och att köra 230 km/h i skymningen. |
|
bole |
liste eftersom du skriver sista gången så skriver jag ... du har rätt. --- Min: Länk Länk |
Alter Schwede |
Svar: 1. Då finns det klokare alternativ som 518 eller 520i 2. Det borde du nog ha gjort. (Bättre för miljö och privatekonomi) 3. 10-20km/h för mycket på motorväg är också lagbrott likasom 230km/h i skymning. En lagöverträdelse är en lagöverträdelse. Nej,,slutskojat nu:-) jag lägger också av:-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.