|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Någon som sett likheterna med nya Citroen C4 och BMW E60? Strålkastarna e juh brutalt lika.För övrigt tycker ja C4 är snygg. BMW - i nöd och lust? |
rsarits |
Håller med, C4 är rätt snygg, generellt tycker jag att Citroen har ryckt upp sig ordentligt vad gäller design. Har inte tänkt på likheterna med BMW dock. Hursomhelst så lär det stå BMW på tomten även i fortsättningen. |
|
Först kom väl "faceliften" på C5 i form av rippoff på E60s lyktor. C4 har en snarlik design. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Citroën har helt klart ryckt upp sig designmässigt. Nya C4:an är ju hur tuff som helst! Stilbrottet mot föregångaren Xsara är minst sagt brutalt...!!! Även C5 facelift blev ett klart lyft, en hel del av pre-faceliftens "bullighet" försvann. Tycker Citroëns oblyga rip-off på BMW 5-seriens strålkastare är lite kul, nästan lite charmig... :) Mvh. |
|
Paap Reeder |
... har länge tänkt skicka ett brev till citroträng Headoffice i stkhlm med en bild på "vår " 5- serien och så en bild på deras plaggiat med frågan: .... varför måste ni??? Mitsiubishu ... eller nått liknande har ju sedan gammalt ritat av E36´ans akter. - o s v - o s v Allt verifierar bara den urgamla tesen: BMW följer inte utvecklingnen ... BMW leder den! .... allt sprunget från tesernas urtes: "Alla vill ha en BMW"!! MVH /// Paap R |
|
Nja, jag tyckte ju om XM (sedan). Har aldrig gillat C5, som liksom SAAB 9-3 ser ut som en förvuxen tvålkopp. Paddan är gud (eller gudinna -> (DS)). Tycker designen på cittror idag bara är tragisk. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Inte mycket att gnälla på. BMW har ju "rippat" rätt friskt de också. Nya E90 bakljus är ett plagiat av Nissan Primera. Nya C4 coupé är snygg. Dessutom går det att bygga om den till robot. En robot som kan dansa. |
|
|
Dessutom tog BMW hjälp av en soptunna när dom designade nån front :P Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Tror ni att det är plagiat? Jag tror att det är samma "skolor" dessa designers går på. De pratar nog med varandra. De fikar nog med varandra. De kikar nog lite på varandra också. Men man får nog se lite på hur lång tid det tar att utveckla en bil innan man anklagar för plagiat... Annars tycker jag att C4 var snygg bakifrån. Mvh /NP |
|
| Kolla fronten på nya Mercedes Benz CLS-klass. Där har ni samma idé en gång till. Bildesign går i modevågor och just nu var E60 en av de första i raden. Däremot håller jag med om att Mitsubishi Galant är en ovanligt oblyg kopia av BMW E36. Det var nog ingen slump. | |
|
CLS ser förvånande lik ut C5 pre-facelift i fronten. Studera själv fronterna och jämför! Kusligt... bjoerck: Allting asiatiska tillverkare producerar är ju lånat/stulet ur europeeiska idéer. Således är Primeras design stulen från en europeeisk bil, det BMW gör nu är isåfall att sno tillbaka idén. OM man nu tycker den ser ut som en Primera bakifrån, vilket den naturligtvis inte gör. :P /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Olof: Att bakljusen är i princip identiksa mellan Nissan Primera och E90 måste du hålla med om. Sen må det vara hänt att det finns skillnader i plåten därbak. Jag håller för övrigt med dig om att japanerna kopierar europeerna. De kopierar, gör bättre, spyr ut enorma volymer och tjänar tillika enorma pengar. |
|
|
Det finns kanske en likhet, men jag tycker inte den är slående. Bakpartiet är en helhet som jag inte tycker mig ha sett någon annanstans. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Håller med bjoerck om bakljusen.. Men jag undrar om du menar att japsarna även kopierar europeiska motorer? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Helt klart enkelte likheter og det er heller ingen tilfeldighet :) Länk Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
| Perran_: Som ett exempel kan nämnas att Saab var före japanerna med sextonventilsmotorn. Den presenterades sent under 1983 inför lanseringen av 9000. Saab hade klurat länge på sextonventilstekniken och den motor som konstruerats var tekniskt intressant samt produktionsmässigt kostsam. Japanerna anammade snudd på direkt sextonventilskonceptet och massproducerade konceptet i enorma volymer vilket gjorde produktionskostnaden låg. Kvar stod Saab med en teknik som började anses vara alldaglig men till skyhöga produktionskostnader. Detta är ett misstag Saab gjort om och om igen och som även gjort att företaget är en katastrof sett ur en affärsmässig aspekt. | |
| BMW E9: Bangle har designat båda? | |
Njuren |
SOm när ja var på citroen center sa försäljaren att han aldrig hade sett så många ungdomar i bilhallen genom sina år.Samma sak lär ha hänt när peouget?206 släpptes. Fransoserna har tagit rätt stora andelar i europa genom att ha design som vapen. Verkar funka iaf BMW - i nöd och lust? |
|
Man kan ju hitta likheter i många bilar... I fallet Z8 är det uppenbart att tyngdpunkten av designarvet kommer från den underbara 507'an: Länk Mvh, /Wille |
|
|
bjoerck: Man lär sig något nytt varje dag :) Men jag gillar ju t ex CRX-ens karaktär mycket mer än en og900i 16v. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
bjoerck: ...ja :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.