|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag börjar bli riktigt orolig. jag står i begrepp att ev köpa en 528ia av lite nyare mod men fan vet. jag kör idag en camry v6 och har gjort så i många mil,30 000 för att vara exakt.Det har varit obefintligt med rep och bilen går jättebra men börjar bli till åren. här verkar det som det är massor med problem med bmw som jag trodde var kvallitetsbilar.från att bilar stannar, bakluckor som inte funkar,hög bensinförbrukning,kärvande växellådor bussningar i framvagnen,länkarmar,servostyrningar,vanos problem mm. är det verkligen så illa? | |
|
Klart det finns problem. Men som sags så många gånger förut, vem sätter sig och skriver "Bilen har fungerat utan anmärkning i över 15000mil" Man skriver ju oftast när man har något problem! Mvh Carl |
|
|
nå må du ikke glemme at dette er et forum som er her for å hjelpe dem som har problemer med sin bil. har hatt 5-6 bmw gjennom min tid, og kan vel ikke si annet enn at jeg ihvertfall ikke har hatt mer problemer med mine biler, enn andre har hatt med andre merker. Deltagelsen, og iveren i dette forumet beviser bare en ting; at BMW eieren bare er ett par hakk mer AUTOFIL en hva en gjennomsnitt annen bileier er. Interesen for bil, modifikasjoner/problemløsning er på et høyt nivå. |
|
|
jo hej du! har ifs. "bara" haft min i ca 7-8 månader men jag har då inte haft några som helst problem med min 528i. tänk på att det bara är dom som har problem med sina bilar som skriver här, frågar om hjälp för att slippa lämna in på dyra verkstäder! vet själv många, många BMW ägare som inte har problem med sina bilar, service och underhåll är hemligheten ;) sen så finns det ju "måndags ex" av alla bil märken, de kan man ju aldrig komma ifrån. nä, köp du din 528 och glid som en kung, det gör jag ivf, hehe //Kent |
|
| Finns det verkligen något forum där medel-Svensson sitter och skriver om sina problem med Toyota`s familjebilar? På den här sidan så finns entusiaster som anser att bilägandet är mer än en förflyttning från A-B. Inte sällan är det dyra, tekniskt avancerade lyxbilar eller sportbilar som efter några år hamnar hos en entusiast som inte ställer in bilen på verkstad för minsta lilla. Därför kan man precis som du kanske få intrycket av att BMW är ett problem märke. Visst, även solen har sina fläckar men många av de problem som diskuteras här beror på att BMW ägarna ställer lite högre krav på sina bilar. Oftast är körsträckan längre och bilen kanske körd lite hårdare än på en motsvarande Toyota (om det finns någon). Morsan har en Toyota. Den passar henne perfekt. Den startar lätt och bara går och går. Själv skulle jag hellre cykla. | |
|
för det första har denna medelsvenson ägt både lotus och corvette. för det andra vad det gäller dina argument om trkniskt avanserade bilar som ofta rullat långt är min fråga varför inte tekniken fungerar bättre på "lyxbilarna". ofta rullat längre fattar jag inte. här på forumet är det mellen 5 och 10 tusen mil. kallar du det för långt. . inte vet jag vilken planet du kommer från med sådana avstånd. kanske det är långt för en bmw. inte vet jag. |
|
|
Men Uffe då. Ta inte allt så personligt. Jag menade tex inte att just du skulla representera medel-Svensson, vilket ditt tidigare bilägande bevisar. Själv har jag ägt bla. Porsche 911 och 944. I och med att det tillverkas så många fler Toyota än BMW så finns det statistiskt sett större chans att en Toyota ägs av medel-Svensson. Dessutom just den målgrupp som Toyota siktar in sig på. Undantag finns ju givetvis. Vidare har du gått från en fråga om BMW`s kvalitet i ditt första inlägg till att nu konstatera att "tekniken inte fungerar bättre på lyxbilarna". Är det något du vet säkert eller är det ett intryck du fått här på forumet bara för att folk har någonstan att ta upp sina problem? De flesta BMW rullar väl längre/år än snitt bilen. Mellan 5-10,000mil vet jag inte riktigt var du har fått ifrån. Om du känner dig osäker ska du nog inte skaffa någon BMW. I mitt tycke är just en 528 det mesta man kan få för pengarna. Slutligen har mina BMW gått: 518i-82: 32,000 mil 525i-88: 37,000 mil 540iT-97: 24,000 mil Det är långt mellan verkstäderna här på planeten Mars! |
|
|
det är just därför jag ställer frågan om man vågar köpa en. därför att jag är osäker tittar jag på prisbilden på en 528 touring contra v70,s ligger den på samma nivå och ibland lägre på en bil som gått färe mil. kom nu inte med alla korkade komentarer om att v70 skulle vara så himla tråkiga och gubbiga.det var några år sedan.dom är med rätt motor helt ok.anledningen till att jag tittar på bmw är för det första är en jävligt snygg bil och att jag innbillarmig att det ska vara bra kvallitet på grejorna.jag tillhör inte skaran av folk som är extremt märkes bundna och älskar att prata skit om andra bilmärken. (ok, skulle vara alfa i så fall "ler"). min stora fasa är dock att köpa en bil som man får börja med att mecka med det första man gör. skruva bil har jag gjort vad jag ska och är såååå trött på det. det räcker med kompisars bilar.Jag älskar att köra bil och kör nog mer än dom flesta både på jobb och fritid( den lilla jag har med familj och hundar.)men det ska vara med en bil som ite riskerar att stanna eller som kostar en förmögenhet i rep. |
|
|
uffe p>>>En E39 som du nu funderar på är en mycket bra bil med få missnöjda ägare totalt sett...Men som med allt annat så måste man syna bilen i sömmarna INNAN köp. Ok,visst kan man stöta på en och annan "tveksam" bil både med hänsyn till miltal och div andra "grejor", men överlag så tycker jag inte att den vagnen kan inberäknas i "högriskköpsegmentet".. Farsan har en 523i-97 som han inte har kostat på mycket annat än service(ja,det dyraste är väl effekttransistorn till kupéfläkten som gav upp för en tid sedan, ca 1700kr vill jag minnas att detta kostade honom totalt med arbete+"pryl" på BMW)... Bilen har nu rullat dryga 12000mil...Med garanterat en ägare,pensionär dessutom :) Lycka till i billetandet iaf! Mvh Janne. |
|
|
Vilket prisläge hade du tänkt? De allra första årsmodellerna börjar ju komma ner i nästan löjligt låga priser, runt 70000kr. Ägandekostnaderna beror ju mycket på hur mycket du kan och vill göra själv. Kan man tänka sig att mecka lite då och då kan man ju köpa en billig bil. Annars får man helt enkelt punga ut med mer pengar. Bilar går sönder helt enkelt och enligt min uppfattning så går inte BMW sönder mer än andra bilar i förhållande till hur de körs. Det som avgör saken för mig är att BMW i allmänhet ligger mycket bra till om man jämför prestanda, utrustning, design och pris med andra bilmärken. |
|
|
Ja det är ju så om man har problem då brukar man skriva här om hjälp! Min gamla 525 från 92 importerades 2000 och gått felfritt sen dess! När jag köpte den så hade den 16000mil och nu börjar närma sig 21000mil. Bara generator strulade till en gång. Min förra 530 v8 hade jag i 2år och kördes i ca 3500mil tror jag det var. Vatten- pumpsbyte, framdämpare spindeled...tror det vad jag byte. Otrolig mycket bil för pengarna och fungerade utmärkt! MvH Bmw 4-ever |
|
|
vilka bilar är felfria? Nyss var det väl Saab 9-5 som det var motorproblem med i vissa årsmodeller. Jag tror att de BMW-ägarna som är bilintesserade och vill försöka fixa problemen själv och kanske renovera äldre BMW-bilar gärna använder detta förträffliga forumet. Och även diskutera olika bilfrågor. De flesta av min bekanta lämnar sina volvo,Saab,Renault e.t.c till verkstaden. Dom har aldrig skrivit i ett "forum" om alla sina bilproblem. Alla bilar slits! tack för ordet! tack för att forumet finnes! Thomas Lj. |
|
|
jag tycker också forumet är jättebra. det är därför jag vänder mig hit med mina frågor när jag ska köpa bil. själv har jag väldigt svårt att axeptera när människor bara axepterar när deras bilar som ofta är väldigt nya och kanske betalar 2-3 och ibland 400 000 tusen kronor går söner med förklaringen att alla bilar har fel och brister. senast saab, svärfars nya v70 som gick som en kratta redan som ny, och vid 2000 mil service byttes styrboxen ut.Vi viste om att problemet finns , men vi väntar till servicen med att byta ut den. under tiden körde han med en bil som drack soppa och gick som en hoppjerka ibland.kompissens 328 med sina glappande länkarmar och slitna bussnigar. polarens nya ford med bromsskivor som slår sig, olje läckage och div andra problem. bmw 850 med sina krånglade v12, senast en M5 med kassa vanos, firman säger att dom drar av 25 000 kr om dom slipper reparera dom.jag skulle kunna göra listan hur lång som helst. det jag försöker är att hitta en bil med körklädje, komfort för mig och familjen och som jag slipper skruva sönder om helgerna. jag lyckades med toyotan och hoppas nu att jag kan hitta en 528 som funkar lika bra,men jag kan fortfarande inte köpa att man som konument får räkna med att bilarna går söner. slittage är ett ganska misshandlat ord idag av tillverkarna enl min mening. det är ett rent lotteri idag vilken bil som håller och vilken som ska kosta en skortan. |
|
|
Rättelse>>>Farsans 523i-97 har nu rullat över 13000mil utan allvarliga fel. Mvh Janne. |
|
|
hej janne, jag är glad för din farsas vägnar men tycker inte att 13000 mil är så mycket utan alvarliga fel. det skulle vara för jävligt om det skulle vara några fel efter 13000 mil. jag har en kompis som har merca som gått 54000 mil, utan några "allvarliga" problem. vad jag menar att man kan ha väldigt olika uppfattningar om vad som är många mil. jag kanske är bortskämd efter toyotan med sina 30000 mil .visst har det varit något bekymmer, en sidoruta exploderade ,(spänningar i glaset) och ett stenskott i kylaren. med det kan jag inte lasta bilen för. nu säger många säkert. köp en jävla toyota då. det kanske jag gjort. men min är en 93. jag tycker dom nya modellerna är både mindre och fulare. som jag sagt innan så är jag inte specielt märkes bunden. men bmw är en mycket snygg och "sexig" bil. (inte för att det behövs med tre barn och villa på landet) "ler" |
|
|
Visst,förstår dina tankar...Men en Toyota är känd för att hålla i "evighet" men speciellt kul har man kanske inte för den sakens skull...eller? Om du söker i forumet på E39 så hittar du dem kända felen som brukar uppstå...Kontrollera dessa så har du säkert en vagn med lika lite problem som din Toyota hade/har i lika många mil...Ok,Toyota (bl.a.) är ju kända för att klara sig bra från allvarliga fel,säkert bättre än BMW,men roliga bilar...Neee. Toyota passar säkert bra i en trebarnsfamilj...Men inte i mitt garage iaf ;) Mvh Janne. Mvh Janne. |
|
|
japp. så är det nog. nu får det vara nog för ikväll, jobbedag i morgon. sov gott alla och ta det lungt i mogon trafiken, vilken bil ni nu kör med. |
|
|
Bilar som bara går och går finns det nog hos alla märken och modeller(nästan). Även solen har fläckar som någon sa, även Toyotor går sönder ibland,(farsgubbens gamla carinaII, nu skrotad, packade toppen ihop på vid ca 18000 mil,han kör föresten v70 nu;). Vill du vara garanterad att slippa skruva, köp en ny bil, och byt när du passerat 3 år/8000 mil eller vad nu resp märke har för fri rep/service erbjudande. Det är den enda garantin du kan skaffa dig, oavsett märke. Intressantare är, att ev fel till trots: E39 har haft mest nöjda ägare sen den kom och i princip tills den slutade tillverkas:) Inte minst fel, inte billigast, men mest nöjda ägare, för dig som gillar att köra, så borde det väga tyngre:-) mvh |
|
|
ja att byta bil är alltid ett lotteri.. Jag har själv hafft 5st toyota och den första var det inget annat än problem. Bilen hade gått ca 13000mil och efter att jag ägt bilen ca 1månad så gick koppligen, efter 2månader började blien knacka något fruktansvärt. Det visade sig att jag hade fått en srkuv i 4:an cylinder pga att toyota inte nitat den tillräckligt. Jag vet om flertalet fall av skruvar i cylindrarna på celican 86-89, så detta var ett standardfel. Resterande 4 toyotorna gick mycket bra utan större fel. Tittar du in på ett volvo eller saab forum så hittar du samma sak. En massa trådar om div fel. Det gäller helt enkelt att studera trådarna på forumet för att få en uppfattning om vanliga fel så man kan kontrollera dessa på bilen man skall köpa, sedan får man bara hoppas att man inte får ett måndags ex. |
|
|
Jag har kört ett antal BMW av olika årsmodell och med olika många mil, har aldrig haft några problem mer än förbrukningsdetaljer typ bromsar etc. Det är möjligt att man haft tur men som någon skrev tidigare; service och underhåll är hemligheten... |
|
| Han är inte dålig den där uffe p som vill ha en bil som aldrig går sönder. Men jag förstår helt och hållet. Vem skulle inte vilja ha en sådan bil. Finns ju inget värre när man måste mecka med bilen. Min taktik är att ha lite äldre bilar som har sjunkit i pris men fortfarande är någnting att ha. Då får man kallt räkna med att ta en smäll på hakan då och då. Men att köpa sig fri från problem iform av ny bil blir helt enkelt för dyrt. Alltså hellre en beg BMW än en ny "Svensson bil". Nuförtiden åker jag buss ibland och cyklar ibland = mekfritt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.