AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.604

BMW minibuss på gång!

Sida 1 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Såg just en intervju med BMW AG:s VD på CNN där han sa att en minibuss är på gång!

Han sa att de förkastat flera förslag, att han själv provkört den bil som troligen kommer ut på marknaden samt att minibussen först och främst kommer att vara en BMW som ska motsvara den standard som BMW själva har satt upp för sina bilar.

"Det finns inget uttalat behov från bilköparna vad gäller en minibuss från BMW, men vår kundkrets uppskattar mångsidigheten hos den moderna minibussen" sa han också.

Ingen tidsram för denna minibuss gavs, men eftersom det finns rullande prototyper och man öppet går ut och säger att modellen är på gång, så kan man anta att utvecklingen är i sin slutfas.

Allt detta är fritt återberättat ur huvudet, så vissa detaljer kanske inte stämmer EXAKT med vad han sa, men detta var iaf andemeningen i det hela.

Han sa också att BMW idag har 8% av den totala bilmarknaden i Tyskland, vilket var överraskande mycket i mina öron.

Personligen har jag sett framemot denna modell i flera år, så det ska bli intressant att se vad BMW kan göra i detta segment. :)
IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Hur bygger man en sportig minibuss??
Gjordes det inte ett försök av Renault en gång? Vill minnas att den kallades Renault Espace F1. Ett mycket spännande missfoster, men jag håller med om att det skall bli intressant att se vad BMW spottar ur sig, om än inte med samma entusiasm som ovanstående.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Hoppas den blir i samma storleksklass som Caravelle/Vaneo, perfekt om chefen ska köpa nya tjänstebilar :D

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Låter intressant. Det var inte så längesen som han i AMS skrev att BMW absolut inte skulle ha en minibuss i modellprogramet.
BMW har tidigare tillkännagivit att man utvecklar ett helt nytt bilkoncept, "Space Shuttle" kallat.

Enligt de uppgifter som BMW:s utvecklingschef uppgav i en intervju i am&s för en tid sedan, är bilen i fråga baserad på 5-serien och blir ingen renodlad minivan/MPV utan en ny tolkning av konceptet. Ungefär som en extra rymlig 5-serie touring (eller BMW:s svar på nyligen lanserade MB GST..?).

Man håller visst hårt på att inte äventyra varumärkets kärnvärden med den nya bilen utan "BMW-bussen" kommer att bli lika sportig och körglad som vilken annan BMW som helst. Dessutom lär den bli dyrare än 5-serien sedan/touring.

I intervjun avslöjades inte bara att den 5-seriebaserade "Space Shuttlen" var långt fram i utvecklingen, en något mindre 3-seriebaserad variant kan också bli aktuell. Båda bilarna planeras börja säljas under 2007.

MVH Chrille
Blir nog lika snygg som BMW-s motorcyklar *host*

Fast`n Loud Turbo Proud.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
perran_

bmw snygga Motorcyklar??

Alpina Power!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där med motorcyklarna är ju en smaksak, denna ser schysst ut...

Länk

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

I juli 2004 skrev Tyska AMS om MPVn och att den skulle lanseras 2008 i nummret publiserades även en bild på bilen vilket ledde till att BMW tillkallade åklagare samt att åklagar mendigheten gjort husrannsakan hemma hos BMW anställda för att lokalisera läckan inom koncernen.

p.s dom gör snygga motorcyklar
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Det där har varit på tapeten länge. Förra våren (eller ev. tidig sommar) läste jag om det i en tysk motortidning. Har för mig att BMW låtit skydda namnet "H7" som modellbeteckning på den nya bilen. Låter onekligen lite som att det har något med sjuserien att göra...?

Hur som helst så kan man väl inte säga att jag ser fram emot det. Har ändå inte råd med en BMW av nyare årsmodell, då kan de lika gärna se ut, och gå som, M-bilarna gör... Så får man i alla fall något att dregla över! ;-)

Har svårt att tänka mig en minibuss som går som en M-bil...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
BMW buss...nej!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det är ju helt lysande!
Sist familjen behövde minibuss så fick vi åka Opel!
Så om behovet återkommer gör det definitivt inget att det är en BMW.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
BMW Caravelle med tre liters sexan, BMW Transporter med dubbelturbo dieseln och för hantverkarna finns lilla BMW Caddy med M3 sexan (alla vet ju att hantverkare kör fort).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Helt rätt tryggve!

Glöm inte bort pickisen: X5 4.8is med flak. ;)

Skämt åsido kan det nog finnas en hel del kunder som både vill ha bmw och gott om utrymme. Det ska bli spännande att se vad de har att erbjuda i den klassen.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag håller med er som ser framemot en BMW för den stora familjen.Nu lär väl priset skena iväg så man för vänta till den kommer ut på beg.marknaden.
Alpina B6 2.8: Det var ett skämt (med tanke på hostet). Har alltid avskytt BMW-s äckliga design på motorcyklar.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Perran_

hoppades att mitt uttalande skulle ses som lite ironi.

med tanke på att jag låter alla ha sin egen åsikt.

Alpina Power!
Hehe ok, blev lite osäker :P

Fast`n Loud Turbo Proud.
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Enligt senaste CAR (för övrigt världens bästa bil magasin) tittar BMW på två modeller, som troligtvis blir rivaler till Mercedes stundande B och R class.

Den större, som än så länge heter V5, släpps 2008, blir en "five-door hatchback saloon hybrid" med en säteshöjd mitt emellan en 5 serie touring och en X5. Paketeringen är tydligen inte helt klar, det kan blir både dagens 5-serie platform eller nya X5 platformen. Längden lär bli som en 5-serie touring, men designen kan bli antingen 1) fyra eller 5 sitsig med coupé-liknande tak eller 2) 10cm högre med plats för en rad tillfälliga stolar till (à la XC90).

Den mindre, dubbad V3, konkurerrar mer direkt med B-klassen, och baseras troligen på E90 platformen, men kan också bli på 2011s ersättare. V3an blir lika hög, dvs 1600mm, så blir kanske inte lika sexig, men kommer inkludera sportiga design touches som XXL hjul, 6-cylindriga motorer och 4-hjulsdrift. Fokus är på en flexibel interiör, med 4 eller 5 sittplatser och lite annat smart förvarings/packningsdetaljer. Eftersom den baseras på 3-serien förväntas bra kördynamik och känsla.

Personligen tycker jag att om man lyckas med designen så blir kombinationen kördynamik, lyx, stora motorer och praktikalitet väldigt intressant. Varför ha en SUV när man kan få samma generösa utrymmen, lite högre sittposition och bättre kördynamik?

/bfg
Njuren
Onej inte buss!snart ser vi BMW traktorer, lastbilar och Cyklar, näfan lägg av BMW....

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Well, det finns ju Lamborghini-traktorer och Mercedes-lastbilar, så :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.