AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.570

Hur koppla basar för bäst effekt?

Sida 1 av 2
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har ett MDS AC3steg i bilen på 2x150WRMS och även bryggkopplingsbart till en kanal. Detta ska det kopplas en baslåda med 2 10" MDSbasar till, minns ej effekten på basarna men det är de med silvrig kon.
Hur ska jag nu koppla för att få bäst effekt? En bas per kanal, eller parallelkoppla basarna o köra steget bryggat?
Jag antar att det handlar om enkelspoliga 4 ohms basar? Du ska inte bryggkoppla steget och köra med parallellkopplade basar om inte steget är stabilt i 1 ohm (vilket betyder 2 ohm mono). Annars så får du köra en bas per kanal.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Det är stabilt ner till 2ohm bara tror jag... Hmm, så det hoppar upp ett snäpp i stabilitet när man bryggar steget eller? Så om det pallar 2ohm per kanal i stereo så blir det 4ohm mono bryggat?
Yep, så är det. Oftast sjunker även effekten betydligt när man lastar ned för mycket.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Fan då! Hur ska jag lösa detta på bäst sätt då? Som jag har kopplat nu, alltså en bad per kanal så får jag ju bara ut hälften av stegets effekt. Eftersom basarna är på 4ohm...
Är en basrefex jag har nu o ärligt talat spelar jag mer för fåglarna än vad det hörs inne i bilen.
Är det kanske bättre o bygga sig en bandpass med en tia och köra den själv i bryggat?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Vi kan ju förenkla såhär, vilket är bäst?
Två basar som spelar på halv effekt eller en bas som spelar på full?
Att de två sitter i en basreflex o den ensamma i en bandpass borde väl göra den ensamma strået vassare också va?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Enklaste sättet att få mer bas är att öka konarean, dvs två tior är bättre än en. Effekthysterin är väldigt överdriven, det krävs en väldans massa effekt för att fördubbla ljudstyrkan.
Ska du ha maximalt ljudtryck så bygg en bandpasslåda till båda tiorna, dock passar inte bandpasslådor till all sorts musik. Du kan däremot vinna runt 7dB med en väl anpassad bandpasslåda jämfört med en vanlig portad låda. För att få in basen i kupen måste det finnas nån kanal in i bilen, exempelvis genom armstödet eller liknande.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Nån skidlucka har jag tyvärr inte, så det är genom hatthyllan som gäller.
Jag har hittat en ritning hos MDS på en 5e ordningens bandpass anpassad till de högtalarna jag har, eller en av dem så att säga. Kruxet är om jag bygger en bandpass med båda lådorna så måste jag ändå koppla en högtalare per kanal = 50% av stegets effekt används. O det tycker jag är lite slöseri liksom. Bygger jag en bandpass med en tia så kan jag koppla den till steget när det är bryggat o få ut max effekt av det.
Det blir inte många kronor i material för bandpasslådan, o byggsåg o dylikt har jag hemma så det är inga problem o bygga den heller. Så jag provar nog o ser vad jag kommer fram till...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Med båda basarna skulle det ju stå däruppe, inte båda lådorna... Nyss vaknat ffs...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Du kommer få högre ljudtryck med båda tiorna, än om du använder en tia och bryggar steget. Konarean.....
Vad menar MDS med en 5e ordningens låda, är bägge kammrarna portade ut i kupen?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har tänkt om lite under dagen. Det skulle förstöra symmetrin totalt i skuffen om jag bygger en bandpasslåda. O fråga mig inte varför de kallar det en 5e ordningens, borde väl bara vara 4e? Men men, filen hette så iallafall så jag skrev det. O det var bara en port på den ritningen iallafall, två kamrar...

Ska försöka finjustera ljudet i bilen istället o inte lägga ner mer energi på baslådan o det utan eventuellt uppgradera framsystemet lite. Sitter redan ett eftermarknads som jag tycker låter väldigt bra, men mycket vill ha mer heter det ju...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Framsystemet är viktigast, och det man ska spendera mest pengar på. Ingen dum ide att börja med det, många gör tvärtom. Bygg ett trevligt trevägssystem och köp ett lagom slutsteg till det, med rätt 6,5" i kickarna så får du ändå en trevlig bas, inte i nivå med en låda såklart.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Vad klassas som "bra" framsystem då? Jag har ett MDS AC4 i skuffen som driver framsystemet nu, typ 4x75WRMS eller nåt är steget på.
Funderar på o köpa nåt av MDS dyrare kitsystem med en 6,5" o nån diskant.
Nåt i stil med detta Länk

Fast jag tycker diskanten ser lite tanig ut... De har ju ännu dyrare kit, men slänga ut uppåt 2500 vet jag inte om jag är så sugen på...
DLS har kalas system!

Finns hos www.nardik.se
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Kikat lite på nardik nu, vilken prisklass ska man lägga sig i tro? Vill helt inte spendera mer än 1500-2000 på ett nytt framsystem. Det ska vara tvåvägs då jag inte vill sätta mig o såga i dörren (har lilla ljudpaketet) o ska sitta i en E36 coupe. 6.5" borde väl gå o knöla dit nere vid fötterna va? Kanske får såga till en distant o sätta andra galler men.
En sak som jag inte förstår bara, stod på ett paket som hette R6A Reference att komponenterna gick att köpa löst, basar med galler 995:-, diskanter med filter 540:-, men ändå ville de ha 1700 för paketet...

Nån som har nåt beggat välljudande kit får gärna höra av sig...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag föredrar DLS och Amega, svenska produkter som låter dubbelt så dyrt som de är :)

Min bil: Länk
DLS Magnesium 2-vägs system ((6,5"Bas/mellanreg + diskant)) I magnesium kon låter väldigt bra.
Går loss på 2000kr.

Ska man ha bra ljud i bilen får man inte snåla på framsystemet.
Robsarve
Om du redan har ett framsystem du är nöjd med varför byta?

Verkar vettigare att sälja basarna och köpa en bra 12" 4 Ohmare som passar ditt steg och i en bandpass.

En 5:e ordningens låda är en felaktig benämning på en 4:e ordningens bandpasslåda med sluten bakre kammare.

Om du har ett normalstabilt billigt steg är det så här med 1 vs 2 basar:

2 basar i stereo. 100 W per bas. =112 dB

1 bas bryggad mono 300 W per bas = 111 dB

Så länge du har slaglängd att leka med så är det alltså ingen större skillnad. Däremot brukar det göra stor skillnad att kunna lägga dubbla pengen på en bra bas istället för två billiga...
Jag har en "Bashögtalare DLS Magnesium MW112" som är anpassad för en bandpasslåda till salu.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Kommit fram till att jag nöjer mig med basen. Det går nog inte få så mycket bättre i den bilmodellen där det är helt tillslutet till skuffen.
Jo egentligen är jag ju rätt nöjd med framsystemet, men mycket vill ju ha mer som det heter.
Tror det är ett system från Lanzar eller nåt som sitter fram. Hittade ingen text på diskanterna, men det trillade ner två delningsfilter när jag rev loss panelen vid fötterna på passidan en gång. Visst, det låter okej, men det kan nog låta bättre. Ingen som har ett fett framsystem i sin bil som bor här i krokarna så man kan få lyssna lite?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Såhär blev det efter veckans stereomek föresten...

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.