|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
STi |
Hej, har bilen avställd över vintern. Men nu idag tänkte jag att jag skulle starta upp bilen för skojsskull å höra på det trevliga ljudet från sexan... Upptäckte då att abs lampan lös (den lampan som indikerar att abs är urfunktion). När jag ställde bytte kylarvattnet för 1 vecka sen så funkade den, Anledningen till att jag bytte kylarvattnet var att jag blivit tvungen att ställe bilen ute då garaget blev reparations plats för en annan gammal tysk bil dock inte status bilen BMW utan medel bilen Vw. Nog om det åter till problemet. Var tvungen att åka ut å testa om abs verkligen var ur funktion, vilket den var. Är det någon som vet vad det kan vara för något som har hänt? givare som frysit sönder eller nått annat? Prisuppgifter på eventuell reparation delar är ett plus Är tacksam för alla svar... |
Grusse |
Du kan enkelt mäta upp givarna med en multimeter. Ställ in den på ohm och mät mellan stiften i kontakten för att se så att det inte är avbrott i lindningen i givaren, då är den trasig. Annars så kan det räcka med att rengöra givarna. Jag bytte en ABS givare nu i veckan fast på en E36 och den kostade 800kr hos BMW så den kostar säkerligen något liknande till E30? |
STi |
Tror du att det kan vara givaren som gör att den inte funkar? |
|
Sök, jag har skrivit en tråd om hur man kan fixa det :) |
|
|
det behöver inte vara avbrott i sensorn, det kan vara för hög resistan i den, abs en kan bli skogstokig om en givare har för hög resistans, givaren sk väl ligga sådär kring 1100 ohm. nu pratar jag volvo här, e volvo mek men principen måste ju va densamma |
|
STi |
Har redan sökt en gång men hittade inget som verkade vara speciiellt troligt, det mesta handlade ju om glapp att abs fungerade till och från... Men du "Nisse Järnet" hur fixar man det? Kan det ha nått att göra med styreneheten, men jag tycker att det är lustigt eftersom att det funkade när jag ställde bilen ute, å nu idag när jag skulle starta bilen så lös lampan. Vad är det som kan ha hänt? batteriet är dåligt så jag fick ta starthjälp av ett annat batteri nu, kan det ha hänt nått där när jag kopplade tro? |
|
Min har också börjat lysa helt plötsligt utan förvarning.. Bilen har stått still hela vintern.. --- /Chrille |
|
|
Här e tråden =) Lätt att kolla om du har detta fel: Länk |
|
|
Hej du! Du tror inte att du har fått oxid på någon av kontakterna/givarna? När jag skulle ta ut min bil en morgon så ville den knappt gå, och det visade sig vara kontakten till lambdasonden som vad knallgrön. En dusch 5-56 fixade den biten iaf! Dock hade det varit dyngsurt väder dagen innan, så det var ju inte så konstigt att den blivit lite...missfärgad. Länk |
|
STi |
Vilket relä är det? sitter säkringen i relät så man blir tvungen att ta bort plast kåpan? tacksam för svar "Nisse Järnet" |
STi |
"Alien" vet inte om det är det, har fått ett tips från Nisse Järnet ska kolla det han sa. sen kan jag ju ta å kolla det där med oxiden. |
STi |
Om det är någon mer som har några förslag så bara skriv... //Tacksam för svar |
| min börjar lysa efter 60 km/h. | |
|
STi: Det är det silvriga som sitter över boxen till vänster om ratten under instrumentpanelen. Typ bakom ljusknappen (innanför) Och ja, du måste böja bort några små metallpiggar och sen lyfta av "locket" på relät, så ser du tråden jättetydligt där :) (Borde iof bara gå att mäta med en multimeter men men) |
|
|
En annan orsak att ABS lampan lyser , och då oftast så fortm man slått på tändningen och lampan inte slocknar efter ca 10 sek är att batteriet är dåligt. Då släcks aldrig lampan. Vad gäller trasiga givare så brukar lampan släckas och vara släckt även när man rullat iväg några meter. När man sedan kommer upp i lite fart , kanske 5-10 kmh, tänds lampan . Då brukar det vara givare. Det finns två olika typer givare . En är en ren spole som genererar en spännong då tänderna i navet susar förbi. Den skall ha resistans på ca 1000 ohm . Den andra är en halvledarbaserad givare som innehåller elektronik . Den vet jag inte hur man mäter upp . Ett tips är att skaffa en som man vet är bra , Jag vill minnas jag sett en sådan analyserad i detalj på detta forum , men hittar det inte! Mät upp resistansen mellan stiften med en multimeter satt på diodtestläge ( instrumentet visar då mV) och mäta också med omvänd polaritet . Skriv upp värdena . Ta den suspekta givaren , mät och jämför. Vanligt fel är kabelbrottnågra centimeter ut från där kabeln sitter förankrad i fjdrande delen . Ola |
|
|
affe304> Din som börjar lysa efter 60km/h så är det "säkert" givarkransarna på bakaxel som börjar bli uppätna av rost.Kolla detta genom att titta in vid skölden/drivaxel. Mvh/Micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
STi |
Om vi nu säger att det inte är relät som säkringen gått sönder i och at det inte är fel på någon av givarna, vad kan det då vara? Har inte hunnit med å kolla allt än men kan ju vara bra att veta vad det mer kan vara som det kan vara fel på om det nu inte skulle vara något av det som jag fått tips om. Kan det vara någon styrenhet eller så? Tacksam för alla svar |
STi |
"deejaywasp" har du hittat något fel på din abs? verkar som om du och jag har samma problem. //jimmie |
STi |
Har kollat med batteriet nu och det är inte det... Ska kolla på andra troliga fel, fler förslag? |
STi |
Vill tacka alla som har skrivit och gett mig förlsag på olika felorsaker. Har hittat felet nu, Och det var det som Nisse Järnet trodde. Var säkringen i relät som hade gått... Återigen Tack //Jimmie |
|
Kul att man kan hjälpa till =) Hur löste du det då? Nytt relä eller ny tråd? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.