|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en 3,6a. Den kostade ca 30.000 mindre än en 3,8 i motsvarande skick, jag vet jag kollade på massor av 3,6or och 3,8or. Det kostar ca 5500 att montera och mappa en Unichip piggyback och jag betalade 1200 för mina kattersättare. Resultatet blev 339 hk och 390 nm. Med kammar från köhler så borde 350-360 hk vara rimligt. Kostnad under 15.000. | |
Gemini__ |
M femman: Är 339hk beräknad motoreffekt? Isådanafall vilken drivhjulseffekt fick bilen vid bromsningen? |
| Gemini_: Det stämmer, drivhjuls effekten kommer jag inte ihåg exakt på hästkraften men det var kring 310 hk. Det diagrammet man fick efter mappningen var bara på beräknad motoreffekt. | |
| Är det någon här som har bytt kammar här som har lite tipps? | |
| På en S38 alltså! | |
| Oj fan vad jag blev intresserad av det här. Låter ju riktigt grymt. Kan man faktiskt för under 20000 få 350hk? Rätt bra i så fall. | |
|
M femman: Ser fram emot en rapport när du fått dina kammar slipade av Köhler, e ju helt klart sugen på att slipa mina ifall det blir bra. Synd bara att man e sån orginal-bög, beslutsångest... Sjöberg |
|
| Ringde Köhler idag, nu ska man bara plocka ur kammarna. Synd att bilen står avställd i Kristianstad 55 mil ifrån där jag bor... | |
| Får man fråga vad det skulle bli att kosta med omslipning av kammarna? Var det 6000? Du måste genast återkomma med resultat, riktigt sugen på det här. På samma gång kan jag ju passa på att fråga varifrån du köpte kattersättare. Tack på förhand. | |
|
Priset var 6000:- för omslipningen. Ringde också och kollade vad en ny mappning av min Unichipbox skulle kosta. Pris ca 2000:-. Mina kattersättare lät jag en lokal bilverkstad svetsa ihop av rostfria 2,5" rostfria rör. Det kostade 1200:-. |
|
| M femman>>> tjena. har du några bilder på dina kattersättnings rör? håller på och fixar ihopp ett par till min bil. skulle vara kul att se hur andra rör ser ut. mina ska gå ihopp så långt som möjligt innan dom går isär igen. om du förstår? är ju så på orginal kattarna. fast mina ska sitta ihopp längre som sagt. ska tydligen vara en fördel. det där med kamaxlarna lät ju intressant. har två stycken över så man kanske skulle kosta på sig en omslipning på dom... =) hur ställer du in kammarna? har du justerbara kamdrev? för det är väldigt viktigt att få dom så optimalt som möjligt. har köhler nå tider på kammarna? lyft, duration å så vidare?? så man kan jämnföra med orginal värdena. | |
|
into: Jag har ingen crossover för lamdasonden bara två rör. Lambdan sitter bara i ena röret. Kamdreven skiljer på 3,6 och 3,8. Jag ska köra med orginal kamdrev. Ska ringa till köhler i morgon angående lite andra saker... |
|
|
M Femman>>> Du kan väll höra med köhler om han har nå papper på kammarna. vore kul att se lite uppgifter... Vet du om det finns nån marknad för ersättnings rör. tänkte om man skulle ta fram ett par. i valfritt material. |
|
Jahangeer |
Scnitzer - Many thanks for the Welcome, I hope to give some feedback on some of the mods I have done - Current Status.....absolutely beautiful and no problems. I dont think there is any chip on the market that can give you a 35hp increase on the 3,8l M5 ie take it to 375hp. Also people remeber that the M5 3,8l, rarely shows 340hp on the dyno nowadays, more likely to be 335hp, so if I am at 385 now (I hope!) then that would mean an increase of 50hp, quite cheeky!! PS your english is great! M-Femman - anything between 380-390 should be normal with all these mods. An adjustable Fuel Pressure Regulator is a replacement for the Fuel Pressure Regulator sitting ver close to the engine under the Airbox I think. What happens is that instead of getting bigger injectors you can increase the fuel pressure and therefore the fuel supply rate per second (or the volume per second), this will help against running with too little fuel in certain situations - like high revs with Schrick cams or a chip. I HIGHLY reccomend you do this if you are even slightly thinking of modding the M5 3,8 or 3,6. Laguna - I will definitely let you know when I go to Etapp in Göteborg to fit the adjustable fuel pressure regulator. I remember speaking to Peter down there - a while back and he said it should give you a little bit more power too at the expense of fuel economy. Once I have the Adj fuel pressure regulator I will do a remapp and let you guys know what the new readings on the dyno are...cannot wait! |
| Nån som har forskat mer i Köhler-kammarna? Data etc? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.