AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.879

60/40 sänkning

Sida 1 av 2
kr
80
kruz_power
318I - 88
nån som har en bild på en e30 med 60/40 sänkning??????

•Alpinweiß • BMW • Team PuffSpin Racing •
♥ BMW - Körlek vid första bakvagnskastet ♥
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

där har du några stycken. fälgarna är Borbet A 16x9"

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
kr
80
kruz_power
318I - 88
Tackar!!!
vet ingen som ska sälja eller var man kan köpa billigt??

•Alpinweiß • BMW • Team PuffSpin Racing •
♥ BMW - Körlek vid första bakvagnskastet ♥
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja köpte utav Gerth, han brukar ha annonser på börsen här. en hel väghållningssats med dämpare o fjädrar. med gasdämpare o frakt gick det på ca 2800:- vilket är billigt

mvh Erik JAkobsson

JaJsEn:
Det gjorde mycket i väghållning med den sänktningen eller, till skillnad från original?.
Hade du gjort någon hjulinställning när bilden togs?, hjulen stod ju hyffsat rätt...:-)

Mvh
Henke
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja igen

gjorde ENORM skilnad. o mina orginaldämpare va igentligen inte så dåliga. men det blev mycke bättre. den är dock rätt stötig. det stör inte mej men min flickvänn =)

nupp ingen hjulinställning, går inte att göra bak heller, bara fram, men man kan flytta utt en infästning så man får rakare hjul, ger MYCKE bättre däcksekonomi.

mvh Erik Jakobsson

Haha, okej.
Men flytta en infästning verkar lite jobbigt. Hur mycket slits dina däck på insidan ungefär?. Tyckte annars att dom i bak såg relativt raka ut på bilden med tanke på sänkningen.

Mvh
Henke
Oj, tänkte inte på att bilden var tagen relativ nyss. Då har du nog inte märkt någon slitage än!.
Men jag har ju 215/40/17 runt om. Känns ju inte så roligt om jag får köpa nya bakdäck varannan vecka :-)

Mvh
Henke
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
har inte kört bilen med dom hjulen än =) bara monterat för o ta lite bilder =)

är nog inte så svårt som det låter att flytta infästningen, vet att det finns recept här på forumet på hur du skall göra. man kan även bygga om dom till gysterbara.

ne, känns lite surt med ett allt för högt däcktuggande, själv åkar ja runt på 215/40 R16 inte det vanligaste så dom e ju tyvär inte helt gratis.

mvh Erik Jakobsson

Okej, jag ska söka lite o se om jag hittar något om det.
Skulle vara lite roligt o veta hur mycket det slits, 100 mil? 500mil? 1000mil? med normal körstil tills dom är slut.
Ingen som kan svara på detta?
Men ifram är det väl inga problem o få bra vinkel. det behövs väll bara en framhjulsinställning?

Mvh
Henke
Tjena JaJsEn!

Lite nyfiken bara.. Passade dina fjädrar rakt på där bak på din? En kompis till mig köpte 60/40 satsen till sin E30 ´87. Inget fel på grejorna.. Mer än att den blev högre i baken :-/ och stenhård.

Och i och med att den blev högre i häcken så blev det även negativ camber på hjulen (om det nu inte heter tvärtom). Så han kapade lite drygt 1,5 varv :-) Sen vet du ju vad som händer med fjädrarna bak, eftersom dom är "konade" i infästningarna... Men han svarvade ju förståss styrningar i plast till dom. SEN blev den som den skulle. Kanske något lite lägre än din. Så jag var som sagt bara lite nyfiken på hur du gjorde. Men väghållningen blev helt sanslöst mycket bättre än original. Men eftersom han kör 325 med påskruvad stressfläkt så kan det ju vara kul om NÅGOT av bilens egenskaper matchar prestandan :-)

Johan Persson, Skåne
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja

har inte haft några problem. o allt passade rakt på (även fälgar) ET15 på dom

är mycke nöjd med satsen. men skall fixa 40mm sänkfjädrar fram istellet för 60. blir för lågt enligt mej (bor i trollhättan = farthindernas o rondellernas stad) + att bilen blir snyggare om den är "gämnhög" eller va man ska säja

mvh Erik Jakobsson

Jag har faktiskt fått för mig att jag ska införskaffa en 535i.. Har en ´90 på gång men har lite svårt att bli av med min nuvarande bil. Funderar starkt på att skaffa en 60/40 sats av samma fabrikat till den också. Dämpare och fjädrar är ändå slut på den beemern så det ska ju bytas i vilket fall som helst. Funderade även på ett coiloverkit men priset avgör nog det hela.

Men vi får se när jag väl har fått fatt i skapelsen.. Väl mött i sommar!

Mvh Johan Persson
Tja
jag monterade på min 60/40 sänkning i dag som jag också köpt av Gert. Fram är det grymt bra men bak blev den typ 40mm högre och stenhård.
jag tycker det käns jobbit om man ska behöva kapa o.s.v
jag måste ju fått fel fjädrar bak eller?

Inte helt omöjligt faktiskt.. Min var ganska "satt" bak redan med slitna fjädrar. Men dom nya var precis lika långa om man jämförde dom lösa. Fram däremot kapade jag ett halvt varv uppe och ett halvt nere på fjädrarna. Men den blev inte stenhård direkt. Men jag ville ju ha den aningen styvare. Så jag ser det kanske som en kompromiss. Och det går att åka fort med 1700 kg bil oxå även när det svänger.. Så små GTI-vagnar har faktiskt lite bekymmer med mig även när det blir krokiga vägar.. Hehehe
Men ring Gerth. Jag pratade med honom innan han skickade mina grejor och han är VÄLDIGT tillmötesgående och trevlig. Så talar du bara om dina tankar och bekymmer på ett bra sätt så vågar jag garantera att han hjälper dig. Lycka till Simon.
jopp jag ringde och pratade med Gert (riktigt trevlig och förstående) och det visade sig att jag hade fått fel dämpare, har fått standar dämpare så fjädern glappar i fjäderskålen.
känns tungt att behöva krångla igen
Hej hej!
Har oxå planer på att sätta på 60/40 sänkning på min e30...
Men ja vill först se nått exempel på hur de kommer se ut...
Bilderna längre upp i tråden funkar inte längre =/
Hade vart bra om nån kunde skicka upp några nya bilder eller fixa dom andra!?

MVH
Ingen som har nån bra bild? eller kan fixa så dom andra längre upp funkar?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja, har tyvärr inte kavar bilderna, det är derför dom inte funkar, ska kola om j akn hitta några gammla istellet.

mvh Erik Jakobsson

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Länk

Jag har Weitec's 60/40 fjädrar på. Samt moddad bakre bärbalk, för justeringsmöjligheterna.

---
Länk
kennie_535
Länk

så ser min ut och de e lite mer än 60/40
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.