AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.813

Dyr Inspektion 2?

Sida 1 av 2
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Jag har varit i kontakt med bmw group här i Göteborg och frågat om priser på en inspektion 2, svar på detta var 7500kr vilket jag tycker verkar vara lite väl mycket. Bilen i fråga är en Bmw 325is 93års som har rullat 12500mil. Har sökt runt lite här på forumet och hittat individer som har kommit undan betydligt billigare? Är det någon som har gjort detta ingrepp på sin bil nyligen och i såfall hur mycket fick ni betala? Väldigt tacksam för svar!

Med Vänliga Hälsningar / Martin Löfqvist
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Ja det låter onekligen dyrt, kolla vad det är dom kontrollerar då.
Det kanske är fler kontrollpunkter än vad som är brukligt.
någonstans mellan 4 - 5000 kr brukar annars vara rimligt.

Ring runt till annan BMW handlare och jämför priset, fråga vad som ingår i inspektionen enl dem.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej och välkommen till forumet..

Ring till Rinaldo i Jönköping säkert en av Sveriges bäst BMW mekaniker.

Sist han gjorde insp.2 för mig så kostade det ca 2500:- momsad och klar.

Leta i gula sidorna, han har säkert mycket och göra men ett telefonsamtal skadar icke.
Intressant hur man kan utföra en inspektion 2 med orginaldelar för 2500 kr då materialkostanden bör ligga i den häraden minst.

Runt 5000 kr är normalt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
På min 328 kostade en utökad insp2 7500kr på BMW i Lund. I detta ingick förutom servicepunkterna även oljebyte i växellåda, bakaxel, mikrofilter, bromsvätska och kylarvätska. De tar ca 1300kr/h. En standard insp2 gissar jag på kostar mellan 4-5kkr på BMW.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag fick pris igår från Eriksson&Månsson i Kristianstad, dom skulle ha 8800:- för insp 2, 7100:- för insp 1 samt 1600:- för oljeservicen...
Tyckte det lät väldigt dyrt, iofs e detta ingen 3-serie men dom borde väl kosta lika mkt ungefär?!?
Vad e "normalpris" för en E34?!
Vet jag e inne på "fel" forum, men det känns onödigt att starta ännu en insp-tråd...

Sjöberg
jojje_39_procent
Jag fick pris på 5200:- på insp 2 på min M3:a, men så fick jag även pris på 9000:- i samma stad... Så man bör kolla runt lite.
Jag ska också göra insp 2 snart, vad är normalt för en 523 e39?
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
"sjoberg" - M modellerna (vilket verkar vara ditt fall) är betydligt dyrare att serva vad jag har hört! Har vart i kontakt med alla stora "bmw-aukt-verkstäder" här i Göteborg idag, och alla har samma prisättning! Min service bok till denna bil är välifylld ända upp till 12000 snåret, detta sa jag också till alla verkstäder jag har pratat med, och detta kunde dem tydligen se efter man uppgivit regnr? Fortfarande tycker jag 7200 som wölkes (www.wolkes.se) skulle ha låter mycket, det var heller tydligen inga "extra service punkter" såsom han förklarade det!

Med Vänliga Hälsningar // Martin Löfqvist
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Kolla om det ingår byte av vätskor, olja i lådan osv i priset. 5800:- inkl byte av ovan nämnda vätskor fick jag föreslaget från Bil&Motorteknik i Huddinge (som är erkänt bra & duktiga här på forumet) för min bil.
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Vill du "bara ha en stämpel" så kan du säkert hitta det billigare än så. Menar absolut inte du är ute efter att blåsa nån! Bara att det verkar vara stor skillnad på vad som görs på olika ställen
Kolla med Bayerische bilservice i Mölndal. Förvisso inte aukt men de håller bara på med Bmw. Min erferenhet därifrån är att dom är duktiga, kundvänliga och har bra priser. Vet att jag kollade priser på inspekt 2 på min gamla 320d. Den skulle kosta 6700 på Bmw,
6300 på Wölkes och 4800 på Bayerische bilservice.
Om du söker lite på namnet här så ser du att det är en seriös verkstad med bra rykte som många på Autopower använder.

sw
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Det är absolut inte så att jag "bara vill ha en stämpel" men att betala nästan 8000 i service kostnad på en bil som är 12 år gammal tror jag gör att många drar sig för att lämna in sina lite äldre bilar? Har jag tokfel? Jag påstår inte heller att bmw på ngt sätt skulle utföra ett dåligt arbete, den erfarenhet jag har haft av dem har varit mkt god! Men det jag skulle vilja veta är om det inte finns ngn verkstad som skulle göra samma jobb/bättre fast billigare? Denna bilen är otroligt välvårdad så jag vill ej ha dålig service heller om ni förstår "eeerik"!

// Martin Löfqvist
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
3880:- för en insp. II, byte av styled och halvljus lampa på bavaria i frölunda. En mycket nogrann man.

Daniel
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Tack 328CIA!! Det var exakt den herren jag letade efter! Har hört mycket gott om honom men kom inte ihåg hans namn! Ska ringa honom så fort jag får chansen. Tackar så jätte mycket för alla trevliga svar.

// Martin
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Chintzy:

Nyfiken fråga, vad är en 325 IS ?

Mvh

Salesman
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Salesman:

Bilen i fråga är en 93årsm E36 325 Is, det jag har hört av vad andra har sagt är att bilen skall vara bestyckad med samma egenskaper som 325I, men tittade efter lite extra i manualen, (som förövrigt varken inkluderade 320i,325i utan bara 318Is och 325Is) stod det en jämförelse av chassie uppsättning längst bak och det var inte riktigt samma som övriga modeller. Ärligt talat tror ja ej det är ngn speciell skillnad! Men vad vet jag. Har hört att det också bara ska vara en annan benämning för coupe i staterna, vilket denna bil härstammar ifrån. Men samtidigt är juh E30 modellens "IS-program" rätt säregna, så det vore juh konstigt om dem lämnat det spåret totalt med e36 versionen.

MVH // Martin
Le
15
Le Morre
316i(E36)-92
Fick peja 2600 för min inspection 2 på min 316 från 92.. rätt bra pris tycker jag jämför mot vad de ville ha på BMW.

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Le Morre:

Va det auk-verkstad då?. Låter väl lite pengar, vet inte vad material osv kostar men det är juh inte gratis det heller.

MVH // Martin
Le
15
Le Morre
316i(E36)-92
tror jag iof att det inte var. Dock var det en BMW verkstad som enbart fixar bmw bilar så det fixade allt o ställde tebax den service indikatorn och liknande.

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan allihopa!
Tänkte bara meddela att jag har fått tillbaka bilen idag från ytterligare en "Inpektion 2"!.. Slutsumman hamnade på 5100:-, då fick jag bytt båda spindelleder fram och nya belägg runt om + allt annat tjafs som ingår i en "Inspektion 2", känns skönt att veta att allt är BMW orginal också..
Vad kan man lära sig av detta då?
Det hjälper att se sig för innan förhastade slutsatser!

//Med Vänliga Hälsningar: Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.