AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.417

Är det en spricka i toppen ändå?

Sida 1 av 2
Reven
Hej, gör en lång historia kort:
Det hela började med att jag lånade ut min bil till min "bonusmamma" och såklart var det -22 den dagen och jag hade väl inte tillräckligt bra frysskydd?, gissa vad som hände... jovisst hon körde med bilen och tempmätaren i botten i 3 mil... efter det så rök bilen vitt och drog kylarvatten och gick upp i temperatur, topplockspackningen eller toppen trodde jag. så nu har den precis kommit tillbaka efter reparation, toppen är planad och det sitter en ny toppackning monterad. det ryker fortfarande vitt=/ vad kan det vara för fel?

Kan tillägga att jag hämtade den idag och körde runt för att kolla att allt var okej. körde då 12 mil för att kolla om det bara var fukt i katalysatorn.. men den borde väl försvinna efter 12 mil isf? den gick inte heller upp i temp under de 12 milen utan låg normalt på mitten.

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är nog inget att oroa sig för. Sålänge bilen inte drar kylarvätska så är det lugnt.

/Per
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Troligen mängder med kylvatten i katten o ljuddämparna, därav att ryker vitt fortfarande!
Skulle toppen vara sprucken brukar den blanda vattnet med oljan!

///Magnus
Reven
Men borde det inte vattnet förvinna efter 12 mils körning? ska köra några mil till idag. sen ska jag kolla exakt var vattnet ligger nu innan jag drar. kan göra en märkning med spripenna eller något. ska jag kolla nivån med motorn igång eller ska den vara avstängd?
Tack för de snabba svaren!

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Försvinner inget vatten är det nog lungt.

Enklast är ju att kolla på samma sätt båda gångerna, motor igång eller ej, tänk dock på att kylvätska ökar i mängd när den blir varm! Så kolla anntingen inna du startar och sen imorgon när den åter är kall!

///Magnus
Reven
hmm, verkar vara något fel ändå =( när jag skulle ut å köra så typ låste sig en cylinder kändes det som.. men sen gick motorn runt och den startade... när motorn va igång när den va kall så vibrerade motorn som om det vore något fel på någon cylinder.
kan det vara en spricka in till någon ventil? eller hur funkar det där med sprickor? har inget vatten i oljan eller tvärtom, jag vågar inte köra något med bilen nu och det känns ju inte bra att betala för en reparation som det inte blev någon skillnad av.

Länk
em
339
emhå
525i -88
Låter snarare som att kammen inte är kuggad rätt med tanke på att du nämner att det känns som en cylinder "låser sig". Brukar kännas så när tändningen står fel och gnistan kommer för tidigt och motverkar rörelsen i kolven, (även vibrationerna). Huruvida det skulle förklara vitröken vet jag inte säkert men det kan ju vara en sak att kolla upp innan du river motorn i småbitar igen...
Mvh, Magnus.
Reven
hmm men jag har 24v dubbla kammar och kedja men kan det vara så då också.. eller det kanske var det du menade? grejjen är att det bara är i början när man startar sen går det över....
på tal om kammar har jag glömt att säga att han hade av insugskammen när han höll på med toppen. så det sitter en helt ny kam i den nu. orginal inget trim.

Länk
em
339
emhå
525i -88
Kanske är helt ute och cyklar men om den kammen som tändlägesgivaren sitter på står fel kan fenomenet uppstå skulle jag tro. Nu har inte jag pysslat med 24v så mycket men principen borde vara densamma. Tänkte mest på att det är iaf en sak man kan kontrollera innan man river motorn. Har du fått ngn klarhet i om det försvinner vatten?
Mvh, Magnus.
em
339
emhå
525i -88
konstaterade förresten verkstaden ngt fel på toppen och kammen eller planades den på ren chansning? Läcktestade de och provtryckte toppen och varför byttes kammen?
Reven
Har inte fått någon klarhet i om det förvinner vatten då jag är lite rädd för att köra bilen, men det kanske inte är någon fara? jag ska kolla upp det där med tändlägesgivaren om det kan ha något med saken att göra...

Verkstaden hittade inget fel på toppen men de planade endå, fast det kanske man bör göra när man monterar av den?
Tror att det va på ren chansning. Det gjordes ingen provtryckning vad jag vet.
Kammen bytte de för att de monterade den fel första gången och den trycktes av på mitten av en lyftare när han skulle starta.. så fick jag det förklarat när jag pratade med honom. verkar dåligt att göra en så grov miss så att en kam ska gå av bara för att byta en toppackning? kan man inte låsa kammarna när man monterar av toppen?

/Jocke

Länk
em
339
emhå
525i -88
Va? har de lyckats med allt det där på en verkstad??? Planing hade jag nog inte gått med på att betala om de inte påvisat att toppen var skev. Har du riktig otur så har han kört ihop ventilerna med kolvarna när han monterade kammen fel. Enda anledningen jag kan se till att köra av kammen. Skynda dig att åka tillbaka med bilen, Öppna verkstadsdörren och skrik: FIXA! Verkar vara slarvjobb rakt igenom av din beskrivning att döma. Om de har gjort allt det där fel så kan det ha hänt mkt elände med motorn... En liten fundering bara, vad gick kalaset på?
Mvh, Magnus.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Just att plana är inget fel o nåt man gör i stort sett oberoende av skevheten, det märks i planslipen hur mycket som det måste tas ner!

Men att man kör av kamaxeln vid uppstart visar på att man in te vet vad man gör.
Enda sättet kamen kan slås av är att ventilerna krockar med kolvarna! Mycket klumpigt gjort.

Åk tillbaks o låt dom kolla igenom allt igen, och påpeka allt som hänt, att motorn motar sig själv vid start, rycker vitt o.s.v
Händer nått med motorn, borde det vara på deras ansvar då!

///Magnus
em
339
emhå
525i -88
Absolut inget fel att plana men man kan även avgöra skevheten på annat sätt och om inte toppen är skev så blir det en ganska stor merkostnad att plana. Var mest det jag menade.
Mvh, Magnus.
Reven
Hej, har ringt till honom nu.. Det hade blivit ett missförstånd förut när jag pratade med hans kollega. Ang kamaxeln så gick den inte av när de startade motorn utan när de skruvade dit den.. kan man ha av en kam när man skruvar dit den? Iaf så gick den inte av vid starten, vilket känns bra!
Jag vill helst inte lämna in den till samma mek igen då han verkar oseriös. Jag ska försöka få ner priset på reparationen, för att 7000 för ett problem som fortfarande är kvar är inte kul.

Hur skulle ni göra nu för att fixa problemet med motorn?
har kollat runt och det billigaste alternativet är att byta motor, men det vill jag inte då min motor endast gått 10500 helt ärliga mil.
en ny topp kostar från 3000 och uppåt vad jag har kunnat läsa mig till, men sen behöver man någon som kan skruva dit den nya. Jag kan ju skruva av toppen själv det är inget problem, det svåra är att skruva dit och få allting att stämma.
Kanske kan man få meken att byta toppen gratis om jag fixar en ny då han inte har fixat bilen som han skulle ha gjort från början.?

///Jocke

Länk
em
339
emhå
525i -88
Åk tillbaka med bilen och be de fixa den, om han vägrar så vägrar du betala. Varför ska du betala 7000 kr för ett jobb som inte är gjort. Om de inte vill laga den så går du bara till allmäna reklamationsverket. Stå på dig tills du vet vad som hänt din bil. Tex så förstår jag inte hur han skulle kunna bryta av kammen vid montering. Om det är en auktoriserad verkstad med f-skattebevis så har du faktiskt rättigheter. Tänk på det.
Mvh, Magnus.
Reven
emhå:
jag ska åka tillbaka med bilen i veckan nångång, sitter i sthlm nu 54mil från verkstaden. jag hör av mig sen när allt är klart så får ni veta vad som hände! men jag tänker inte betala 7000 för något som inte har blivit bättre, den går som sagt likadant som när jag lämnade in den. tack för svaren sålänge!
obs: jag tog inte bilen till sthlm ;)
/Mvh Jocke

Länk
em
339
emhå
525i -88
Hur gick det/går det med din underbara verkstad, får de ordning på din biL?
ja .... hur har det gått ??

Billy B-10
Länk
Bo
52
Borken
520i -90
Hur fan bryter man av en kamaxel? Borde inte en hel del annat gå sönder först?
Har du fått vatten i motorn kan det ryka mycket och länge...

H Borken
Reven
Tjena grabbar, inte klart ännu.. men det verkar lösa sig iaf så det är ju bra. När, vet jag inte då de flesta här uppe i fjälltrakterna tar lång tid på sig=)
borken: Hur länge kan vattnet stanna kvar i motorn?
Har läst att bilen kan dra vatten om vattenpumpen är dålig. hur kollar jag det?
Jag fick en egen teori nu om att vattenpumpen kan vara dålig och att det som Borken säger kan vara vatten kvar i motorn?

//Mvh Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.