AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.364

Varför tokvarv av dieslar på sbp

Sida 1 av 2
Varför tokvarvas dieslar före avgasproven på sbp.

Hur bra mår en automat av dessa varv med neutralen i.

Vad händer ifall det säger knak bronk dunk slammer "skrot" vid urvarvningen av tex min tds som skulle kunna ha gått 60000 mil och inte är beredd på dessa varv.

Varför varvas inte min brors 92:a tds men min 93:a
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilar ska inte "tokvarvas" före opacitetsmätningen, men det är nyttigt att sota ur de partiklar som finns lagrade i motorn och avgassystemet före mätningen.

De bilar som av konstruktionsmässiga själ inte mår bra av att varvas i neutralläget, exempelvis vissa modeller med automatlåda är undantagna från opacitetsmätning, och man gör istället en visuell kontroll.

Om "knak bronk dunk slammer "skrot"" beror på ett felaktigt handhavande från besiktningsteknikerns sida ersätts fordonsägaren för skadorna. En frisk motor klarar det utan några som helst problem utan att ta skada...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok man blir ju lite nervös ibland när det är dags för sbp när man annars kör som folk men det är skönt att det ska ersättas vid haveri, men vad anses som felaktigt handhavande, blir det som med myndigheter att dom kommer fram till att bilen inte är servad enligt bok på märkesverkstad och det då blir mitt fel.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Motorn ska ha uppnått driftstemperatur och det ska vara rätt oljenivå i motorn. Finns det missljud från motorn ska teknikern bedöma om detta påverkar motorns förutsättningar att klara en opacitetsmätning. Bedömer man att den ska klara det gör man provet, annars underkänns bilen för konditionsbrist i motorn.

Uppfyller motorn dessa tre kraven och något händer vid mätningen (förutsatt att mätningen utförs korrekt) är Bilprovningen fri från skuld om motorn tar skada. Motorn ska helt enkelt klara det...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varför är en dieselbil så känslig för att varvas med?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är den inte...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag kommer ihåg att man hade samma problem uppe på trafikmagasinet för ett par år sedan, det var på christer glennings tid.

Då visade de att en besiktningsman hade en diesel bil på tomgång och så gasade han och motorn varvade upp samtidigt som man filmade varvräknaren... kommer inte ihåg hur mkt man varvade men jag kommer ihåg kommentarerna... "bilen utsätts för påfrestningar som inte kan förekomma i trafiken.

då kunde jag inte fatta vad de snackade om eller varför det skulle vara så farligt.... kan inte säga att tycker att det är så mkt farligare nu...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Äh,
en dieselmotor KAN helt enkelt inte tomvarvas till farliga varvtal.
Min 120d vägrar att ens klättra upp till rödmarkeringen vid 5000 varv, och då pratar vi om en av marknadens varvvilligaste dieslar.... Är bara maskinen någotsånär frisk kan jag inte se något skäl till att oroa sig för en enstaka uppvarvning hos Bilprovningen. Maxvarven vi talar om är väl ungefär marschvarvtal på (svensk) motorväg för vissa av BMW:s bensinmotorer!

/// Gunnar E.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
oftast e det väl inte motorn som tar stryk utan i vissa fall växellådan på automatbilar? så var det på min fd 525tds-92a iallafall som jag fick berättat.

den gillade inte o 'tokvarvas' utan belastning enligt bes.mannen..

sen att man fick vara alert o själv påpeka detta vid nästa kontroll är ju en annan sak ;)

///DAnne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
BMW-Danne: Det finns en lista över de bilar som är skadebenägna och därför kontrolleras med visuell kontroll istället för opacitetsmätningen. Samtliga automatväxlade BMW med ZF-låda är med...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
så man får inte varva en ZF låda utan att där är belastning?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är olika för olika lådor, men de som finns i BMW:s dieslar mår inte bra av det varv som krävs för en opacitetsmätning.

På bensinbilar är det endast ett fåtal Volvo-bilar med ZF-låda som undantas från kontroll. Där kontrolleras endast värdena på tomgång och inte på 2500 varv...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en ZF5HP18 låda i min bil... dock inte varit på besiktning med den ännu men om de bestämmer sig för att varva den så ska jag säga ifrån...

hur länge behöver man stå och varva innan det blir ngn fara för lådan? rör det sig om sekunder? minuter?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mugge: Det är ingen diesel du har va? När det gäller bensinbilar varvar man bara 2500 varv utan belastning vid utsläppskontrollen, detta ska enligt uppgift från tillverkaren inte innebära någon skaderisk på växellådan.

Är det en diesel det rör sig om ska denna inte genomgå opacitetsmätningen, om teknikern skulle missa detta och ändå påbörja en mätning ska man givetvis påminna honom, alla kan missa eller glömma...

Jag vet faktiskt inte exakt hur lång tid eller vilka varv lådan tål utan att ta skada, men enligt tillverkaren tål den inte en snabb uppvarvning till avregleringsvavtal men upp till flera minuter på 2500 varv...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
525TDS E39 och jag (530i E34) har samma växellåda (kontsigt nog). och nej jag har en vanlig bensin motor.

Jag har läst igenom instruktionsboken till min bil... det står inget om att man inte ska varva på tomgång... Om man vill läsa mer om detta, vart kan man vända sig då? några tips?

vad i lådan är det som tar stryk? finns det ngt annat som man inte får göra med en aut.-låda, som kan vara bra att känna till... (detta är min första automatlåda, lite grön på det området).

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mugge: Jag tror det står omnämnt i instruktionsboken om din låda är av den typen som inte mår bra av att varvas utan belastning. Vad som tar skada vet jag faktiskt inte, men det vet säkert andra här...?

Mer information borde du kunna få av ZF själv eller någon annan som är allmänt kunnig på automatlådor.

Det kan vara lite speciellt att bogsera en bil med automatlåda också, annars är det nog inte så mycket som kan gå snett...

Jeppe

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kanonbra! Tack för hjälpen Jeppe!

Men varför varvas min 93 tdsa men inte brorsans 92 tdsa
Och det är ventilpaketet som tar stryk vad jag har fått förklarat för mig vid tomvarv.
Ock det att en diesel inte kan övervarvas så tror inte jag det är det minsta problem att dra över rödmarkeringen på äldre dieselar
då motorn pumpar i en massa diesel och sedan kommer turbotryck och då är det lite försent med varvstopp som bara bryter bränsletillförseln.
Visst så kan ju en diesel övervarvas. Vad jag tycker är konstigt är att SBP överhuvudtaget använder en sån metod då den har inte en suck med verkligheten att göra. Egentligen ska man på något sätt belasta motorn och inte tokvarva på tomgång.
Känns lite som att "svenska staten" har helt enkelt bestämt sig för att diskriminera diselar.
Varför inte tokvarva en bensinare på tomgång då om själva metoden är så bra?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bagarn: Ingen av dom ska "varvas".

Man gasar till avregleringsvarvtalet, avreglerar den inte som den ska avbryts mätningen och bilen underkänns.

M 3: Bilprovningen (ASB) använder den metod Vägverket och Miljövårdsverket gemensamt kommit fram till är den bästa som ryms inom tidsplanen och de ekonomiska ramar som finns för en kontrollbesiktning. Tidigare gjordes en test av svärtningsgraden under belastning, men denna metod var inte speciellt pålitlig och byttes därför ut mot dagens opacitetsmätning som ger ett exakt och tillförlitligt mätvärde. Staten har ingenting med saken att göra.

Jämför du utsläppskontrollen på dieselmotorer och bensinmotorer rakt av tror jag du saknar grundläggande kunskaper om hur respektive motor fungerar och vilka utsläpp som kontrolleras...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.