AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.218

Tyska statusbilar

Sida 2 av 2
En liten fråga, är det viktigt för någon här om bilen ni kör bedöms ha "status". Själv kör jag bilar som jag bedömer mest prisvärd efter behov
för stunden, men ser gärna att den är lite udda. Lada skulle vara ett helt acceptabelt märke eftersom jag gillar "antistatus".
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Det ultimata "antistatusmärket" torde vara Trabant. Men det är klart, en Trabant i toppskick vore så unik och sällsynt att det väldigt snabbt blir hög status att ratta en sådan. :)

Personligen skiter jag i status. Jag vill ha en bil som tilltalar mig och som jag har råd att köpa och äga. BMW uppfyller dessa krav. Hade jag råd skulle jag skaffa en M5 E39 samt en 3.0CSi i toppskick. Hade jag därefter ännu mer pengar att bränna skulle jag nog införskaffa en Ferrari 288 GTO. Sen skulle jag spara resten av eventuell förmögenhet till att betala för ägandet av ovan nämnda bilar. Att dessa sedan av många anses vara bilar med hög status skiter jag högaktningsfullt i.

Volvo XC90 anses av vissa också ha "hög status". Och en sådan skulle jag då rakt inte köra runt i. Jagar man status skulle man nog inte ratta en 523:a. ;)

///M som i M52TUB25!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det är ganska kul det här med vad man "bör" tycka för att få kalla sig en hygglig medelsvensson... Frågar man vem som helst på gatan om de ex anser status avs bilmärke vara viktigt, tror jag att det är väldigt få som erkänner detta? Ändå styrs våra (inte mina så klart... :-D) bilval av detta!

Samma gäller andra, icke önskvärda, egenskaper/beteenden; såsom fördomar, själviskhet, skvaller, självhävdelse mm. Dvs egenskaper som "alla andra" tycks ha, och aldrig den tillfrågade!? Efterlyser mera självinsikt! :-)
(Med risk för att blåsa giftpilar i gummibåt)

(J Power; detta inlägg var INTE riktat mot dig specifikt)
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Visst verkar många välja bil baserat på märkets status. Liksom många inte bryr sig alls. De allra flesta låter nog ekonomin styra. Det finns ju en himla massa Skodor som rullar på svenska vägar. Ägarna har knappast valt dem pga status utan pga totalekonomi (framförallt inköpspris antar jag). Jag vet folk med gott om pengar som köper Skoda för att bilar för dem inte är mer än fortskaffningsmedel och de hellre lägger pengarna på annat, tex resor, hemmet och sånt.

Statusmärken eller ej... huvudsaken är att man har en bil som man har råd att äga och trivs med. Det är nog alla överens om.

Det finns många märken vars status är skyhög men som jag inte gillar för fem öre. Finge jag en Maybach eller en Humvee skulle jag snabbt som tusan avyttra dem till förmån för en bil jag hellre skulle ratta. Dvs en bil som tilltalar mig utseendemässigt. Det finns "statusbilar" som är rena missfostren och som jag aldrig skulle vilja ha annat än att snabbt sälja vidare för att finansiera något annat.

Jag tar hellre 10 begagnade 400-tusenkronors BMW än en ny 4 miljoners Bentley. Kort och gott. :)

///M som i M52TUB25!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.