|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur är rangordningen egentligen? Själv inbillar jag mig att den är så här; 1.Porche 2.MB 3.BMW 4.AUDI 5.VW 6.Opel Kan man verkligen säga att någon av dessa är bättre eller sämre än de andra beträffande kvalitet? Ett besiktingsprotokoll kanske inte säger så mkt.beroende på att ägarna av de exklusivare märkena kanske har råd att hålla efter bilen bättre än de andra? Finns det något som säger att montörerna på Opel är sämre än hos Porche tex? Vad är det som gör skillnaden egentligen, om det nu finns någon? /A | |
|
Rätt mkt smaksak egentligen tror jag, iaf mellan BMW, MB , AUDI. vad gäller Porsche så är det ju prislappen, prestandan samt tillverkningen i en mkt mindre skala som gör den till en exklusivare vagnar... VW, Opel fiat, Mazda... spelar ingen roll, de har ingen status i mina ögon.... helt vanliga svensson bilar... Patheon undantagen iofs, och den ser jag som en fattigmans S-klass....även om den inte är det egentligen.... (har inte haft så bra erfarenheter från VW) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge, ang. "fattigmans S-klass": Phaeton kostar väl ändå ungefär lika mycket som motsvarande S-klass? /Masten Z-träff 1 maj! Länk |
|
|
Jag läste en recension om Phateton en gång, den lät ungefär så här; Det är en jättebra bil, det finns bara ett fel, det är en VW, Typ! /A |
|
|
Sigdarve, vad är kriterierna för din rangordning? Skrytfaktor? Status i största allmänhet? Slitstyrka/kvalitet? Lyxkänsla? Din rangordning ser mest ut att vara efter pris, vilket ju rimligen borde återspegla 'exklusivitet' (fast jag föredrar att kalla det skrytfaktor). Pratar vi om kvalitet, är det ju ett relativt begrepp. Inte ens Rolls-Royce är ju felfria eller outslitliga, och i många fall kräver relativt billiga, östasiatiska vagnar betydligt mindre reparationer och underhåll än svindyra 'kvalitetsbilar' från Europas statustillverkare. Däremot KÄNNS en 15 år gammal, väl använd Rolls eller MB (eller BMW för den delen) betydligt mindre 'sliten' än en lika gammal riskokare. Tror inte montörerna är sämre hos Opel än hos Porsche, men däremot läggs det fler montörtimmar på de dyrare märkena. Det säger sig självt att om montörerna har mer tid per bil, kan dom också göra ett bättre jobb.... rent krasst är det väl så, att man får ungefär vad man betalar för! /// Gunnar E. |
|
|
Masten: visst kostar phateon mkt, men som sagt jag har inga bra erfarenheter från VW... sen tror jag inte att det går att förklara det bättre än vad sigvard gjorde.... "Det är en jättebra bil, det finns bara ett fel, det är en VW" Känns lite skevt liksom... som när KIA (tror jag) gav ut en lyxbil som kostade 400 000 kr.... går liksom inte ihop... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Det tyska monstret maybach (osäker på stavning) då? är det ett eget märke eller ägs det av någon av de ovannämda? För den måste väl annars klassas som en av de mer statustyngda tyska bilarna. |
|
|
gunnare: Det är nog status/skryt som jag gick på, det andra vet jag inte så mkt om. Själv uppskattar jag mest slitstyrka/kvalitet. Som sagt, anledningen till att en gammal RR känns mindre sliten än en lika gammla riskokare beror säkert på att RR är bättre underhållen. /A |
|
|
Ekan.. den ägs av Mercedes V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Bilen på bilderna är en Maybach... lite vassare än E65 Länk (powerpoint presentation) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Skapligt överdrivna egentligen men grymt coolt. | |
|
Påminde mer om en båt tyckte jag! /A |
|
|
Jag skulle lägga BMW först på min lista, eftersom jag älskar märket av hela mitt hjärta! Dock e Porsche sportigare. MB lite mer exklusiv. |
|
|
Skall man vara helt ärlig så finns det bara en tysk überlyxbil, och det är och kommer länge till att vara S-klass. E65, A8, Phaeton osv. kommer inte ens i närheten trots att de säkert är bättre på mycket. E65 säljer förvisso bättre än S-klass på hemmamarknaden, vilket troligen beror på att den yngre skaran köpare som inte är uppväxt med "lyxbil = Mercedes och endast Mercedes" börjar tjäna pengar, men för den klassiska lyxbilsköparen är S-klass det enda alternativet. MVH, E38B12 |
|
|
E38B12: Maybach ;) Jag tror det ligger mycket i Sigdarves lista faktiskt, om man bara ser till ren status. Fast det är väldigt jämnt bland de tre översta. Allt har inte med priset att göra, ett varumärke har sin image. En LADA är en LADA även om den kostar en miljon. Likaså är VW ingen riktig överklasslyxbil. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
E38B12 > S-klass, äh! Tacka vetja gamla "Grosser Mercedes", det är lyxbil det, bara försäljningsbroschyrerna andas lyx och tysk ingenjörskonst... Åh andra sidan är en gammal W126 en riktig pansarvagn, urtypen för moderna lyxbilar i mitt tycke. En vit eller guldmetallic sådan är riktigt snyggt! Mercedes varumärke är fortfarande relativt solitt trots stora kvalitetsproblem, vilket annat varumärke skulle tåla det? Mercedes är för gemene man = kvalitet och lyx. Porsche är ingen renodlad lyxbil för mig då jag anser att det är skillnad på lyx och sportbil. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Omöjlig lista... Audi, BMW och Mercedes tillverkar ju alla modeller i ett väldigt stort spann, från A2, A-klass, Mini upp till A8, S-Klasse, Maybach, 7-serie och Rolls Royce... Skulle nog placera dem i följande statusordning: 1. Porsche - lite urtypiskt tyskt 1,5. Isdera :) 2. Audi, BMW, Mercedes - lirar i samma division och konkurrerar med varandra 3. Volkswagen, Opel, Ford - försöker inkludera lite premiumkänsla i rena bruksbilar. |
|
|
tryggve: Porsche Cayenne då? :) /Masten Z-träff 1 maj! Länk |
|
|
Masten > Krångla inte till det nu ;) Porsche Cayenne klassificerar jag som en glorifierad folka... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Porsche lirar i en egen liga eftersom de med undantag för den "glorifierade folkan" Cayenne uteslutande gör sportbilar. Därför vill jag ogärna jämföra dem med tillverkare av bilar av annan karaktär. Fick jag en Cayenne skulle jag sälja den. Fick jag en annan Porsche skulle jag hålla tummarna för att jag hade råd att äga den (åtminstone ett tag). ;) Mercedes S-klasse är väl också ett kapitel för sig. Men förutom den lirar nog BMW och MB i samma liga. De attraherar olika typer av människor bara. Om man bortser för se senaste skriverierna om MB och rostproblem vill jag nog påstå att både BMW och MB borgar för kvalitet. Med undantag för eventuella måndagsexemplar. Audi är bilen med tysk kvalitet som inte riktigt når upp till polarna BMW och MB. Den nosar dem kanske i r*ven men det skiljer lite i alla fall. Ungefär som dagens SAAB i förhållande till dagens Volvo. Inget fel på Audi alltså, men någonting som jag inte kan sätta pekfingret på gör att den klassas snäppet under BMW och MB. Åtminstone av mig. :) VW är helt enkelt trista överlag även om jag måste erkänna att det finns vissa undantag. Men på det stora hela är det mer Svenssonbil än de ovan nämnda bilarna. Lirar inte i samma liga. Kommer aldrig göra det. Saknar helt enkelt "det där lilla extra" som man troligen söker om man inte bara vill ta sig från A till B. Kvalitetsmässigt snäppet under Audi antar jag. Statusmässigt som vilken bil som helst. Men det finns ju de som är entusiaster och är av en helt annan mening. Opel. Bilen som önskar den vore tysk... och är det. Dock i total avsaknad av den tyska kvalitén. Rostoffer så det står härliga till. Tycks iofs hålla bra om man sköter om dem som spädbarn. Svärfar har en som gått långt över 25000 mil och den har bara servats och fått slitdelar bytta. I övrigt inga problem att tala om. Han tvättar och putsar iofs en hel del samt fixar service och reparationer själv. Och tur är väl det, annars skulle den nog se ut som en Schweizerost, och blicit dyr att underhålla på märkesverkstad. Ford... nja. Min egen erfarenhet av tyska Ford är inte något vidare. Motorerna sägs ju vara bra. Men i övrigt vill jag säga Ford = problem. Känns inte lika solid och "tysk" som vare sig BMW, MB, Audi eller till och med Opel. En kompis hade en Scorpio som var rena skräcken att äga. Mer problem än han hade kan man nog knappast få. Åtminstone inte med en så pass dyr bil och med ett så pass etablerat märke. |
|
|
Sigdarve; jeg holder med...de impulser vi får fra Tyskland i Danmark tyder på at rangordningen over tyske statusbiler i Tyskland er: 1.Porsche (alle modeller foruten Cayenne) 2.MB (S-klasse er S-klasse og den tradisjonelle statusbil i Tyskland) 3.BMW ("Freude am Fahren"...og statusbilen for den unge familie) 4.AUDI ("Upcomming", men ikke i klasse med de 3 første på listen) 5.VW (Firmabil for funktionærer og selgere) 6.Opel ("Gone and forgotten by all" !) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.