AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.607

min bakaxel säger klonk....

Sida 1 av 2
redbull
min m535:a börjar må illa...
när man släpper upp kopplingen för fort så slår det liksom till i bakaxeln nånstans som om det skulle vara nått glapp i slutväxeln... men jag har drat lite i kardanen och där är glappaet inte mer än vad det ska vara...
vad kan det då vara???
Colin
Hardy-skivan mellan växellådan och kardan.

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
KlantPelle
Hej!

Jag hade exakt samma problem och fick hur många tips som helst. När jag till slut besiktade den så sa bes.killen att bakaxelbussningarna(silentblocken) var slut. "Jag" bytte dom och det blev som en ny bil. Fasen va' gött.
Pris arbete+bussningar: 1650:-

Mvh Pelle
Rent spontant gissar jag mer på bussningar i bakvagnen än Hardyskivan, Hardyskivan har till uppgift att dämpa vibrationer mellan lådan och mellanaxeln (tror jag) Hardyskivan kostar 700 på BMW och kanske lika mycket att få bytt. Bussningarna kostar cirka 1700:- inklusive arbete (lite lurigt att göra själv)

Surfa in på Länk
Måste lägga en röst på Hardyskivan! Har haft det felet själv iofs på en 2002 men men...

//Calle
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har liknande symptom på min 535:a.På torrt underlag slår o dunkar det i bakaxeln (trodde jag innan jag läste detta).Jag har bytt silentblocken så dessa är inte slut.
Då kanske det är hardyskivan som jävlas då?
Måste tillägga att det är vid rejält gaspådrag o torrt underlag o vid stående start då det inträffar....
Mvh Janne.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla gummibussningen som slutväxeln sitter monterad i...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag tror på silentblocken. Bytte själv för 2 veckor sedan, och bilen blev som NY. Bytet skedde i mitt garage och det tog 3 timmar på "första" sidan, andra sidan tog bara en timme. Nu när jag vet hur man gör så anser jag att det inte är några större problem att byta dessa själv.

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Det är silentblocken uppkommer vid ca:15000mil har bytt på 2st 525:or..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok! men jag som nyligen bytt mina då (silentblocken)!!
Jag har väl som det ser ut två möjligheter kvar,gummibussningen som David skriver om eller Hardyskivan.Kopplingen är också relativt nybytt,så där finns problemet inte heller..
Jag får nog ta mig en garagedag idag o kolla upp detaljerna.
Mvh Janne.
Hello Nasty
När hardyskivan börjar ge sig så blir det väldigt svårt att smyga iväg, slira på kopplingen.
Det blir gärna ett litet knyck.

Men precis som ni säger silentblock, hardyskiva, slutväxelbussning, om man ändå ska ner med kardan varför inte passa på att byta stödlager, så har man allt nytt!

MVH/Henrik
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag lämnade in min e-34 på Bmw i November och dom bytte då både vänster och höger bakvagnsbussning. Stora bussningen som det oxå heter (?)
Det tog dom 1480 kr för och nu efter cirka 100 mil så har jag oxå fått ett ljud som uppstår då man trycker in kopplingen..det låter där bak nånstans.
Är man riktigt mjuk på kopplingen så hör man det inte.
Det är bara i låg fart som man kan höra detta...kanske det är något spelrum som blivit för stort? Är lite novis men man blir ju nojjig då man hör en massa ljud.
Rullar man i låg fart på typ 1an 2an eller 3an så hör man det..nåt klonk ljud typ

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
redbull
har kollat lite på det nu...
jag bromsade lite samtidigt som jag släppte upp kopplingen lite och då drog sig liksom bakhjulen framåt mot skärmen..
vilka är silentblocken..
Jag har bytt
Koppling
Hardyskiva
Stödlager
Mellanaxel (kardan)
Har fortfarande snarlika problem som Janne T
Är mer och mer inne på att problemet sitter i baken nånstans då det inte finns mycket kvar att byta framåt så att säga.
Glömde säga att jag bytt silentblocken 2ggr oxå...
gick på goodwill 2:a gången

Surfa in på Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej!
Börjar nu misstänka att diffbromsen inte är riktigt med på noterna.
Troligen är lamellerna i bromsen lite slitna,därav "släppet" på torrt underlag.
Det andra som ni skriver om ser bra ut enligt vad jag kan se...
Redbull!!
Silentblocken det är de stora "blocken" som iaf jag brukar använda som underlägg för garagedomkraften vid tex. hjulbyte.Kanske därför jag tog sönder dessa.
Det släpper kanske vid alltför ivrigt hissande vad vet jag!!
Men mest troligt är det en förbrukningsartikel som slits med åren.Iaf på de motorstarkare E28 o E34.
Jag skriver också E30 men är ej säker på den seriens utbytesfrekvens av bussningarna..
Mvh Janne.
redbull
har bytt silentblocken nu... om man säger så dom var ju ganska kaput...det blev en helt ny bil..
men nu har det uppståt ett nytt problem det viberarar ganska kraftigt när man drar iväg på tvåan det slår ju inte i nånstans men det känns som om bilen liksom inte redigt har grep i marken

#120 e28 registret
Hello Nasty
Om det vibbar kolla hardygummit o stödlagret kolla även hela kardan o även att klumpen bak sitter som den ska känn även på drivaxlar bak.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
525i! Har du lust att ge en kort beskrivning av hur du gick tillväga. Har läst i ett mektips nånstans att det krävdes både domkrafter och superfett för att pressa in bussningarna. Lät inte så där jätteenkelt direkt...

Mvh
///Pewe
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Har skrivit ihop ett mektips(?). Hoppas ni förstår, annars går det att fråga!!

Länk

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Lysande! Tack!

///Pewe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.