AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.082

stoppa propagandan Kanal 5

Sida 3 av 3
bjoerck:

Finns det inte Ford detaljer i din bil oxså?
Jag har aldrig suttit i en äldre Ford så jag vet helt ärligt inte om det finns forddetaljer i min Jagga. X300 var den sista Jaggan som var helt och hållet utvecklad av Jaguar fast byggd med tillskott av Fords kassa.

Personligen stör det mig inte med delade komponenter. Vet inte riktigt varför så många har sådan skräck för det? Idag är alla bilar i princip lika bra. Det som säljer är varumärket.

För övrigt har Jaguar (äntligen) beslutat att lägga ner sin satsning på volymbilar och skall återgå till att tillverka dyra bilar i små volymer. Något som jag tycker är rätt. Inte ska eleganta Jaguar konkurrera med simpla bilar som BMW 3- och 5-serien... :-)
TÄVLING UTLYSES! FINN FEM FORDDELAR I "BJOERCKS" JAGGA! Jag blev själv fundersam efter Starres förlösande fråga ovan. Min bil är en XJR (X300) -95. Synliga delar i interiören ger bonuspoäng.
Stephan735,

Aston Martin Virage - baklysen från VW Scirocco, framlysen från Corrado ;)

Personligen tycker jag bäst om gamla V8an från 70- och 80-talet, den vackraste bilen som någonsin byggts trots det faktum att designen är ett plagiat av gamla Mustang. Aston har enda sedan 70-talet lidit av halvskumma interiörer, finaste läder och trä... på senare år blandat med halvskumma reglage från Ford, och på 80-talet blandat med smaklösa knappar och delar från brittiska småbilar såsom Austin och Rover. Trots detta älskar jag bilarna :)

Olof Ovenholm,

Range Rover är en underbar bil, troligen den mest lyckade designen på senare år, då de lyckades modernisera bilen för nya kunder, samt behålla det traditionella stuket. En ikon utan like och en underbar bil, en Bentley för terrängen... like it or hate it ;)

MVH,
E38B12
E38B12:

Well, jag har ju gjort mitt val som du ser ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Svaret på varför V8 Zagato aldrig blev riktigt väl mottagen i AML-kretsar beror till stor del på britternas konservatism och enorma förkärlek till inhemska produkter. Aston Martin är bland det mest ur-brittiska som finns i mångas ögon, och en klassisk symbol för brittisk smak. Att låta italienska Zagato rita en så extremt icke-brittisk formgiven bil som V8 Zagato verkligen är, var ett misstag. De hade knappast några problem att sälja de brutala bilarna (50 täckta, 25 cabbar) men få människor tycker att de är vackra :)

Många entusiaster hävdade att det berodde på det faktum att det krävdes en markant "kulle" på motorhuven för att få plats med kylning och luftbox till weberförgasarna som krävdes för att nå den utlovade prestandan och 432 hk. 0-100 på 4.8 sek och en toppfart på 299 var snabbare än Lamborghini Countach, och mycket snabbare än Ferrari Testarossa, och hade bilen bara varit så snygg som den kunnat vara... hade den varit mer omtalad än vad den idag är.

Gamla 60-talsvagnen DB4 Zagato var, och är känd som en av historiens vackraste sportbilar, något som företaget inte kunde leva upp till på 80-talet.

Jag kan mala på i timmar... men detta är ett BMW-forum ;)

MVH,
E38B12
Rättelse... 37 Zagato cab byggdes, inte 25 :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
bjoerck: Din XJR har väl, åtminstone delvis, samma inredning som en XJ från t.ex. 1990? Om jag inte är helt ute och cyklar så kom det en uppgraderad version av XJ-modellen 1998, i den är knapparna från elhissarna och reglaget för elspeglarna från Ford (á la Scorpio 1985-1998), har dessutom för mig att reglagen till klimatanläggningen är likadana som i Scorpio 1995-1998.

/Masten

Z-träff 1 maj! Länk
haimaul
E38B12: Zagatos 80-tal var väl öht ganska slirigt. Jfr Alfa Romeo SZ (?)från detta decennium. Brutal - ja. Snygg - njaeeeej.

Länk

Men DB4 Zagato från 60-talet, som sagt, eller den one-off Ferrari 250 som jag såg i nån tidning häromåret. Ojojoj...

__
When in this charming car,
this charming man...
Haimaul,

Det intressanta med att jämföra Alfa SZ och Aston V8 Zagato är det faktum att man kan se ett väldigt tydligt släktskap designmässigt... underbart brutal ;)

MVH,
E38b12
bjoerck:

se länk

Länk

delar från Ford Mondeo bla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.