|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är jag så trött på den propaganda som Kanal 5 serverar oss varje måndag kl 20.00 varje måndag. Om det finns någon enda sak som förenar alla biljournalister världen över det är väl deras enade åsikt om brittiska billindustrin. Det till trotts lyckas trion i Top Gear vecka efter vecka såga alla bilmärken som inte är brittiska med en och samma punsch line: varför köpa detta utländska missfoster när du kan i stället bli en stolt ägare till en riktig bil dvs en brittisk sådan. Jämförelser som används i programmet är i nästan alla fall på gränsen till det löjliga: Volvo V50? Nää köp dig en Jaguar Estate , det är riktig bil? BMW X3? Näää köpt dig en Range Rover: en bil som konstruerats 60 år sedan. En Mercedes SLR? Näää Aston Martin är ju brittisk! Alltid samma visa. Var är proportionen? Hur kan man jämföra bilar i olika storlekar, bilar med olika ändamål, helt enkelt äpplen och päron! Det är ju uppenbart att bakom hela satsningen ligger den brittiska bilindustrin som med hjälp av BBC och brittisk sedvanlig chauvinism gör ett försök att slå alla etablerade sanningar i bilindustrins till förmån av det inhemska ”andra sorteringen” Så nu har jag spenderat min sista timme framför Top Gear, trotts att jag i grund gillar Jeremy Clarksson och hans still att leda program. | |
| Top Gear är underhållning och inte undersökande journalistik. Jag ser det som ett humorprogram som råkar handla om bilar. Synd att inte Tiff är med längre, han var ju lite utav en motpol till Jeremy och älskade tyska bilar :o) | |
|
Är oxå bra trött på deras Cortina stuk som genomsyrar alla program,så själv gör jag nåt vettigt istället tex svetsar på 2002touringen. mvh/Micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
Jag är aldrig så nöjd Jaguarägare som efter ett avsnitt av Top Gear. Underbart program. All media är vinklad på ett eller annat sätt. I Sverige är Volvo och Saab måttstockar. Tysk media hyllar sina inhemska tillverkare och så vidare. Låt herrarna i Top Gear hållas och skaffa en egen uppfattning kring bilar istället. Så gör jag. Jag kör just nu Alfa och Jaguar för att JAG uppsakttar dem. Sen skiter jag högaktningsfullt i vad Gunnar Dackevall eller någon annan hjärntvättad motorjournalist tycker. För övrigt tycker jag hela motorjournalistkåren har blivit störda i huvudet. Det enda som räknas idag är image och körglädje. En bil kan omöjligtvis vinna ett test om den inte är körglad. Måste alla bilar vara så körglada? Jag kanske vill ha en bra bil och struntar i om den är körglad. Fast en sådan bil är enligt media aldrig bra då bra är synonymt med körglädje. Inskränkt. |
|
|
Först måste man betänka att Top Gear är mer stand-up-comedy än motorjounalistik. Sedan har britter i allmänhet en nagel i ögat till tyskarna. Att motorjournalistik idag premierar körglädje och image hellre än ekonomi och hur praktisk bilen är ett resultat av vad läsarna vill ha. Vilken motortidning säljer lösummer eller skaffar prenumeranter av att endast testa bilar som t.ex nissan primera. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Bones: Biljournalister behöver nödväntigtvis inte bara testa tråkiga bilar. Det jag irriterar mig på är att en bil kan vinna en test för att den körglad. Är det egentligen av så stor betydelse? Och vad innefattar begreppet körglad? Jag anser att det är en trevlig bonus om en bil är körglad men det skall inte avgöra ett test mellan vanliga bilar. Gäller testet sportbilar är det en annan femma, då köpet i regel baseras just på känsla och körglädje. nej, jag tycker körglädjen har fått för stort utrymme i motorpressen. |
|
|
Äh seriöst.. sluta mensa ner stället.. Den enas favoritbil är en Porsche, Jeremys är en Ford och den sista vet jag faktiskt inte.. så sluta klaga hela tiden. Samtidigt fick SLRen grym kritik och självklart ska de ge Aston Martin DB9 superbra betyg.. finns det en vackrare bil på denna jord? Jag har då inte sett något.. zzzzzzzzzZZzzZzzZzzzz |
|
| Det finns väl egentligen inga dåliga nya bilar nuförtiden. Det betyder att det är varje människas smak som avgör om han/hon tycker en bil är bra eller inte. Vad jag tycker, vad du tycker och vad engelska motorjournalister tycker är helt olika och individuellt. Det är bara att släppa sargen och slappna av, njuta av underhållningen och bilderna för att sedan åka till återförsäljaren och skaffa sig en egen uppfattning. | |
|
Haha! Om TopGears omdömen får väga hårt vid ens bilval, så är man illa ute :D Visst tröttnar man stundvis på deras brittiska patriotism hela tiden, men å andra sidan är det himla rolig underhållning. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Vaknade du på fel sida eller...? Ut & kör din Z8 så mår du snart bättre... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag tycker det är lite uppfriskande med det patriotiska stuket. håller med övriga talare, det är ett humorprogram som råkar handla om bilar. själv så tycker jag programmet är helt lysande bra, jag blir väldigt ledsen när jag missar det (som tex igår...). Top Gear är så totalt tvärt emot Trafikmagasinet, som vi svenskar har blivit matade med år ut och år in. Och den som tror TM är opartiskt får ju gärna fortsätta att tro det! ibland känns det som att vi svenskar är så vana med propaganda, att vi tror på allt som sägs åt oss i TV. men det är en helt annan diskussion.... Mvh Johan |
|
Måste nog säga att det stundtals är lite väl mycket patriotiska inlägg och kommentarer. Det är knappt att det finns några bra Tyska märken(exkl.MB)i deras program som i deras ögon är bra men några få undantag.Bara för att Tyskarna var nära att krossa det Eng Imperium så ska Tyska bil märken lida för det i dag 60år senare. Nää skärpning var lite mera objektiva för oss tittare |
|
| Håller med Johan (AutoPower) till fullo! Medias vinkling är ganska kraftig och dess påverkan betydlig. Utan medias hjälp skulle till exempel inte den svenska socialdemokratin vara så djupt förankrad i den svenska fokssjälen. De socialdemokratiska värderingarna är norm och media hjälper till att skapa normen. Granska nästa program ni ser på public servicekanalerna kritiskt så kommer ni märka hur vissa värderingar genomsyrar budskapet. | |
|
bjoerck : Jag håller med om att vissa biltidningar (-journalister)har fått körglädje-hypen om bakfoten. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Min sambo som är rätt ointresserad av bilar frågade varför jag tittar på det programmet, de sågar ju alla bilar! Jag tycker det är rätt roligt just får att de sågar alla bilar utom engelska bilar och Ford! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Säga vad man vill om TopGear men rätt underhållande är det. De kör ju skiten ur de flersta bilar, vilket inte många andra bil-program vågar göra. Motor journalistik! Jag skulle vilja påstå att journalisterna lägger fokus på ant. airbags och antispinn/antisladd betydligt mycket mer än på körglädje. En bil som inte har minst 8-10 airbags, alla anti-körglädje funktioner i välden och trepunktsbälte i mitten i baksätet, viplash skydd på alla stolar och minst 7 säten i bilen får dåliga betyg. Journalisterna borde jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Vem v*n köper tex. en X5/X3 för halv-till-hel millen och dundrar sedan ut i naturen med den???? BMW är inte gjorda för att gå i terängen, de är gjorda för att köras på vägar, där de slår alla konkurrenter med hästlängder. Sen att de kan vara bra för folk ute på landet med dåligt underhålla väger där 4-hjulsdriften hjälper till eller som duktuga dragbilar det äer det ingen journalist som säger. (Ang. X3 så håller jag nog med TopGear gänget, den är inte snygg! men det är min åsikt och deras. Det betyder inte att jag gillar Land Rover vulgo!). Sen vet vi ju alla på detta forum att vi inte lyssnar så mycket på vad media sprider för bil-propaganda, vi kör ju alla BMW, och är lyckliga, eller? Z3MPOWER |
|
|
Ford sågas väl mer än någon annan? :o) Även jaguar sågas s-type är faktiskt världens fulaste bil och det håller top gear redaktionen med om. Ta det inte personligt, och om ni gör det bör ni kanske fundera på att byta tv-kanal. |
|
|
acey Men inte Ford GT 40 ;) |
|
|
Men seriöst... vem minns inte när Glenning och company testade Volvo 850 och dränkte modellen i beröm. Finns patriotism i alla länder... även fast britterna är speciellt (ö)kända för det ;) En sak till; Range Rover är en underbar bil trots vissa kvalitetsmissar, och Aston Martin har byggt några av historiens vackraste bilar :) |
|
|
Apropå Aston Martin, har de någonsin byggt en ful bil? Jag kommer då inte på någon... /Masten Z-träff 1 maj! Länk |
|
| En Aston Martin är en våt dröm. Fantastiskt vackra bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.