AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.772

Värdeutveckling M5 -95

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ser att min M5:a inte kommer att kunna användas i sommar som det var tänkt.

Jag är inte direkt i behov av pengar men det känns lite onödigt att ha en bil som bara står i garaget och kanske....

1. tappar i värde
2. ligger konstant kvar
3. stiger i värde

Jag kan leva med alternativ 1 och 2 men sjunker den i värde känns som en försäljning kan bli aktuell.

Bilen är mkt fin och ganska nära originalskick snart 15.000 mil.
Vad tror ni?
Sälj den jättebilligt till mig så slipper du bekymmra dig :)) Kan även tänka mig att hyra den, så står den inte och samlar damm :D

Skämt åsido: En fin M5 -95 med modest miltal kommer inte att tappa i värde - den kommer alltid att ha sin köpkrets som är beredda att betala för en bil i unikt skick. Originalutförande är dock ett måste för att bilen ska behålla värdet. Stylade och ombyggda bilar kommer att fortsätta sjunka. Jag tror snarast att bilen kommer öka i värde och är som sagt ganska övertygad om att den inte kommer att sjunka!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jag tvivlar på att M5 E34 kommer så mycket mer sjunka mer i pris. Det börjar bli riktigt ont om bilar i bra skick och en -95a är den mest eftertraktade modellen. Ett vrak är i mina ögon bara värt delarna då de är ganska dyra bilar att renovera men en bil i bra skick kan nog snart öka i värde precis som M3 E30.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kalle man ska inte låna ut varken frugan eller bilen, speciellt inte bilen. ;)
Men har du vägarna förbi upp genom landet så kan jag göra ett undantag (med bilen).

Menar du att lägsta prisnivån redan inträffat? Eller ser du på längre sikt.
Jag tror själv att om 5-10 år kommer den definitivt vara mer värd än idag, förutsatt att den vårdas väl. Mer tveksam till värdet om 1 till 2 år.

Bilen är som sagt inte 100% original men kan enkelt återställas, vilket jag tänker göra.
(Vita blinker, lackade njurar, ej helt komplett verktyslåda)

Jag tror personligen att bilen inte kommer att sjunka i värde ens inom 1-2 år. 95:orna är helt klart den mest eftertraktade modellen, med all rätt.

Det beror sig också på vad du själv värderar bilen till idag. Om du tycker att den borde vara värd 200 000:- så blir du nog besviken om du försöker sälja den oavsett om det gäller idag eller om 2 år :)

Mvh,
Kalle
_____
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Då kommer vi in på nästa fråga.

Vad är bilen värd?

Importerad våren -04
15.000 mil
Daytonaviolett
Alcantara/tyg kädsel
18" parallellekerfälg (original)
EDC
Lilla treekrade airbag-ratten
BMW soundsystem med CD-vxl
Taklucka
Klima

(Nu kanske tråden mer handlar om värdering och borde kanske flyttas till denna del)

Björn,

Hur pass väldokumenterat är bilens liv i hemlandet? Hur många ägare? Sådana saker som är "avgörande" för en "samlarbils" värde :-)

Mvh,
Kalle
_____
Använder man den Svensk-sålda M5-95:an i denna tråd Länk som riktmått blir inte priset för en 15000milers privatimporterat exemplar speciellt högt, Men jag tycker personligen att den var extremt billig den borde ha kostat 200tkr, Och med det i åtanke, Så borde priset bli, Säg ca 120-145tkr om den är i vettigt skick "obs det innebär bättre än en normal bruksbil av samma årsmodell" och med fullständig historik.

Bilar som inte används som bruksbilar kommer öka i värde, Medan bruksbilarna fortsätter sjunka, Se bara hur billig M5:an i denna tråd var under 80tkr hamnade den på till slut.

Mvh Stephan
BjörnB; Apropå ej original tycker jag att vita blinkers är okej, Om dom är från BMW vill säga, Då räcker det med byta njurar och komplettera verktygssatsen, Sedan är den original.

Mvh Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för svaren, men gärna fler synpunkter.

Gick det att få vita blinkers från fabrik på e34?

BjörnB; Vet inte om det gick att få från fabrik, Det kan HD91, m5toureg kanske svara på? Men BMW själva tycker att åtminstone vita framblinkers är okej, Se själv...

Länk

Mvh Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Se där!

Den andra från höger ser precis ut som min då den fått på nya njurar.

Jag tänker inte byta tillbaka till oreanga blinkers förrän det är dags att sälja, jag tycker precis som du att vita blinkers är ett av få modifieringar som tillför något.
Naturligtvis kommer även din bil att sjunka i värde, jämför prisnivån med 89-90orna med 95orna så vet du ung. hur stor fallhöjd det finns. Sedan spelar ju skicket in väldigt mycket för värderingen. Nästan alla bilar får en dag blekt lack, blir rostiga, får defekt motor, och sliten inredning och måste till slut skrotas, även om det är en M5.

Dock skulle jag aldrig sälja den för att köpa tillbaka en motsvarande vid ett senare tillfälle, jag vet av erfarenhet att det finns många skojare som begär rena fantasisummor för sina bilar i "toppskick" som i själva verket har sliten kam, läckande avgassystem, rostlagad undertill och allmänt slöa. Är du nöjd med den så behåll den men räkna med att den sjunker i värde.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Börjar bilen användas som bruksbil och rosten sätter tänderna i den och blir allmännt sliten så förstår jag också att den kommer sjunka en hel del.

Men bilen i fråga är i mkt fint skick (utvändigt, invändigt och maskinellt). Min bil står i varmgarage och körs max 500mil/år i fint väder.
Den kommer inte att förfalla så länge jag har den i min ägo.

Min fråga gäller under dessa förutsättningar.
Det är ju svårt ... Men M5:or är ju inte så unika att det nu eller någonsin kommer handlas med dem över gränserna (som tex 50-tals Ferrari), tex till Tyskland och England. Med vetskapen om att marknaden är begränsad till Sverige tror jag att den kommer sjunka lite, möjligtvis att enägarbilar med 2000mil på mätaren kommer att öka men knappast en importvagn.
Jabbal; Det handlas med M5:or över gränsen redan i dag, Alla M5 3,8:or som exporterats till USA är köpta i Tyskland men nu finns det fler ex i Sverige! till exempel om den Svensk-sålda M5-95 i tråden jag länkar till högre upp hade annonserats ut i USA är det min övertygelse att den skulle ha varit såld direkt trots den låga dollarkursen, Det är bara det att ingen? annonserar ut sina M5:or utomlands och Amerikanerna har inte upptäckt att det finns stora mängder M5 E34 i Sverige vilka en del är i superskick, Men att försöka sälja en M5 i annat ett perfekt skick på export över atlanten tror jag är lönlöst?!

Mvh Stephan
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hej, jag har kollat upp vita blinkersglas i prislistorna, och det är inte originaloption till någon M5 E34, varken tysk eller svensk. Alla M5:or som har vita glas är alltså eftermonterat.

Däremot står det omnämnt i tillbehörskatalogen till E34 från 1996, men då var ju M5-modellen redan borta. Sedan om det kunde monteras direkt från fabrik till 96:orna eller om det bara fanns med att beställa från den externa tillbehörskatalogen just då är ju svårt att säga också, någon kanske vet mer om hur det förhåller sig med den sista årsmodellen?

Är det BMW originaldelar så är det ju samma fina kvalité och det kan det passa bra till vissa lacker, dock så tycker jag att det har blivit lite väl vanligt med vita glas (särskilt bara fram + sidor) och därför inget jag skulle slänga på.

-M5 E34 Limousine register Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
om bilen är i mkt bra skick och det inte är mer att göra för att få den helt original så lär den ju inte sjunka i värde.. m5 -95 finns det ju inte så många av så det kommer alltid finnas folk som betalar bra för rätt bil.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Det enda sättet att få reda på bilens rätta värde är att sätta ut en till salu annons och sedan se vilken nivå de konkreta buden hamnar på. Tyvärr misstänker jag att du inte kommer att få något bud över 100.000 för M5 an oavsett skicket då den rullat relativt långt.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Visa användare
78
into
M5 -95
Vad tror ni att min M5 95:a kan vara värd?? Bilen är svensk såld och har gått ca. 10 000 mil. om man skulle få för sig att sälja den en dag. men de tror jag inte. snarare att man köper på sig fler M5:or och M3:or... =) är ju helt underbara bilar!!!!
Into,

Rent spontant säger jag mellan 130000 - 150000 kr. Den perfekta, svensksålda på Förenade Bil härom veckan som det talas om lite längre upp med 8000 mil begärde de 139000 för, och det var på aukt. handlare. I min mening var det i lägsta laget, och de hade nog kunnat få ut mer. Mycket svårbedömd marknad.

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.