|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Batteriet bör sitta längst bak på höger sida i skuffen. Du kan om inte annat mata på laddning på hjälpstartuttaget i motorrummet, de är avsedda för just t.ex situtioner som denna. FP |
|
|
Ser väldigt fint ut! Nu tändes ju funderingen på E46:an och en 10" bas.. Jag har en Hifonics liggande hemma. En fråga.. De orginalhögtalare som sitter i bilen, vilken storlek är det på dem? Jag har det vanliga Business CD ljudpaketet, inget DSP. Funderar på att byta alla högtalare på en gång. Jag har både 5.25" och 6" sonygrejer liggande från "bilstereo" tiden. (Det var en gång för länge sen som galen i ljud man va) //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Lösningen i batterifacket såg ju lysande ut. Kan detta fungera även för oss med DSP? Alltså att på något sätt bara koppla ur Nokia-"subban" och använda befintligt kablage till att koppla in den nya basen? Anyone? |
|
| Undrar om en 12" går in där... har en DLS 12" open air bas som ligger o skräpar :) | |
|
JesperH Original DSP steget är för klent för att driva en eftermarknads bas bra men du kan ta högt kabeln och använda som högnivåsignal till ett separat bas-steg t.ex. seb_540: Bara att gå ut och mäta! Men du bör nog förstärka upp panelen ordentligt isåfall. |
|
|
En "open air" högtalare vill nog jobba i en stor volym, egentligen i en oändligt stor baffel för att komma till sin rätt. Jag tror utrymmet för den ursprungliga subban är så pass litet att man bör satsa på kanske max 10" och en låda/element med egenskaper för detta. En "halvtät" låda och ett stort element ger ingen väl kontrollerad bas osv, storleken betyder inte allt. FP |
|
| Oa12 skall ha 27-39L slutet om man sätter den i låda så får man batteri facket hyfsat tät så lirar det nog på ganska bra. | |
|
Nja, nu vet jag inte vad Oa12 avser för element men denna volym är rätt liten även för en "normal" 12:a. Jag kör en 12" modell "liten" dvs rätt svulstig kantupphängning = rätt liten pumpande elementarea, relativt lång slaglängd, i en låda på drygt 40 liter, den är inte i underkant kan jag säga. Å andra sidan finns det element med ännu "värre" egenskaper som jobbar bra i små lådor om än med dålig verkningsgrad, vilket man iofs kan kompensera med ökad effekt, men man får lätt andra bieffekter som kan vara lite besvärliga att hantera. En open air i ordets riktiga lydelse innebär en styv elementupphängning och riktigt stor volym (oändlig baffel), då kan man få riktigt trevliga ljudupplevelser. Fast detta har för länge sen raderats ut av diverse specialare i billjudssammanhang. Inget fel i detta alls, synd bara att man adapterar gamla vedertagna byggprinciper ibland...) FP |
|
| OK, men jag tänker så här - facket vid batteriet är hyffsat isolerat från kupen, kanske kan det dock förbättras ytterligare med självhäftande P-profillist på strategiska ställen. Sen så sitter det en rejäl ventil strax ovanför batteriet som mynnar ut bakom stötfångaren (den som ser ut som ett galler med gummi bakom). På så sätt spelar OA basen hyffsat fritt ut från kupen.... även om ventilen ger en del motstånd förstås. Kanske skulle man täta ventilen på andra sidan dock? | |
| Hm, ser nu att det sista ser underligt ut - pratar alltså om att täta ventilen på bilens andra sida, under navi luckan. Men de kanske behövs för att ventilera kupeluften. | |
|
Hewi - tack för svar, misstänkte nästan det med ledning av vad man läst hittills. /J |
|
|
Specifikationerna på OA12 finns här:Länk Jag håller med om att lådvolymen är liten för en open air bas men misstänker att man med oa12 endast gjort den tåligare mot genomslag än en vanlig bas. seb_540: Jag hade inte förstärkt panelen genom att klistra på ngt utan jag hade gjort en baffel i 12-16mm mdf som jag satt på utsidan eller innsidan och skruvat elementet i samt skruvat fast baffeln i panelen eller plastat fast den i panelen sedan hade jag testat både med och utan tätad ventilation , troligtvis blir det bäst med tätad , hade också provat med dämpull i facket. Skulle tro att du även behöver sätta ett par skruv så att panelen inte öppnar sig vid första bas slaget. |
|
|
Ska man följa normala kriterier för en högtalarlåda så är givetvis utrymmet över batteriet helt förkastligt. Man bygger som bekant noga beräknade lådor av enkel och dubbel MDF, uppstagade lådor, ibland sandfyllda dubbelväggiga, ibland av betong eller granit osv, för att få fram den där äkta fasta och resonansfria basen som alla egentligen vill ha. Om det skulle funka någorlunda med att "bara" montera en platta i inredningen med fullständigt okontrollerade förhållanden bakom, plastpaneler, filtpaneler, lite tätning här, lite ventilation där osv, då är det nåt fel på de förstnämnda lådorna, eller hur...? Några har ändå monterat högtalare i utrymmet med någorlunda resultat, massor med dämpning skulle säkert kunna hjälpa till, och jag undrar om jag inte sett att någon gjort en låda med kontrollerad volym osv och stoppat in, det är absolut att rekommendera. Den fabriksmonterade subban med Luxor (Nokia) element osv som sitter på denna platsen ger som bekant inget under av djupbas men den har iaf sin egen dedikerade låda osv. OA12/OA10 från DLS verkar vara ett fantastiskt element som kan monteras i vilken typ av låda som helst enligt databladet...) Ett sånt element existerar givetvis inte, man får isf kompromissa grovt. Det är säkert som Hewi säger en ganska normal bashögtalare vad gäller egenskaperna. FP |
|
| Självklart är det inte optimalt att montera en sub i batteri facket men skall man göra det hade jag också valt en Oa10 eller Oa12 och det kan faktiskt bli hyffsat , klart värt att prova om man har en sådan bas liggandes(som seb540) och inte vill använda ngt av bef bagageutrymmet till en lös låda , Oa12 basen skall(enl manualen) inte användas i basreflexlåda. | |
| Ska helt klart testa när jag får tid, det är ett ganska smutt element då det har kraftig upphängning osv som klarar av att hålla kontrollen även under icke optimala förhållanden... men det är klart, inte satsar jag på nån första plats i billjuds VM direkt, men nog lär det bli ett lyft från de fyra originalmonterade nokia 5,25", dvs 4 st 5,25 infinity med 4-kanals steg, samt ett monosteg som driver min OA bas. Baslåda är uteslutet, får tillräckligt med gnäll från frugan...: "vår bil har så högt bagagegolv..... varför sluttar bakrutan, så hiiiiimla onödigt...." (hon jämför med en V70 kombi som referens) | |
| Det lär helt klart bli ett lyft ljudmässigt tror jag iallefall. | |
|
Trevligt bygge. Någon som gjort liknade i E34? Jag lurar på det, fast på vänster sida då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.