|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så där ja =) Jag tröttnade på att behöva flytta baslådan i skuffen hela tiden jag skulle ha i någonting större så jag gjorde något jag funderat på länge - jag skar helt enkelt hål i luckan över batteriplatsen i skuffen och monterade en 10" bas i den. Slutsteget fick jag plats med under navi-datorn, bakom cd-växlaren (ingen dsp). Det blev faktiskt riktigt bra ljud, det syns inte och är inte i vägen =) Bilder kommer senare =) | |
|
Vart flyttade Du batteriet då?? /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
tummen upp för nya lösningar! antar att du stärkte med glasfiber/plast för den luckan är inte överdrivet stabil. bilder, bilder! (så klart ;-) ) |
|
|
batteriet sitter där det brukar, likaså förvaringsfacket är kvar och användbart. Jag har inte stärkt upp luckan ännu, men det ska nog göras men med MDF-skiva på baksidan i så fall. Visst var basljudet bättre med riktiga baslådan men det är klart godkänt =) |
|
|
Bild finn här: Länk Nu ska det bara på ett grått högtalargaller! |
|
|
Skramlar det inte när du spelar högt? Hur gjorde du med beräkningen av volymen? Har hört att det är så viktigt för att basen skall spela optimalt. Mvh D |
|
|
ser bra ut! vill du smälla av en bild med luckan utvinklad/avtagen så man ser baksidan av den och innanmätet? som sagt, tummen upp! mvh |
|
|
DarrenB: jo, basen skramlar vid FÖR hög volym, men tanken var inte tävlingsljud utan en klar förbättring mot original utan att förstöra lastutrymme. Det går att spela hyfsat högt utan att det skramlar dock. HFR: det är ingenting speciellt gjort innanför utan jag har helt enkelt bara kapat ur i locket. Original tätningsmaterial sitter kvar på insidan av locket också, bara urkapat. Jag har en del tankar på mer tätning och eventuellt ett basrör, mer info kommer så småningom =) |
|
|
Snyggt!! Mindes lite fel vart batteriet satt på E39, därför frågan.. Har du använt något dämpmaterial i "lådan" eller får flygeln agera resonanslåda?? /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Ju mer ni frågar, ju mer kommer jag på vad jag ska göra, kanon! Jag har dämpull hemma, så det blir nog till att springa ner i garaget o sätta dit, senare ska jag nog försöka få tag i svart dämpull - jag vill att det ska se ut som standard i möjligaste mån. Fråga mera och kom gärna med fler förlag! :-) :-) :-) |
|
|
ok ;-) jag skulle förstärkt baksidan av täcklocket med glasfiber/polyester, applicerat asfaltsmatta överallt jag kom åt inne i "lådan", och fyllt den med dämpull. |
|
|
basröret hade jag absolut skippat pga att man inte har någon koll på den egentliga volymen i "lådan" så kan man omöjligt räkna ut avstämningsfrekvensen för en BR-låda. bättre då att köra som sluten lite på en höft. |
|
|
Kul att jag kunde bidra!! Det viktiga är väl som HFR skriver, se till att dämpa den ordentligt och styva upp locket som får utgöra baffel... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
HFR/Caspar: Aha! Tack för tipsen! Jag hade i dämpull i "lådan" igår och det blev lite bättre. Idag har jag införskaffat galler som jag lackat grått och monterat dit. mm, det blir nog till att styva upp locket... åsså struntar jag i basrör då =) HFR: Menar du att jag ska fylla hela lådan med dämpull? Så där lagom löst? |
|
|
Tack för att du delar med dig med din ide´och bild Funatic. Var tog du matningen ifrån och delningsfilter och förstärkare ?, eller behövs det inget sånt ? // Uffe |
|
|
Delninsfilter finns inbyggt i slutsteget (monokopplat/subbas-läge) drivning plus och minus direkt från batteriet med säkring alldeles vid plus-polen Styrkabel från baklyset högnivå från högtalarna i taket hög-lågnivåomvandlare sitter bredvid slutsteget som jag monterat bakom cd-växlaren under navi-läsaren. Man får riva isär i princip hela bakutrymmet, men det var det värt =) Lite trevligt pulande helt enkelt! Att jag handtvättade bilen två gånger, vaxade och polerade innan så man jobbade med en ren bil gjorde bara arbetet trevligare eftersom man absolut kommer råka luta sig mot bilen några gånger... |
|
|
Bild med grålackat galler (gallret och grå färg kostade totalt 99:- på Biltema) Länk |
|
|
FINT! Härligt när det blir lite verkstad också. Ska göra samma grej med har inte riktigt tid. Har du bytt framsystem eller kör du orginal? Var det bättre ljud förr vid lyssning på normal ljudnivå eller är det ungefär samma? Jag är inte heller ute efter "tävlingsljud" men vill inte heller att det skramlar och burkar för mycket på låg volym. Vilka element använder du? Bas, steg, Hög/lågomvandlare. |
|
|
Det blev överlag mycket bättre ljud trots att alla andra högtalare är original. Jag har ju skruvat in slutsteget efter bästa lyssnarförmåga också (styrka och frekvens) Basen är en "Kicker", kommer inte ihåg vad slutsteget heter, omvandlaren är från Jamo (!) |
|
|
Funatic> fyll ca 3/4 med dämpning, inte pressat utan så där lagom löst ;-) bygget ser klockrent ut! mvh |
|
|
Var sitter batteriet i 530IA Touring-01? Har tappat bort instruktionsboken! Hur får jag upp bagageluckan när gamla batteriet är stendött? gerard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.