AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.546

Önskar hjälp med val av däck: 235/45/17 (E34)

Sida 1 av 3
Hej!

Har inhandlat en uppsättning BMW Style 5- fälgar, AKA BBS 17" Kryssekersplit: Länk

Det medföljde dock inga däck, utan det har jag för avsikt att köpa inom kort. Nu vill jag ha tips på vilka sulor jag bör välja. Jag kunde förstås göra det enkelt för mig och köpa en uppsättning Michelin Pilot Sport - då hade jag garanterat blivit nöjd, men jag hade också fått ett onödigt stort hål på plånboken. Däckonline har som vanligt en hel del justa erbjudanden och jag har intresserat mig för följande däck:
Fulda: Länk
Barum: Länk
Good Year: Länk

Jag vill ha ett bra sommardäck som kombinerar grepp, komfort och livslängd.

Tacksam för råd och tips!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Av dessa så hade jag tveklöst valt Good Year , de andra spelar inte i samma divison.
Men som vanligt så är min favorit Uniroyal rainsport. De ger väldigt mycket däck för pengen.
Mitt självklara val, när mina bullrande . okomforttabla P7000 är slut, om jag inte får för mig att byta, till nått helt annat i fälgväg tidigare :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Snyggaste fälgarna!
Barum är tydligen helt ok.
Men blir inte e34 väldigt vinglig med 235:or? I någon engelsk BMW-tidning jag läste så påpekade dom iaf det till en kille som ville montera 18". Högst 16" sa dom.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Det var i Total Bmw det stod.for øvrigt ett bra blad!Min e34 spårade med 225-55-16 pirelli, så man ska nog vakta sig på brde dack på e34.
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan jag jobbar inom däckbranshen så jag kan sä direkt att jag hadde valt Good Year GS-D3 för det finns ju fler inom good year, Men jag kör själv på dessa däck o é helt nöjd. dem har sagt att dem har tendens att slitta fort, men jag har inte märkt någon större skilnad, men det é ju upp på körstilen m.m Även om däcken é litte kalla så kan det uppstå litte obalans i dessa däck men det försvinner rätt snabbt, inget att oroa sig. Men så finns det ju ett japanskt däck som heter Falken 451 som é ett bra prisdäck som funkar även bra. Så har vi även pirelli, men det é tyvärr ett högt ljudnivå på dessa däck, men é ett bra däck. Sedan så har Goodrich däcket om du é ute efter ett bra grep. Hoppas att jag hjälpte dig litte på traven. Ska själv inhandla mig två nya bakdäck som kommer att bli good year igen.

MVH Daniel
Jag körde förra sommaren med 225/45/17 (däck av varierande kvalité och skick), och det var stötigt och bullrigt men jag upplevde inte att bilen var varken vinglig eller spårig.

M5 E34 var utrustad med minst 235:or, så att E34 inte klarar av så breda däck är inte korrekt. Jag reagerade när jag läste det påståendet i Total BMW. De har inte alltid helt klart för sig. I ett tidigare nummer hävdade de med en åsnas envishet att alla E30 efter 1986 har centrallås vilket så klart inte stämmer.

Nåväl, fortsätt komma med tips. Givetvis är Good Year ett snäpp bättre än de andra, men slutsumman blir rätt mycket högre - och då tangerar man nästa steg, nämligen Continental.

Mvh,
Kalle
_____
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
ja,men det skiljer mycket mellan std e34 fjæring och m5!
e12,

Givetvis. Det som främst skiljer är grövre krängningshämmare på M5, kraftigare casterstagsbussningar på M5, och givetvis andra fjädrar och stötdämpare.

Min bil har nya casterstag+bussningar, samt SACHS Performance- sportchassie med proggresiva gasdämpare och eibachfjädrar=ganska fast i hullet. Jag tror inte det blir några större problem att köra med 235/45/17, men vi får se.

Mvh,
Kalle
_____
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
oki.din bil klarar nog(kvalitets)235 or mycket bra!forøvfig spårade min gamla 635 mycket ochså,men det var jo kumho dack..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej

Hur har fuldas extremo däck klarat sig i tester och för andra förare? Jag fick dessa med mina fälgar förra året. Och de har inte slitits nå märkbart på hela förra säsongen (max kört 500-700mil).

Jag tycker de är hyffsat komfortabla, har ej testat så mycket mer än nå Michelin Pilot däck minns ej exakt, de spårade en hel del iaf. Fulda däcken är inte lika känsliga.

Kör 235/45 17

//Mvh Simon
Good Year Eagle F1 utan tvekan, Fungerar även i regn vilket inte Fulda gör, Jag har testat båda, men mest Fulda, Eagle F1 har jag inte kört sedan 2002 då jag använde 17" senast men några mil blev det allt.

Breddare än 225 är inga som helst problem, Problemet beror säkert på slitna däck och/eller hjulupphängningar, Har börjat märka spårningstendenser på Fuldadäcken nu när dom inte har långt kvar innan byte.

Mvh Stephan
Kalle: Du vet vad jag tycker :)

Är kalasnöjd med mina Eaglef1 GSD-3.

Kika gärna här för andras utlåtande: Länk

Samt testresultat: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
OT: Går det att prenumerera på Total BMW i Sverige?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jesper:

Ja, det går utmärkt, men jag vetefasen om det är värt pengarna (kostar 662:-/året). Gå in på följande länk: Länk

Mvh,
Kalle
_____
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Håller med Hasso. Har kört på Uniroyal RainSport 235/45 17 i ett par år nu. Ska snart beställa nya...och blir samma märke. Kan rekommenderas!

Oskar
Oskar,

Hur långt har dina RainSport rullat, och med vilken sorts körning?

Mvh,
Kalle
_____
Om du kommer behålla bilen ett tag, alternativt ha andra E34:or i framtiden, så tycker jag inte det finns någon anledning att snåla. Snyggare fälgar till E34 finns inte :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag håller med Olof, en grymt snygg fälg. Själv vill jag ha likadana till min kommande M535 alt 528 E28 som jag hoppas att jag hittar snart....

tvätta, tvätta, tvätta....
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tycker personligen att AC Schnitzer Typ 1 fälgarna är snyggast på E34. Givetvis 17". De åker på min i April! Men, jag kan ej rekommendera Kumho däck, de fungerar iaf inte på varken E39 eller E34. Bilen blir fruktansvärt spårkänslig...

/Per
Snygga fälgar! Finns en 530 där jag bor som har 16" kryssekerfälgar från en M535 E28 som vinter hjul och 17" AC Schnitzer Typ 1 på sommaren.

Jag hade valt någon av dessa däcken.
Länk

Länk
M femman,

Dina länkar fungerar inte :-(

Mvh,
Kalle
_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.