|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Soton |
Med anledning av att jag sett två ras på BMW i 0224 området, så börjar jag ifrågasätta deras metoder... BMW Västerås: Lämnar alla sina beggade bilar till rekond innan dom ställs ut... kostar 2000 per bil. Som vi som kund givetvis får betala. BMW Solna: Gör samma sak, hos lokal rekondare i solna. BMW Sala: Tvättar bilen själv utvändigt dammsuger på sin höjd. Rättar icke till fel på bil som trasiga lampor föräns det finns en köporder.. Kostar dom noll. Följdaktligen så har dom 2000 kr billigare bilar, men intrycket blir dåligt. Björkmans bil Västerås: Gissar på att dom gör jobbet själv, mycket bättre än sala, men ändå lite tveksamt. HansPersson V-ås: Rekondar på nått vis... Nu vill jag höra era åsikter? Menar att jag hellre köper bil hos firma som anstränger sig att ha fina bilar fast vi kunder får betala några lappar extra... Dom som struntar i det ja, där får man ju billigare bil att köpa, men känns som om bilen köpts på Harrys fyndhörna med kontoret i mahognytejpade väggar i en husvagn från tidigt 70 tal... |
| Jag tycker att rekonding kan få en bil att se mycket bättre ut än vad den egentligen är. Visst, skinande lack och blanka gummimattor, men är det det som spelar någon roll. För mig är en seriös bilhandlare någon som m-testar sina fordon, kan erbjuda förlängd garanti mot någon inte alltför stor avgift. Detta tyder på att de vet vilka fordon de tar in, och vem vill ha dåligt rykte som en försäljare av vrak (förutom Snabba-klippet-Harry med RH-garanti). Jag anser att schysst historik och test av bilen, gärna kombinerat med kännedom om bilen borgar för ett gott köp (givetvis förutsatt att säljaren inte står och blåljuger men det gör de inte mer än en gång). Sen om bilen råkar vara skitig bakom hjulhusen pga en tidigare provkörning har jag gärna överseende med. Trots allt är det ditt totala intryck av bilen som gäller i kombination med eventuellt testresultat. | |
netsix |
Jag kan säga att vi rekondar alla bilar för att det skall höja helhetsintrycket i hallarna. Vi går även igenom alla bilar och fixar alla fel innan vi ställer bilen klar i hallen. Kommer en kund in och provkör en bil som står klar och det finns bara ett halvljus, höger bakblinkers är paj, fattas 1,5 liter olja, elhissknapp är avbruten, skitig både på utsidan och insidan ger det inget speciellt bra intryck. En rekondad bil ser du lättare om den är omlackad tex än en bil som är lite små skitig. Gör BMW solna rekond på sina bilar så bör dom nog byta rekondare för jag har varit där och dom ser inte speciellt bra ut. Visst kan även vi ha nyinkommna bilar i hallarna som är skitiga men då lägger vi en lapp i bilen som förklarar att den är nyinkommen. Jag tycker att en seriös bilhandlare kastar ut dom där extra tusenlapparna på rekond och fixa till småfel för att göra ett snyggt helhetsintryck och visa att här bryr vi oss om våra bilar. Jag tycker att kunden skall vara nöjd vid första provkörningen och inte känna att det är en massa småfix på bilen. Sen är ju historiken oxå viktig. Det skulle aldrig fungera att M-testa alla våra bilar, för vi säljer kanske 30 bilar i månaden och då måste vi även köpa lika många och då kan ni ju räkna ut vad det skulle kosta. Men skulle en kund kräva M-test så görs det givetvis. Det totala intrycket av en bil blir inte riktigt bra om inte bilen är snygg och fräsch. /netsix |
|
Dessa handlare har 2 bilar som är vrak om jag förstått dig rätt. Hur många bilar var det då som var fräscha? På Solna och Västerås BMW som jag själv besökt minns jag klart många fräsha vagnar i hallarna. Vad föregående ägare gjort med en bil går inte alltid att ta bort med ens de bästa mekaniker eller rekondare i särfall, de är kanske de du syftar på. Bilar bör rekondas, I Salas fall vill de nog inte ta kostnaden för bilen är såld och det är ju till följd att bilen inte ger ett lika fräscht intryck. Läste någonstans att en ren och blank bil kan ge upp till 10% mer betalt. Var nog länge sen. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
På BMW i solna har dom en 740iA -99 på 3300 mil som dom begär 375.000:- för. Och jag har varit där flera omgångar i ca 1,5 månader och den har varit skitig varje gång + att någon har gått och dragit fingret på bilen så det är ett streck över motorhuv mm. Det tycker iallafall inte jag ger ett speciellt bra intryck på en sådan dyr bil. /netsix |
|
Lite ris och ros över det hela... Vill tillägga att jag ofta sett (oerhört) dammiga bilar på just Bmw i solna. Ger ett mycket dåligt intryck som sagt. Mvh Anders S. |
|
|
Soton, nästan varenda gång jag är till Sala Bil så står deras rekondare och nöter som bara den, före jul så gick dom över hela bilbeståndet med dammtrasor mm., sen är det ju en annan sak med bilarna som står ute, men det är ju en annan prisklass på dom också. Jag var på en bilfirma i Tyskland som hade över 500 bilar, alla !!! bilar ut som f-n, dom hade dock den affärs-iden att kunden slapp betala för rekonden, reparationer mm., istället så matade de ut bilar till lägre priser. Och jag kan lova att dom sålde bilar !! M-Maker |
|
swemho |
Jag köpte min bil på BMW Sala, visserligen känner jag ju ägaren av Sala affären så min bil var helt perfekt när jag skulle hämta den, har inget att klaga på. PS Det var en demo bil jag köpte, de gjorde rekond, bytte olja, lampor o allt sånt |
|
Farsan var och provkörde en ny M3:a med smg-låda i Uppsala tror jag det var, det var saltslask ute och bilen var skitig. Han fick dock inte sätta sig i bilen förrens dom tvättat den, proffsigt!!! |
|
Soton |
Solna rekondar på en firma som heter nått på T. Iallafall 97 har bara haft fabriksnytt efter det. Generellt sätt så har sala skabbiga bilar det är en snorvalp på max 20 som pular med bilarna. 2 ras dom andra har jag inte tittat in i. Dom har en 323 coupe jättefint skick men fläckig klädsel... Ser ut som ni vet vad... 318 -98 där ligger det tobak kvar i ask koppen och mellan stolarna... Du som kände en på Sala är det Fredrik eller Karl-Axel? Det var Fredrik jag skällde ut. Jag tänker gå vidare med detta till BMW sverige... Detta skadar BMWS rykte på sikt... |
Soton |
M-Maker: Om du menar den långhåriga unge grabben så nöter han bara på sina byxor när han sitter o snackar skit med F******(Säljarens f-namn*) |
|
Tjenix! Har beställt en fabriksny 318 '02 hos Sala Bil och tänker faktiskt nämna era erfarenheter för ägaren till firman (han och farsan är polare sedan barndomen). Det blir intressant att höra hans åsikt vad gäller deras inställning till bilarna de har i hallen. För övrigt är det schysst med kontakter när man skall köpa nytt: 318 '02 inkl komfort- plus- sportpaket för 230 000. Slå det BMW Solna eller övriga. Hämtar ut pärlan om 3 veckor. Dominik |
|
Soton |
dominik: Gör det. Jag ska gå vidare med detta imorgon o prata med BMW sverige... Den unge säljaren är nedlåtande i sin attityd... Han var det mot fel person denna gång... |
Soton |
Nu har jag pratat med BMW sverige. En herr Sundin pratade jag med han skulle ta detta ärende till regionchefen. Då ska ni veta att i ilskan ;o) glömde jag en stor felaktighet enligt min mening.. När jag köpte 325ti -02 så var jag först till sala. Skrev på där men deras bolag godkände icke mitt lån så jag ritade på hos Lo:s bil 1 månad senare... FU påstår förra torsdagen att han försökt nå mig 5 ggr på mobilen. Detta är inte sant. Ett missat samtal med 0224 nummer och tror ni att han lämnar ett meddelnande på mitt mobilsvar? Nää. Han försökte få mig att betala eller köpa bilen ändå trots att finansiering sprack... Då läste jag lusen av honom och talade om hur många fabriksnya jag köpt sen december 1991... Då bleknade han rejält... Det jag skulle komma till; Ber man folk att ringa så ska dom fan göra det tills jag svarar då jag vill köpa BMW av dom. samma sak med chefen på Sala bil. Bad han ringa. Visst han gör det dan efter men jag missar samtalet. tror ni att han löämnade medelande?= Näää ringde han igen? Nää. skiter väl han i han klarar sig utan mitt bilköp... Sådär beter man sig inte om man är BMW handlare! Har varit på samtliga BMW i En 20 milsradie från Västerås samt BMW Göteborg o Halmstad. Och endast på SalaBil behandlar dom kunder som nått nödvändigt ont... Är det bara jag som inte gillar dom? Finns det fler dåliga Bmw handlare i Sverige? Karl-Axel gillade jag ändå tills nu, märk väl... |
swemho |
Soton: Det är Karl-Axel jag känner. Jag hade då inget att klaga på, men det kanske har att göra med att man känner honom ? |
|
Tjena Soton å Alla andra! Jag håller med dig angående Sala Bil, jag är själv uppvuxen i Sala och bor nu i Västerås sedan två år tillbaka. Den känslan jag får när jag kommer in på Sala-bil är att dom inte rikigt värnar om sina kunder, även om man inte skall köpa en bil just i dag så måste man väl bemöta kunderna på ett sådant sätt att de kommer tillbaka. Tror att det var en bidragande faktor till att jag köpte min bil på LO:s i V-ås istället. De har en viss, "översittar-ton" eller vad man skall kalla det. Ha det bra! //Eson -------------------------------------------------------------------- Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka -------------------------------------------------------------------- |
|
Soton |
Karl-Axel är trevlig men deras attityd är kass. dom tycker ung. köper inte du bilen så gör nån anna det. Vi bryr oss inte... Dom kommer att få ett h-e, mes deras regionchef... Polaren som jag inte sett på ett halvår, ringde igår och berättade att han också har klagomål på deras bilar o bemötande. Han ringer också till BMW sverige nästa vecka... Bad han ringa mig. sa till deraa kontorist, han ringer EN GÅNG, o lämnar inget meddelande då jag missar samtalet. Sen skiter han i att ringa igen. det är samma attityd som Fredrik U. som är drygare än YES! Livet består av BMW o hockey alena... |
Soton |
Eson: Exakt jag har haft en massa nybilar o kräver att behandlas med respekt! Fredrik trodde att jag var nån jäkla snackpåse med rika föräldrar... Satan vad skönt det var att läsa lusen av han när en kund står bredvid o bara tappar hakan... Har pratat med Lo:s här i västerås, dom höll med... Ska prat runt ska till Soln BMW och Novation i Uppsala idag... Dom ska ner.. Dom har haft sin BMW agentur alldeles för länge... Slut med det nu kanske... Ska bli min nya livsuppgift, tror jag ;0) Hård mot dom hårda... Mjuk mot dom mjuka... Livet består av BMW o hockey alena... |
|
Soton: håller med det är så jävla skönt att sätta dit AS som tror att dom vet bättre. En utav mina roligaste "Processer" var för något år sedan när jag kunde fått en gymnasierekor avsatt men fick en offtenlig ursäkt så jag sket i det :) Det är en underbar känsla att sätta åt människor som tror att dom vet allt, behandlar än som skit plus har fel. Lycka till med dina uppdrag ;) |
|
| Soton: Om deras bolag (BMWFinans, fd GECapital antar jag) inte godkände ditt lån där och han ringde dig en gång men inte lämnade meddelande, hur fick du då reda på det att köpet föll på icke godkänd finansiering? Jag kanske inte hänger med alls här i svängarna, korrigera mig isåfall. | |
Soton |
Jag hade kontakten med BMW finans... Det är helt olika bolag. PÅ Ge Capital finans fick jag lånet... Livet består av BMW o hockey alena... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.