AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.253

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 9 av 13
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Folk blir tydligen bländade av dimstrålkastare och Xenonstrålkastare i dagsljus, så varför inte helljusstrålkastare?

Man får ändå anta att en strålkastare vars uppgift är att sprida så mycket ljus som möjligt på vägen kan blända. Inte att de nödvändigtvis gör det, men som det står i lagtexten "riskerar att blända"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok, man får kanske inte blinka med helljuset ioma det föreligger risk att blända andra bilister, men om vi bortser från det moraliska så kvarstår frågan om det är olagligt att varna andra bilister (oavsett metod) för att det finns en fartkontroll...?

// Jögge Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jögge38: Jag minns att jag läst om ett fall där någon satte ut skyltar för att varna för en hastighetskontroll, jag vet dock inte utgången av fallet. Det är enligt lag förbjudet att hindra eller försvåra polisens arbete, men om att varna för en kontroll faller under detta vet jag faktiskt inte...?

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det har diskuterats tidigare här, och om jag inte minns fel varierade det i olika delar av landet. Här i Skåne kan man i alla fall gå in på polisens hemsida så berättar dom var och när dom tänker ha sina hastighetskontroller, nykterhetskontroller och kontroller av förare/fordon...

Jeppe

Det som är relevant i sammanhanget är om en domstol skulle uppfatta detta som bländning i lagens mening. Med den kännedom jag har om rättsskipning och domstolar i det här landet, är jag tämligen övertygad om att den inte skulle göra det.
Jag tror som jag skrev tidigare att det är väldigt lätt att komma undan genom att skylla på att man varnat för något annat.

T.ex kan man ju säga att man "tyckte" att man såg nåt djur vid vägkanten eller liknande.. Åklagaren kan ju aldrig bevisa att man varnade för just poliskontroll!
Len
Varför hålla på och blinka?

När man kan ställa sig där på vägkanten, 500 meter före farbror blå, samt hålla upp sin oranga skylt där det står "Kolla Din Fart" .

På det sättet kan man hjälpa sina medtrafikanter att få behålla sitt körkort en liten stund till.

L.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Len, äntligen har jag förstått varför en del har kroniskt bråttom på vägarna....det är för att de skall ha tid att stanna och hålla upp skyltar om de hittar en poliskontroll! :o))

(dock har jag hittills inte sett någon sådan skylt hållas upp....) ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Len
hah, den var roolig

men dom som nyss skickat in kk, dom har ju inte Brott. Dom kan ställa sykkeln på kanten, samt hålla kollen på sin upphållna/satta lilla skylt.....

Man skall hjälpa varandra på vägen, även dom som kör som galningar (dvs för fort) och även om man då får offra någon halvtimme ibland !

L
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En E39-ägare blev nog glad imorse då jag blinkade åt han innan roslagstull. Han la sig i vänstra bussfilen efter Albano och efter några blinkningar så svängde han tillbaka strax innan viadukten/högerkurvan. Bakom hörnet väntade 3 polisbilar...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag minns att jag läste om ett fall för många år sen, där en bilist blinkat åt en bil för att varna för en hastighetskontroll, bilen han mötte var en civil polisbil som anmälde honom för blinkningen, men han blev friad i rätten.

BMW CS #5206
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Tror det har blivit bättre. Körde sträckan mot kristianstad igår och av cirka 10 fordon jag mötte denna dag varnades jag av 2 lastbilar samt 4 bilar...kul att se :)
Mvh
70/90 och 110 väg varnar jag, vid skolor och 30 väg varnar jag inte. Vid 50 väg beror det på området om jag varnar eller ej.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Jag blinkar alltid! Har bara blivit stoppad en gång av polisen i sverige och dom var trevliga som fan. Blev av med körkortet då jag körde(rullade genom korsningen, kollade att inga kom) mot rött 4 på morgonen i rumänien, dom va inte lika trevliga men jag fick tillbaka den efter massa tjaffs å en liten muta. Nu har man ju alltid 2 körkort med sig när man är där nere :)
Ol
156
Old
328i -95
Det har gått 5 1/2 år sedan jag tog körkortet, och jag har inte blivit stoppad en enda gång.

"En gång BMW, alltid BMW"
Bilen: Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

då hade du kunnat köra utan kort med andra ord :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag har blinkat åt en mc-polis av misstag när jag skulle varna för
hans kollegor längre fram :-) Men han bara skakade på huvudet
när vi möttes, ingen åtgärd överhuvudtaget alltså.
Len
Numera brukar jag varna (även) om det inte finns någon polis inom de närmaste milen, förutsatt att : 1/Jag inte sitter i en bmw 2/den jag möter är en bmw med (mkt) god kryssningshastighet.
Det är så Kul att se hans fina Bromsljus i mina backspeglar......

L.
(undras bara, hur länge de jag varnar för poliser-som-inte-finns fortsätter i maklig fart.....)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag brukar varna alla jag möter..

H.
(Utom låtsaspoliser som försöker få medmänniskor uppretade, dom är bara patetiska.)
parolof
varnade förr när jag var ung och dum...men det är ju inte bara fortkörare man kanske varnar, det kan vara fyllon och knarkare också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.