AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.240

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 1 av 13
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Som rubriken lyder. Då jag blivit tagen för bälte 3 gånger, kört utan ljus 2 gånger och fortkörning en gång (83 på 70-sträcka) undrar jag varför det är det så svårt för folk att blinka med heljusen för att varna för polisen.
Själv gör jag det alltid, även 4-5 km efter platsen (antar att jag inte svängt av på en annan väg).

Jag kör relativt lite bil, cirka 2500-3000 mil om året ,i Sverige och utomlands, och jag blir alltid lika förvånad hur få det är som gör det här hemma, inte ens 1 av 40 (enligt mina observationer). Jag kör årligen i Tyskland, Danmark, Österike, Ungern, Rumänien, Spanien och där blir det nästan "irriterande" (men på ett bra sätt) när folk blinkar.
Frågan är enkel...
Vare sig svaret är ja eller nej har ni tid så hade en förklaring uppskattats.
Ja.

Jag tycker omständigheterna styr, de kan vara en olycklig omkörning som kostar en körkortet vilket jag tycker polisen kan ha förståelse för. Ligger man däremot och notoriskt fortkör så förtjänar man att åka fast.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Det beror lite på var kontrollen är. På 30- och 50-sträckor ser jag ingen anledning att varna, åker man för fort där får man skylla sig själv - likaså om man kör utan lyse och bälte. Vid fortkörning på större vägar tycker jag att det är skillnad. Kalla det dubbelmoral om ni vill..
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag blinkar alltid när jag kört förbi en fortkontroll, det e sura pengar som man åker på.
Kör ganska mkt ca 5-6000 mil om året och då e det svårt att alltid ligga på rätt sida om gränsen, så jag uppskttar klart när någon blinkar på mig. "Och så som man själv bli behandlad så behandlar man även andra";)

Sjöberg
Visa användare
198
manowar
523i -97
Självklart så varnar jag mina med trafikanter. Känns som en medborgelig skyldighet att visa andra trafikanter at farbror blå står längre bort, och bara väntar på att få sätta dit oss.
Låter som jag ogillar polisen, men det gör jag inte. Inte i överlag iaf, men det finns ju dom där nitiska som tar allt, och hur ska man veta vilka som står eftervägkanten med laserpistolen?

Så varna gör jag som sagt!

#Man and machine the evil of a dream#
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
varnar självklart, sen så är det ju som z3cab säger, på 30 o 50 sträckor gör jag det inte, för där anser jag att man skall hålla hastighetsbestämmelserna. men annars ja, själv blev jag lasrad direkt efter en omkörning, 121 på en 90 väg = körkortet försvann, extra surt när man hadde prövotid kvar, men skall snart ta omd et så ja surar inte så mycke.

men som sagt, på 70 90 110 sträckor varnar jag alltid, finns inte många som kör lagligt på dom sträckorna, vilket jag fullt förstår o ja anser att de vore synd för dom att bli av med den 1000-lappen

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jag varnar alltid också på de större vägarna. Dock är det en sak som jag inte märkt så mycket när jag bodde i Lund men som jag tycker man ser mer av i småland.
Om man kör om någon på 90 vägar som kör in till väggrenen för att släppa fram en brukar jag alltid blinka för att tacka. Det jag märkt i småland nu är att alla blinkar med helljusen för att visa att de sett det.
Det har ju gett reultatet att många bilar som man möter blinkar och ibland tycker jag det känns lite osäkert om dom blinkar för fartkontroll eller för att någon bilist kört om dem.
Nu kört jag iofs generellt sätt inte för fort så ofta längre men man har ju märkt det ändå.
Är det kotym i hela sverige att blinka och tacka elelr är småland speciellt?
EKAN: Det är kutym i hela Sverige utom i Skåne där folk är för självupptagna för att visa varandra hänsyn och tacka för hjälpen vid om körningar eller underlätta för någon annan....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Självklart varnar jag på åtminstone större vägar från 70Km/h och blir alltid lika glad när någon annan gör det och man kommer fram förvarnad till fartkontroll, har 3 fortkörningsböter hittills.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
paese
Fick en liten tanke bara.. :D
Är det lagligt att blinka med hellyse åt någon annan? Om inte...
Tänk om man råkar blinka åt en civilare eller dylikt, kan man åka fast för det då? :)
Varnar alltid.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Självklart varnar jag mina med trafikanter för laserterrorn!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varnar alltid!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Su
213
Sune
E60 535d -05
Varnar också alltid mina kära medtrafikanter och just det, blinkade på en civilare som var på väg från platsen. De vände efter mig och stannade mig och snuten som kom fram undrade ilskt varför jag blinkade med helljusen. Då svarade jag till mitt försvar att jag uppfattade att deras lyktor bländade mig och jag ville snällt påpeka det med ett helljusblink.

Snuten blev fly förbannad på min förklaring och sa att han skulle bötfälla mig för "onödigt störande användning av helljus" och vidare fortsatte han med att han visste vad jag höll på med. Då klev hans kollega ur bilen och bad att få tala med honom.

När de kom tillbaka sa de att jag skulle tänka mig för innan jag blinkade för att varna de andra billisterna för att de hade kontroll och att det skulle gå för denna gången. Sedan hoppade de in i sin civilbil och drog iväg som fan med en rivstart.

Jag bara stod kvar och tänkte: Vilka jä...la idioter!

Sune
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brukade varna förut, men en dag fick jag höra något tankvärt som ändrade min inställning:
Med tanke på hur många människor som dagligen kör alkoholpåverkade, är det stor sannolikhet att man råkar varna just en av dem. Därmed ökar risken att de inte stoppas i poliskontrollen och kan fortsätta köra berusade fram tills någon helt oskyldig råkar illa ut i en kollision eller liknande.

Sedan måste jag nog säga att om man kör för fort, får man också vara beredd att ta konsekvenserna av fortkörningen. Egentligen finns det ingen bra anledning för mig att underlätta för andra människor att göra trafikmiljön osäkrare med fortkörning.
(Jag kör själv för fort ibland men lipar inte om polisen skulle stoppa mig för det eftersom jag själv valt att köra för fort!)

Däremot brukar jag alltid varna om det finns djur på eller i närheten av vägbanan eller om andra hinder finns på/nära vägen. (t ex bilar som står dumt till av olika anledningar)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
brusade förare åker inte fast i fartkontroller...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Johan B: Hmm det där gav en verkligen en funderare. har aldrig ens tänkt på det faktum att det är så många som kör påverkade. Det finns väl statisitk på det antar jag men i runda siffror vet någon hur många det är?
D-diddy
Håller mer Johan B fullständigt. jag brukade med varna förr men inte längre av samma anledning.
"Dont do the crime if you cant pay the time"

David

"The unattainable is invariably attractive"
Brukar oftast varna :)

Kalle Hansen och jag låg med min Touring på väg hem från Småland i höstas, hade varit och kollat på några sunkiga fälgar. Precis när vi passerar polis-meckat Ljungby möter vi väldigt många bilar, jag kör som vanligt ganska fort. Flera Volvo, Saabar, japsare... sedan kommer en E39 och blinkar till med helljuset, strax därpå såg jag en radarbil i skogen invid vägen. De andra antar jag tyckte att BMW'n förtjänade att åka fast... :P

MVH,
E38B12
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mugge: Jo, ofta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Brukar också "blinka" fast med halvljus/parkering istället för helljusblinket. Mvh danne

Den vise talar om vad han ser,dåren om vad han hört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.