AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.249

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 8 av 13
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Polisen väntade var på motorvägen igår...blinkade i 5 km:)
Hoppas man hjälpte någon i alla fall..
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Visste att det var poliskontroll på väg 222 i båda riktningarna igår. Passade på att kolla om det var någon som varnade...av alla jag kunde kolla in....det blev ett tjugotal bilar så var det inte en enda som varnade.
Jag höll hastigheten....som tur var :)

Det är som sagt ingen idé att varna.
Man får ta konsekvenserna om man kör olagligt.
Paap Reeder
.... på en skala typ "ett till tio" som det ju numera heter .... tycker jag så här:

- fortkörning "på tom" motorväg ---------- 0-2 points
- fortkörning på kringfartsled---------------3-4 points
- fortkörning inom tätbebyggt område ----5 points
- fortkörning utanför skola -----------------6-8 points
- rattfull i princip oavsett grad -------------9-10 points

... nu menar inte jag med fortkörning typ 250 o s v utan sedavanliga 30 -70 pinn på motorväg och det därefter "omräknat" till övriga angivna vägtyper.

D v s det gör att man på en kringfartsled inte bör fräsa på mer än 30-50 för att komma med i min tabell..... o s v.
Kör man förbi en skola i 80 knyck blir det exvis alltid 10 points.

Himla mycket bra tabell!

MVH /// Paap R
Den tabellen gillar jag! skicka den till sheriff-kontoret och regeringen så kanske vi får några vettiga lagar i de här landet... =)
Jag körde förbi en poliskontroll idag på lunchen, och jag hade läst denna tråden precis innan så jag tänkte extra på om jag skulle möta nån blinkande bil, inte en ända av c:a 3 bilar som jag mötte 300 meter ifrån kontrollen blinkade, däremot började bilen framför mig blinka med bromsljusen (!) som en galning c:a 150 meter innan kontrollen, trots skymd sikt osv! Jag höll mig lugnt bakom honom då han körde vidare i prick 70, (jag höll c:a 85 innan) och efter nästa krök står mycket riktigt sheriffen med dragen (laser)revolver!
Jag funderade mkt på hur i h-vete han kunde veta och kom fram till att han måste ju haft polisradio eller laservarnare eller nåt, är det nån här som har det?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Schnee:
Plockade polisen in han då? Även om han har laservarnare så åker han dit, eftersom polisens laserpistol läser av hastigheten direkt. När man vet att man är träffad, så är det redan för sent att bromsa.Polisradioteorin tror jag inte på.
/A
Sigdarve:
Nej han vart inte plockad, men funkar det inte så att laservarnaren känner av om någon bil (behöver inte vara ens egen) blir beskjuten inom c:a 1km och då varnar den?
Jag tror det funkar så iaf, nån som vet säkert?
Myter. En laservarnare måste få "direktkontakt" med den infraröda laserstrålen, då piper/lyser den för att varna, i bästa fall. Men då har även lasern mätt hastigheten, går på en bråkdels sekund. Att dra upp känsligheten så högt så att man skulle kunna detektera på 1km kanske går i teorin men det skulle innebära att varnaren skulle pipa mest hela tiden, det finns en hel del andra strålningskällor i vår kringmiljö, solen t.ex.
Dessutom måste konstapeln ha hyfsad ögonkontakt med fordonet man mäter på, det får han knappast på 1km avstånd.
I vissa fall kan en polisradio vara till god hjälp, personligen har jag många gånger fått "early warning" via den. Helt lagligt också, vilket tycks vara viktigt för många om man synar en del trådar här...)

FP
Jag minns att jag för några år sedan läste om en kille som hade varnat andra bilister för en fartkontroll, men vad han själv inte visste om var att det i en av de mötande bilarna satt en "farbror blå" i en civil polisbil som även han blev sas varnad av denna kille.

Killen blev stoppad av polisen, men hur det gick för honom vet jag inte riktigt om han blev åtalad eller fick böter...

Frågan är hur det förhåller sig..., är det lagenligt att varna andra bilister för en ev fartkontroll..?

// Jögge Länk

Jögge38:

1972:603 99§ 1:a stycket: "Lyktor eller strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."

Å andra sidan, för att ge rätten ett gott skratt, kanske 1972:603 88§ kan tillämpas: "När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges annat än nödvändigt."

Intressant med 1972:603 88§ är att om den används é contrario innebär att det är är olagligt att underlåta sig att varna om det står exempelvis en älg bakom backrönet etcetera. Fast jag utgår från att alla här varnar för faror?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tänkte just på det bjoerk hänvisar till när jag läste igenom tråden. Folk har faktiskt dömts för att ha bländat andra. Minns jag inte helt fel behöver man inte blända, just risken för att man kunde blända räcker. Fullt förståligt om man har en normaldos extraljus i fronten :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Sävitt jag vet finns det ingen lagbestämmelse som förbjuder att man varnar för en fartkontroll. Att en ljusblink skulle blända mötande bilister i dagsljus tror jag inte på.
Beträffande 1972:603 99§ 1:a stycket, så tycker då jag att en eller ett par snabba blinkningar med helljuset inte bländar.

Bländar ordentligt gör det om man slår på helljuset och låter det vara på någon sekund och längre, fast så länge är det ju inte när man blinkar åt någon...

// Jögge Länk

Folke: Jag ska försöka förklara situationen lite bättre..
P= poliskontrollen
B= Beskjuten bil
L= Bilen före mig (som blinkade med bromsljus)

L--B----P
L var c:a 50m ifrån B med ögonkontakt när han började blinka med bromsljusen. Sikten var skymd till kontrollen pga svag kurva med höga snövallar.
B hade dock fri sikt till P, avstånd c:a 100m.

Även om laservarnaren inte skulle klara av 1km avstånd så var ju detta bara 50m, det borde väl vara möjligt?

Jag funderade på att köpa en varnare i sommras och läste lite om olika modeller då, jag vet att det vore värdelöst med en varnare som bara piper när man själv blir skjuten, då är det ju försent som du säger!
Men är det verkligen omöjligt att plocka upp en signal från en bil framför som blir skjuten?
Bilen framför vidaresänder ju inte laserstrålen, den blir inte som en lysande bil eller hur du nu menar.
Teoretiskt sett kan det bli reflekterande sekundärstrålar från det uppmätta objektet, det är dessa som man mäter på, men de går ju tillbaka till sändaren, knappast bakåt.
Man skall ha otrolig tur om man skall få nytta av en laservarnare, men det säger så klart inte de som säljer. Dessutom blir det dryga böter om konstapeln hittar den osv, utkastade pengar enl. mig.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ljustutan får användas för att varna för fara, jag tror dock inte att någon juridisk instans tolkar lagen som att en poliskontroll är en fara på det viset.

Att omotiverat använda helljuset eller ljustutan när det finns mötande trafik (alltså annat än att varna för fara) är otillåtet med hänvisning till bländningsrisken, och därmed också straffbart. Under denna bestämmelse faller både att varna för en poliskontroll och att "tacka" en omkörd bil för att den hjälpte till och underlättade omkörningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok Folke, jag tror dig, jag är själv lite skeptisk till laservarnare men jag undrade bara om det finns någon hyffsad chans att de ska fungera som försäljarna säger. Blir nog ingen sån för mig då.

Det borde väl inte vara så svårt att komma på en bortförklaring om man har varnat någon med ljustuta så att polisen ser, man kan ju bara säga att det var en lös hund vid vägkanten eller vad som helst, det går ju aldrig att bevisa!
Jesperado:

Eftersom du är så säker på att det är straffbart kan du väl komma med lite rättsfall så vi andra också kan få läsa.

För min del tror jag inte det finns något fall där någon blivit fälld i domstol för att han varnat med ljusblink vid en fartkontroll.
Jörgen L: Det ÄR olagligt. Det behövs inte några rättsfall för att bevisa det. Läs mitt inlägg ovan. Att blinka med helljus innebär att risk finns att andra bländas.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jörgen L: Det finns ju ett utdrag ur lagtexten ovan, där står exakt vad som gäller. Att ingen blivit fälld för ett lagbrott betyder inte att det blir lagligt, även om jag är övertygad om att det finns fall då folk blivit bötfällda för felaktigt användande av helljuset eller ljustutan. Men referenser till rättsfall har jag inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hur kan någon bli bländad av helljusblink i dagsljus?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.