|
Sida 7 av 13
|
|
|---|---|
| Moral måste blandas in eftersom all lagstiftning utgår därifrån. Jag förstår dock vad du är ute efter och visst, i en ideal värld skall inga brott begås. Haken är bara att en lag som inte är förenlig med samhällets moral och värderingar snart kommer vara värdelös. Se bara det uppmärksammade våldtäktsfallet i Motala på en trettonårig flicka. Lagen säger en sak men den allmänna moralen en helt annan. Med borgarna har samlat in nästan en halv miljon till den drabbade familjen för resning i HD. Det säger allt om vad samhället tycker om lagen. Lagen kommer också ändras. Moralen verkar alltså styra lagarna. | |
|
Det var påfallande många som inte kunde tänka sig att blinka när de passerat en fartkontroll. I konsekvens med detta förutsätter jag att de alltid själva håller sig till hastighetsgränserna. Att köra utan alkohol i kroppen är heligt för mig. Det kan man inte säga om hastighetsgränserna. Det är en himmelsvid skillnad på att köra påverkad av alkohol och att överskrida hastighetsgränsen på t ex motorväg med 10 km. |
|
|
Jörgen L: Jag håller inte alltid hastigheterna. Ligger nästan alltid 25Km/h för fort. Men jag blinkar inte på andra för det och ingen behöver blinka på mig. Jag vet ju att jag riskerar att få böter när jag kör för fort och tar det om/när det händer. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Jörgen L skrev: "Det var påfallande många som inte kunde tänka sig att blinka när de passerat en fartkontroll. I konsekvens med detta förutsätter jag att de alltid själva håller sig till hastighetsgränserna." Det finns ingen som helst konsekvens i det resonemanget. Jag kör för fort men blinkar inte åt andra fortkörare för det. Varför skulle jag göra det? Risken finns ju att jag hjälper rattfyllon. Du skriver själv att den är himmelsvid skillnad mellan en liten fortkörning och rattfylla. Varför då riskera att hjälpa de som begår det värre brottet? |
|
|
Jesperado: Jag har en fråga till dig, brukar du som gångtrafikant gå mot rött ljus? De är ju inte "olagligt" och kan inte resultera i böter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag tror inte alls på att man hjälper rattfyllon när man varnar för hastighetskontroller. Jag blev en gång stoppad av en MC-polis som hade sett att jag blinkat med ljuset vid en hastighetskontroll. Denne polis var synnerligen otrevlig och skällde ut mig efter noter. Han påstod att jag hade fel på lyset, att jag hade lierat mig med rattfyllerister och andra krimnella och han hotade med att sätta dit mig. Senare har jag pratat med en annan polis som jag känner privat och enligt honom är det inget brott att varna för hastighetskontroller. Däremot är det ett olämligt uppträdande av en polis. |
|
Len |
DOm som kör för fort och tror att dom gjort en riktig riskbedömning, dom har ju kanske inte alls koll på läget. Den ena risken är ju att det kan utvecklas en farlig situation som slutar i en (svår) olycka, just p.g.a. att det kördes "för fort" vid just det tillfället. Den andra risken - att konsekvenserna för alla inblandade blir så mycket värre vid högre hastighet på fordonen -kanske hela tiden glöms bort av de gas-glada?? För smäller gör det ju hela tiden - och få vet att det skall smälla, möjligen anar de något 1-2 sekunder innan det händer. I vilket land är man bäst på att använda vägarna som ett säkert transportsystem - i stället för att vara ett ställe där man skall "fartoptimera" i varje ögonblick?!? F.ö. borde det tas fram bättre fartkameror, som fotograferar fordonet både framifrån, uppifrån samt bakifrån. Samt helst också samtidigt gör en datorscanning på förarens huvudinnehåll... När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
|
wendtan: Om jag bedömer att det sker utan fara för mig själv eller andra händer det nog att jag går mot röd gubbe, hurså? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Bjoerk: Läste ditt inlägg helt tvärtom, för trött antagligen, det är ju måndag... sorry. | |
|
Jag bara undrade med tanke på hur du tolkar trafikreglerna. Du verkar hårddra linjen mellan rätt och fel väldigt, och jag undrade bara var den linjen gick för din del. Cyklar du inte på fyllan heller? Anledningen till att jag är nyfiken är framförallt att lagen är alltid öppen för tolkning. Det är väldigt mycket svårare att neka en hög promillehalt i rätten och få "rätt" än vad det är att neka en fortkörning och få "rätt" Varför tror du det är så? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ja jag tycker ju att du får skylla dig själv helt o hållet.. tagen för bältet 3ggr? hur svårt är det att sätta på sig bälte? och tagen 2ggr för att du kört utan lyse?? herregud.. man har väl alltid lyse när man kör bil.. | |
|
wendtan: Det är inte jag som hårddrar linjen mellan rätt och fel, det är redan gjort i lagboken. På 110 väg är 111km/h fel, och 0,21 promille alkohol i blodet är fel. Det jag tycker är så konstigt är att det tydligen ska vara upp till var och en att bedöma hur viktig en regel är och sedan välja om man vill följa den eller inte, jag är inte med på det tankesättet. Samtliga lagar har en funktion att fylla, och i jämförelsen mellan fortkörning och rattonykterhet har den exakt samma funktion att fylla, nämligen att det inte ska vara upp till var och en att riskera andras liv och hälsa mer än nödvändigt i trafiken. Man har satt reglerna efter vad som bedöms vara en rimlig risk, exempelvis 110km/h på motorvägen eller max 0,2 promille alkohol i blodet... Jag cyklar inte om jag är full, men det gör jag aldrig annars heller. Anledningen till att det är svårare att "undkomma" en rattfylla än en fortkörning i en rättegång tror jag helt beror på bevisningen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Enligt ditt synsätt så är inte lagen tolkningsbar, utan den är snarare skriven i sten. Om det hade varit fallet så hade inte advokater behövts överhuvudtaget. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tjena Grabbar! Om man nu inte ska varna för en fartkontroll för att man hjälper fyllo.... varför talar polisen om var de står..... varför säger radion var de är. Självklart ska man varna, jag vinner ju inget på att nån annan åker fast. Sen är det ju så att man skulle lyckas sätta dit nån mer som e packad bara för att man inte varnar är ju befängt, kör man för fort föra att man e påverkad? Sen är det ju självklart en moralfråga, det är ju allt som gäller lagar och dess tolkning. Sajlor |
|
|
Sajlor: Läs hela tråden innan du skriver. Det är ju bevisat att polisen tar en stor andel berusade personer i sina hastighetskontroller. Och jo. Du kan vinna ganska mycket på att nån annan åker fast. Det kan vara ett rattfyllo som 10 minuter senare råkade köra över din mamma/pappa/flickvänn som åker fast. Och vad vinner du på att varna fortkörare? Är det en polare så kan jag gå med på det, men en okänd person lär ju inte vända och tacka dig direkt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
wendtan: Visst finns det delar av lagen som är öppen för tolkning, men knappas någonting när det rör varken fortkörning eller rattonykterhet. Kör man fortare än lagstadgad hastighet så gör man, kör man med mer alkohol i kroppen är tillåtet så gör man. Advokatens jobb handlar inte så mycket om att tolka lagen, utan snarare att undanröja skuldfrågan eller påpeka förmildrande omständigheter. Ingen advokat i världen skulle tolka lagen som att det är OK att köra 130km/h på 110-väg för att det är mindre allvarligt än att köra onykter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är ju för att dommare går strikt efter lagboken utan att blanda in några moraliska aspekter överhuvudtaget. Det är ju bara att se på fallet med den 13-åriga flickan som blev våldtagen av 4 män, som senare gick fria. Och även inför lagen så är fortkörning ett mildare brott än rattfylla. Det finns inte fängelse på straffskalan för fortkörning, vilket det gör för rattfylla. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Förvisso åker de fast i kontroller det har du helt rätt i men i morgon kör de igen.... det är ju så att Folk som kör rattonyktra oftast är personer som gör det igen, det är ju en ganska låg del som är engångs..... Men jag menar inte att det e fel att jaga rattonyktra eller att det är fel, men att inte varna för en fartkontroll av den anledningen kan inte jag köpa. Och det är inte bara sprit som gör "olämpliga förare" du har ju nallar, piller, familjeproblem hemma, stress, ekonomiska problem osv. Det jag vinner på när jag varnar är ju självklart att om jag har tur så varnar vederbrande någon annan när han ser en fartkontroll o i slutändan kanske någon varnar mig vid en kontroll så slipper jag böter.... Med tanke på dels din signatur och dina ordval tolkar jag det som att du är den enda i sverige som följer alla lagar och framför allt hastighetsgränser till pricka :). Jag förstår ditt tankesätt.... och kan till viss del förstå det men det finnsmånga som kör för fort utan att vara till fara för andra o då kan de ju slippa en tusing,,,, |
|
|
Sajlor: Jag kan inte säga att jag alltid följer hastighetsbegränsningarna till 100%. Det finns det antagligen ingen som kan säga att han/hon gör. Däremot så är jag beredd att ta konsekvenserna av det jag gör. Kör jag för fort och blir stoppad så betalar jag bötern utan att knorra. Jag hade valet att följa lagarna och därmed undvika böter, men jag valde att ta risken och får därmed skylla mig själv. Om någon får betala nån tusing för att han/hon har kört för fort, så är det ett ganska lågt pris för att betala jämfört med att ett fyllo inte hade blivit stoppad i samma kontroll och kört ihjäl ett barn 2km senare. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Antingen så följer man lagarna till pricka eller bryter mot dom och riskerar därmed påföljd om man blir påkommen. Svårare än så är det inte. Mvh Asken Som gladeligen betalade en pbot igår pga chansning som inte lönade sig:)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.