AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.251

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 6 av 13
Jag blinkar inte. Jag gjorde det under mitt första körkortsår men sedan fick jag ett annat tankesätt. Håller därmed med Johan B i hans resonemang.

/Martin
Länk
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Fr o m nu slutar jag varna helt och hållet, oavsett var kontrollen är. /R
Polisen vet vilka som kör onyktra dagligen men vill/kan inte sätta dit dom.

Hur många tjuvar, rattonyktra och andra hemska människor tror ni att Polisen hittar genom en laser kontroll på E4?
Hur många "Svenssons" som vi här blir tagna för att man råkar köra lite för fort på en tom motorväg?

Blev faktiskt förvånad över vissas inställning här. Tack för mig i den här tråden.

M femman: De allra flesta rattfyllon ertappas i vanliga rutinkontroller, exempelvis hastighetskontroller.

Jag tycker inte man skall klaga på att man får böter "på grund av" att inte mötande trafikanter blinkar. Det finns ingen som helst skyldighet att blinka åt fortkörare som närmar sig en poliskontroll.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör man för fort så tar man medvetet en risk. Om man inte pallar med att betala böterna på max 1600kr så får man väll hålla sig till hastighetsbegränsningarna.
Och polisen gör nog vad dom kan för att stoppa rattonykterhet. Dom flesta som blir stoppade med alkohol i blodet kör nog inte bil överhuvudtaget på ett bra tag. Åker du dit 3ggr så ligger du riktigt risigt till. Det är klart att det finns personer som kör ändå, även utan körkort. Men faktum är att polisen tar många rattfulla i sina hastighetskontroller.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Problemet med lagar som inte räcker till: Länk

/Hammar
Jesperado: Jag menar att man borde prioritera rattfylleri i högre grad än man gör. Det är mycket snack om att hastigheten är farlig och måste bekämpas till varje pris. Jag tror inte det är lösningen.

Om man kombinerar hastighetskontroller med rattfyllerikontroller stoppar man ju bara de fyllerister som kör för fort. Man missar alltså de som inte kör för fort, vilka jag tror är en stor grupp.

Mvh Johan
ch
54
chip
325i -94
jag blinkar inte, trots att jag bara är en "ung sparv". Jag har dock inte tidigare tänkt på Johan B:s sätt utan kört på att alla själv får ta ansvar för sin körning, och det konsekvenser som man kan få.

Dock så tycker jag att polisen borde stå mer utanför skolor, då det är en av de mest riskfyllda platsern i trafiken.

Appro på hur många som åker dit för fylla vid hastighets kontroller, läste om en i Nyköping(bodde där förut) då hade dom stått två timmar på e4:an och haft fullt med bilar i som kört förtfort samt att dom hade på två timmar satt dit _16_ personer för rattfylla! Så det är rätt mycket man påverkar genom att blinka.

Det var alltför mig.
Tänker inte slita på mina helljus lampor bara för nån ska slippa fortkörnings böter... Däremot blinkar jag och varnar för vilt och annat otyg på vägen.

/Johan

Min bil: Länk

Mycket bra krönika av Collin som hammar länkar till. Läs den.

Chip ger mig och alla andra som INTE varnar för trafikkontroller vatten på vår kvarn.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jiie: Rattonykterhet och fortkörning är likartade trafikförseelser. Man väljer att utsätta både sig själv och andra för ökade risker, trots att det enligt lagen är förbjudet. Om det sedan handlar om att köra fortare än tillåten hastighet eller köra påverkad av alkohol eller narkotika innebär egentligen ingen större skillnad.

Jag tycker det är ett utmärkt sätt för polisen att jobba när man "passar på" att göra nykterhetstest när någon ändå stoppats för en annan trafikförseelse. Det är naturligtvis inte fel med rena nykterhetskontroller, men knappast lika effektivt. Med tanke på hur dyrt det är med trafikpoliser och andra former av trafikövervakning tycker jag att vi som skattebetalare ska se till att få så mycket som möjligt för pengarna. I mina ögon är det alltså bättre ju fler rattonykterheter och fortkörningar man kan ertappa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado skrev:

"Rattonykterhet och fortkörning är likartade trafikförseelser. Man väljer att utsätta både sig själv och andra för ökade risker, trots att det enligt lagen är förbjudet. Om det sedan handlar om att köra fortare än tillåten hastighet eller köra påverkad av alkohol eller narkotika innebär egentligen ingen större skillnad."

Är din moral ovanligt hög när det gäller fortkörning eller är den totalt bristande när det gäller rattfylla?!?

Ditt resonemang håller inte ens strikt juridiskt. Och moraliskt sett tangerar ditt resonemang gränsen till idioti.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Juridiskt sett håller mitt resonemnag utmärkt, båda sakerna är olagliga.

Det finns naturligtvis olika grader av båda förseelserna, det är ganska stor skillnad på att köra 115 på motorvägen och köra 90 på 30-väg. Likadant är det ganska stor skillnad på att köra några timmar för tidigt dagen efter och sätta sig i bilen direkt efter man druckit 12 starköl.

Är det farligare för omgivningen att köra två timmar för tidigt dagen efter med 0,2 promille i blodet än att dundra förbi en skola med lekande barn i 90km/h?

Jag menar inte att det är fullt jämförbart på lika villkor, men jag förstår inte att man kategoriskt kan avsky rattonykterhet men samtidigt tycka att t.ex. fortkörning är en skitsak. Får man själv välja vilka lagar man vill följa är det ju upp till var och en...?

Missförstå nu inte detta och tro att jag har någon som helst sympati eller förståelse för rattfylleri, för så är det inte...

Jeppe

z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
bjoerck: Hur kan det chip skriver vara "vatten på din kvarn?"? Det är ju precis tvärtom!
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Blinkar och ger V-tecken - Alltid.

Håller förövrigt helt och fullt med M-femman!
Jag varnar om det är på ställen som 70,90 och 110vägar där det inte finns någon uppenbar risk.

Varnar inte vid 30,50 och blåskontroller.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
ma
54
martinsson
535i -90
330i -01
jag blinkar också på 70,90 och 110 vägar,,,,på 50 å 30 endast om det är nogpn kompis eller liknande
Jesperado:

Straffskalan för fortkörning når aldrig fänglese eller dagsböter. Det gör den däremot för rattfylla. Prejudicerande fall finns med fortkörningar över 250 km/h där föraren ej dömts till annat än körkortsåterkallelse och maximibeloppet för böter gällande hastighetsöverträdelse.

Om en förare väljer att köra 200 km/h förbi en skola kan denne inte dömmas för mer än böter och körkortsåterkallelse såvida inte brottsrubriceringen blir grov vårdslöshet i trafik. Fast då är det inte fortkörning det gäller längre utan en annan brottsrubricering.

Att moralen är hög i Sverige när det gäller rattfylla men låg när det gäller fortkörning ser jag som något mycket sunt. Det tyder på att lagarna på sikt kommer förändras. Svenska folket visar med all tydlighet vad de tycker är viktigt. Rattfyllerilagarna kommer skärpas och hastighetsgränserna kommer förmodligen höjas på sikt. I regel styr moralen lagarna.

En rejäl fortköring berättar de flesta öppet om. Däremot är det få som öppet berättar om sina rattfyllor. Det visar tydligt hur allmänheten uppfattar de båda gärningarna.
z3cab: "Appro på hur många som åker dit för fylla vid hastighets kontroller, läste om en i Nyköping(bodde där förut) då hade dom stått två timmar på e4:an och haft fullt med bilar i som kört förtfort samt att dom hade på två timmar satt dit _16_ personer för rattfylla! Så det är rätt mycket man påverkar genom att blinka."

Vaten på min kvarn...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Jag tycker inte riktigt att man ska blanda in ordet moral när man tycker det är OK att bryta vissa lagar (dessutom rejält) medan det är totalstopp att bryta mot andra lagar. Det kan inte vara meningen att var och en ska ta ställning till vilka lagar man anser vara mindre viktiga än andra och strunta i att följa dessa.

Jag håller absolut med dig i sak att rattonykterhet är ett "värre brott" än fortkörning i princip, men det kan knappast användas för att moraliskt rättfärdiga fortkörning.

Är snatteri OK för att stöld är värre?
Är misshandel OK för att dråp är värre?

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.