|
Sida 5 av 13
|
|
|---|---|
|
När jag läste för körkortet fick jag lära mig att man ska samarbeta i trafiken, därför varnar jag andra för poliskontroller ;-). Dok varnar jag inte om personen jag möter håller MYCKET högre fart än tillåtet. Men jag fick mig en tankeställare efter att ha läst vad Johan B skrev, samtidigt vill jag ju inte att medelsvensson ska få dryga böter bara för att han eller hon hållit 80 på 70-väg. Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Razvan: Denna sortens mäniskor som du råkade ut för finns iregel i alla yrkeskategorier. Polisen får inte göra rasistiska kommentarer. Om du kände dig kränkt,så hade jag anmält polisen ifråga. Alla kan ha en dålig dag, men poliser skall alltid uppträda korrekt. Fördomsfulla poliser får inte heller finnas, detta till trotts så har jag råkat ut för detta några gånger. Jag har kört Bmw sen 20 års ålder och detta verkar sticka i vissa mäniskors ögon. Det finns inte så mycket man kan göra åt detta. Men än är inte den dagen kommen då andra skall bestämma vilken bil jag äger. Jag förstår Johan B:s poäng, men kommer fortsätta varna folk på landsvägar för poliskontroller. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| På 70-110 vägar varnar jag nästan alltid, beroende hur fort de kör, eller om de är en fara på vägarna. | |
| Som vanligt finns det olika åsikter i sådana här trådar. Vissa vill inte varna andra, de tycker kanske att den man möter förtjänar att få böter om man kör lite för fort, aja baja. Vissa stör sig på dimljus osv .Men de blir själva glada om de blir varnade. Moral poliserna här på forumet (samma som vanligt) får väl låta bli att varna...men ni kan vara lugna om ni möter mig, jag kommer att blinka om det står en Polis längre fram! Jag kör inte BMW för att krypa fram i 70! | |
|
Jag varnar alltid med helljusen, sen hoppas man att de ska förstå vad som väntar de längre fram. ------ Länk Länk |
|
|
Jag tycker inte att någon som inte gjort något fel förtjänar att bli ihjälkörd av ett rattfyllo....där är skillnaden M femman, jag tänker på andras väl och du tänker enbart på ditt eget välbefinnande! ;o) Det som förvånar mig lite i ditt resonemang är att du själv blivit påkörd av en missbrukare, som kanske (bara kanske men ändå!) undslapp att blåsa och därmed kanske fått buren i en månad, veckan innan du blev påkörd - då kanske du inte blivit påkörd alls! Och detta kanske pga att någon (kanske du själv?) varnade honom för en fartkontroll... Ge mig en enda bra anledning till att jag aktivt skulle underlätta för andra att utsätta mig och andra medtrafikanter för större risker än nödvändigt! Jag hindrar inte någon från att köra om mig eller försvårat deras framfart på annat sätt, men jag tänker inte aktivt hjälpa riskelement i trafiken. Nästan alla förare som kör för fort, väljer medvetet att göra det och då bör de väl också vara beredd på dess konsekvenser enligt mitt sätt att se det! På samma sätt anser jag att någon som stjäl något från någon annan, måste vara beredd att ta konsekvenserna av stölden...jag tror t ex inte att så många här springer omkring och varnar en tjuv som håller på och bryter upp källarförrådet, att polisen är i närheten! Var och en gör som de själva vill, men jag varnar inte för poliskontroller av tidigare nämnda skäl! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Appropå historier om folk som svänger ut till vänster för att hindra omkörningar... jag råkade ut för en sådan gubbj*vel för 10-11 år sedan. Jag körde först på en 70-sträcka och en gubbe i en VW Polo bromsar upp genom att ligga och gnaga i 50. Jag blinkade till med helljuset för att få honom att gå till höger. Vad gör gubben? Jo, han går till vänster. Det blir livsfarligt att köra om och han hindrar effektivt varje försök att göra en omkörning. 70 blir till 90 och han ökar något, till 70... fortfarande 20 för sakta. Nytt försök med helljuset, gubben går till vänster. Klippt omöjligt att köra om, massor med mötande trafik (dock ingen bakom mig). Jag blir fly förbannad och vill inte tillryggalägga fler kilometer på detta vis. I ungdomligt oförstånd växlar jag ned och kör om på insidan när gubbf*n ligger vid mittlinjen och skaver. Väl framför honom bromsar jag in och gnager i 40 km/h några hundra meter bara för att "ge igen". Sen trycker jag på gasen och förpassar honom till historien. Jag vet (och visste) att en omkörning på vägrenen var dumt... men desperationen jag kände över att inte kunna köra om den där snigeln som jävlades med mig gjorde att jag frångick mina principer och bröt mot lagen. Jag brukar respektera lagen i alla lägen med undantag för några få fortkörningar. ///M som i M52TUB25! |
|
|
Undrar om någon polis hänger här på forumet? Verkar ju inte helt osannolikt med tanke på hur många som skriver här! /A |
|
|
Jag tror att det finns bättre sätt att sätta dit fyllon än att blinka vin en laser kontroll. Han som körde på mig smet från olyckan. Han märkte inte att vi krockade, och jag tror honom så borta som han var. Men som tur är så bodde han på samma gata! Jag är övertygad om att han skiter i om han blir stoppad eller inte han kör ändå ett par timmar senare. Att tro att man räddar värden från rattfyllon genom att inte varna vid hastighetskontroll är ju skrattretande. Om du vill göra något åt problemet så engagera dig politiskt eller skriv om problemet i tidningar. Så länge vi har ett rättssystem som inte fungerar för vissa individer så får vi leva med detta problem och det lär inte bli bättre. Det är lätt att skrämma upp vanligt folk som måste ha sitt körkort för att köra ungarna till dagis och sig själv till arbetet. Men i vissa står redan utanför samhället och skiter i vilket. Som sagt det verkar vara samma personer som tror att dimljus bländar som inte varnar andra för Polisen...Antagligen så är du så perfekt att du aldrig råkar köra för fort men det är inte jag, så jag uppskattar att bli varnad och varnar andra! |
|
|
M femman: Jag tillhör kategorin som du kallar moraltanter. Jag har valt att inte blinka på andra bilister eftersom jag tycker att fortkörning sker på egen risk och, vilket är det primära, att risken finns att rattfulla och kriminella får en chans att komma undan. Tycker du själv att det är värt att jag blinkar och du samt även typer som Jackie Arklöv kommer undan?!? Som någon nyligen nämnde så finns det uppenbarligen folk som blinkar vid rymlingsjakter. Med tanke på din attityd så skulle jag finna det njubart om polisen fick ge dig lite böter. "Jag kör inte BMW för att krypa fram i 70"... |
|
|
Efter den här tråden känns problemet med blinkvarningar mycket större än vad det egentligen är! Jag har faktiskt ändrat uppfattning om "problemet" i kväll! Du hjälper fler än du stjälper med att varna tror jag! Fast jag har kanske ändrat mig i morrn igen;-) /A |
|
| Sigdarve: Håller med till fullo. Du hjälper fler än du stjälper. Fortkörare, rattfyllerister, knarkare, biltjuvar, mördare... Alla får de hjälp genom ett enkelt blink. | |
|
M femman, jag är inte perfekt men jag är karl nog att ta konsekvenserna av de fel jag begår! Visst kanske det finns bättre sätt att sätta dig rattfyllon än att medvetet strunta i att varna dem för poliskontrollerna, men det ena behöver inte utesluta det andra! Ambitionen från min sida är inte att rädda världen, utan att undvika att underlätta för rattonyktra och andra högriskelement att göra vägarna osäkra. Personen som körde på dig, kanske skulle varit frihetsberövad om inte någon varnat honom innan incidenten...!(kanske bara några timmar, men det skulle åtminstone varit några timmar som varit lite säkrare för omgivningen!) Vad vet du om jag är politiskt engagerad eller inte? Vad vet du om jag skriver insändare i tidningar eller inte? Jag väljer att skriva om min ståndpunkt i detta forum, och det verkar som om åtminstone några har fått sig en tankeställare! Och då har jag nått lite framgång i mitt resonemang i alla fall... Jag har inga större förhoppningar att du skulle byta ståndpunkt eftersom du tydligen har helt andra värderingar i förhållande till mig! I en tidigare tråd var du förbannad för att någon stulit fälgar från dig. Vem vet: kanske kom tjuvarna undan pga att det var någon som varnade dem för att någon var på väg ner till källaren när de förberedde eller höll på att bryta upp förrådet? Tycker du t ex att det är legitimt att varna tjuvar när de håller på och begår ett brott? Eller varnar du en efterlyst person för att polisen är i närheten? (bara en tanke!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Självklart varnar man sina medtrafikanter! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Jag förstod ironin bjoerck. Beträffande för och emot att varna, så är ställningen just nu, 27-6 till de som varnar. Saknar svar från Jesperado dock, lite nyfiken på hur han gör faktiskt. /A |
|
|
Johan B har helt rätt. Jag ska själv sluta varna för fartkontroller. Bättre att någon extra förare åker fast för fortkörning än att ett rattfyllo klarar sig förbi en kontroll. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Frågan är ju om ett rattfyllo förstår att folk blinkar för att det står en polis längre fram, och därmed sänker farten.. Det beror ju iofs på hur många promille det finns i blodet men men.. Mvh Per |
|
|
Jag varnar inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Varnar alltid. Om polisen prioriterade rena kontroller av rattfylleri framför hastighetskontroller skulle det givetvis vara annorlunda. Mvh Johan |
|
|
Jiie: Verkar det inte smartare att kombinera? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.