AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.243

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 4 av 13
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
>>Sigdarve - förstod inte om du skämtade eller inte om att hjälpa folk att inte bryta mot lagen, menar du det är du ju dum på riktigt.

>>M femman - med tanke på hur få som kör för fort förstår jag att elaka polisen var ute efter just dig, det var väl som vanligt ont om fortkörare att stoppa, så han vinkade godtyckligt in dig, väx upp... Att det inte spelar någon roll om någon procent mer eller mindre rattfulla stoppas är ju också sjukt, först ska attityderna i samhället ändras, sen blir allt frid och fröjd. Är då inte dessa kontroller ett sätt att visa vad som är och inte är accepterat i samhället?

Sen gör ju alltid polisen fel, har de kontroller på dagen så ska de ha det på kvällen istället, står de på kvällen borde de ha stått på morgonen. Har de fartkontroll på en 50-sträcka borde de stå på en 30-sträcka utanför en skola... *suck*
z3cab: byt blöja så kanske du slutar vara så grinig! Polisen kan göra fel, jag blev tagen för att ha kört med dimljus och halvljus i en Volvo 740 för en massa år sedan. Alla som har kört en 740 vet att man kan inte tända dimljuset fram om man har halvljuset tänt, gick ända till tingsrätten och jag blev friad. Jag körde med dim och parkerings ljus.
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 Coupé -95
Är inte speciellt grinig. Visst alla kan göra fel, kan bara beklaga att du drabbas jämt...
Två gånger på 10 år är kanske inte vad jag kallar jämt.
In
355
Inot
745iA -02
Är inte skadeglädje den sanna glädjen som det visa ordspråket brukar säga?

M femman:
Jag är inte riktigt med på hur just "ingen skadeglädje och moralpoliser i trafiken hade minskat olyckorna"?

Så om jag hjälper andra att klara kontroller och fortsätta att köra fort/full/mm så är jag medmänsklig, visar hänsyn och kommunicerar?

Att blinka mot mötande trafik då det är kontroll i deras rikting för att upplysa dem om att sänka hastigheten, stanna/vända bilen för att de är onyktra, för att de kör utan körkort osv... Är inte vad jag kallar medmänsklighet.

Kontrollen finns ju uppenbarligen där för att just stoppa bla dessa syndare, och jag är inte av den skolan att jag vill vara med och bidra till att eventuella olyckor hindrats genom att jag hjälpt nån av dem klara en ev kontroll.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Johan B:
Jag varnar inte alls som jag skrev i mitt första inlägg. Men man skulle kanske blinka hela tiden för att få ner brottsligheten på vägarna;-) Jag vill bara bolla frågan lite fram och tillbaka lite, för att kunna smaka på svaren. Jag är inte den som inte kan ändra på mig, tycker det är kul att få ett annat perspektiv på saker som man kanske tror sig ha en bestämd uppfattning om!
z3cab: Jag tror att jag skämtade, men jag är lite osäker, känner mig rätt kluven i frågan just nu!
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Johan B:
Man kan ju ändra sig, precis som du skrev i ditt första inlägg.
/A
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 Coupé -95
Sigdarve: Missade ditt första inlägg, sorry, efter det är andra inlägget klockrent!
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
jag varnar ALLTID vid poliskontroll, har blivit räddad 2 ggr av andra schyssta trafikanter som gett helljusblink..
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Razvan: Tänkte starta en tråd med precis samma titel som denna för en månad sedan, men jag glömde bort det. Kände på mig att den skulle dra publik, och det gör den verkligen.780 inlägg på en dag suger!
/A
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Läste Johan B i början a tråden.

Har inte tänkt på detta, men kommer att följa hans exempel framöver. Tack Johan B!
Tänk, att det fortfarande finns saker att upptäcka/lära sig...

Sedan fattar jag inte hur man kan glömma att spänna på säkerhetsbältet! Borde vara så att försäkringen inte betalar för skador om det visar sig att säkerhetsbältet inte använts. Att glömma lyset på dagen är en annan sak. Glömmer man det på natten vet jag inte vad jag skall tro. Fast det var det jag gjorde för någon månad sedan! Blev väldigt fundersam när jag kom ut från belyst väg efter ca 5-6 km! Kan ha kört med parkeringsljuset... Jag behöver kanske inte säga att det var efter 06...

Får man 1200 kr för en fortkörning, då är det väl inte meningen att man skall behöva hålla hastigheterna, utan de är mera att se som rekommenderade maxvärden under vilket man bör hålla sig.

En kille i Finland fick ca 400 kkr när han körde ca 65 med sin HD i Helsingfors för något år sedan. Det ger helt andra signaler till förarna, eller hur?

Leif L
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag menar visningar så klart.Kan säkert bli 1000 st. på ett dygn.
/A
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Sigdarve.
Jag startade denna för att jab blev förbannad. Jag skulle till posten i min by och blev tagen för lysen (körde endast med angel eyes mitt på dagen, och jag vet...det är tydligen bara för att jag bor på landet).
Hey, det accepterar jag, men att polisen blir lite halvrasistisk det tål jag inte mer. Jag har ALDRIG hatat snutar men sedan polisen tar mig och säger:
"Razvan...hmmm det brukar vara Muhammed!!!!!!!!"
Shit då bara brast det...och jag är den lugne, coole killen, jag säger ok tack för böterna och hej...

Men detta har aldrig hänt mig i utlandet, och from i tisdags så hatar jag svenska snutar...struntar i att man inte får generalisera eller dylikt men snackar man sådär så...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Blev i somras/höstas någon gång varnad för en poliskontroll i Dalsland på 45:an, när jag körde tjänstebilen. Flera bilar blinkade. Runt kurvan hade polisen en vägspärr, dom var tydligen ute på rymlingsjakt. Mycket klokt att varna för.

Varnar själv aldrig, just för att inte varna någon som inte borde vara på vägarna.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Meningen med min post var att...
Hade nån signalerat hade jag sluppit incidenten...

Men även innan detta...Jag blinkar ALLTID med helljus, jag tänker på om man har bråttom så kör man fort en gång...
Om jag inte blinkar då blir kanske pappan utan körkort, familjen kan inte försörja sig pga att pappa inte jobbar...man kan snurra på det här hur mycket som helst, alla har rätt...tråden är inte om det är rätt eller fel att signalera, om vi räddar liv eller inte...

Jag förstår de som resonerar ang rattfyllon...I min lilla värld:
Om Mr X som är berusad och har sin sambo med sig som inte är full..om jag blinkar och han vet att det finns kontroll 1 km bort. Då bytar han plats med Mrs X och rattfyllan tar slut efter 200 m istället att den fortsätter ända hem till Mr och Mrs X.

Som sagt...aspekterna är många och vi måste väl kunna acceptera att vissa gör det och vissa gör det inte...Enligt undersökningen i tråden nu är det cirka 50% minst som blinkar...kör på de svenska vägarna förbi en kontroll och kolla hur många som blinkar med helljus...

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jag hatar inte alla poliser:)
Det bara hettade till i tangenterna när jag skrev det och kom ihåg just den snuten som snackade för mkt...
Ledsen för de hårda orden...
Ha en trevlig helg alla
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Razva!
De' e' lugnt! Intressant diskussion blev det iallafall tycker jag!
/A
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
eeee,
Sätt på dig bältet, tänd lyset och sluta gnäll.

CITAT:
"Som rubriken lyder. Då jag blivit tagen för bälte 3 gånger, kört utan ljus 2 gånger och fortkörning en gång (83 på 70-sträcka) undrar jag varför det är det så svårt för folk att blinka med heljusen för att varna för polisen.
"SLUT CITAT

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Ja du har rätt...Varför skall man gnälla? Det är int eens macho...
Om man som jag har blivet varnad tidigar och på så sätt klarat sig, så är det en självklarhet att man hjälper någon annan i trafiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.