|
Sida 3 av 13
|
|
|---|---|
|
Sigdarve: Sett ur ett egoistiskt perpektiv så är det klart jag uppskattar att någon blinkar åt mig som en varning. Fast denna "någon" kanske också blinkar på en av de 16 000 som är ute och kör påverkad. Se inte trafikpolisen som en fiende utan som en säkerhetshöjande resurs. Visst är det surt att får fortköringsböter men tar de i samma kontroll ett rattfyllo tyker jag allt är motiverat. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
2 -3blink + V-tecken dagtid brukar vara tradition i Hassoland sedan urminnestider. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett rattfyllo märker väl inte ens att någon blinkar åt han för den delen! Så han åker nog fast ändå. /A |
|
D-diddy |
Sigdarve: om personen du varnar är drogpåverkad så kanske han saktar ner och undviker polisen eller tom. stannar och tar en annan väg. Hastighetskontroller är ju polisens ända sätt att kontrollera folk (efterlysta, drogpåverkade etc) utan att provosera vanligt folk för mycket. jag brukar tacka länsman om jag får blåsa när man blir haffad för fel ljussättning fortkörning etc. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Hasso: Skrev du det bara för att komma ett inlägg närmare 10.000? Nu kommer ju alla att tycka som Gurun här, i morrn är det jag som börjar varna igen;-) /A |
|
|
Folk som kör påtända och påverkade av allt möjligt "vaknar" knappast till av att man blinkar med helljuset... Bryr sig knappast heller för den delen. Vidare alkholister och missbrukare brukar sällan ställa bilen pga indraget körkort. Jag tycker det e schysst när folk blinkar, gör samma sak själv... |
|
|
Varnar alltid. MVH / Jacob |
|
|
M femman, bra då är vi överens i sakfrågan: det är viktigt att vi får bort så många rattonyktra som möjligt från vägarna! (även om det kanske bara handlar om att de får sitta inne någon månad, är det ändå en månad utan denna risk i trafiken) Polisen har fått och kommer i framtiden att få större möjligheter att beslagta bilnycklar och t om bilarna för de som är klara återfall i rattfylla. Jag anser att det underlättar för alla rattonyktra att fortsätta köra om de blir varnade för poliskontrollerna. Därför väljer jag att inte varna andra bilister för trafikkontrollerna - kanske kan det leda till att någon rattfyllerist som råkar köra lite för fort vid kontrollen blir invinkad och får blåsa. Att jag samtidigt inte varnar en del fortkörare är något som inte på något sätt tynger mitt samvete då jag anser att varje människa måste ta ansvar för sina egna handlingar - även när man kör för fort! Sigvarde: Om man varnar bilister för poliskontroller minskar risken för att de skall åka dit för sin förseelse. Därmed uteblir chansen att de pga straffet, kommer på andra tankar i sitt trafikbeteende - alltså är varningarna för trafikkontroller ett indirekt sätt att förstärka ett felaktigt trafikbeteende hos vissa individer. Ofta är det så att människor som har ett utpräglat riskbeteende i trafiken i många dimensioner (kör aggressivt, håller korta avstånd, chansar i olika situationer, kör mot rött ljus mm.) också är notoriska fortkörare. Kan man få bort dessa personer när de åker fast i en kontroll är det positivt för hela trafiksäkerheten. Normalt sätt brukar poliserna ha en ganska generös fartrabatt vid fartkontroller, så de personer som ligger på lite "oskyldig moms" i hastighet brukar klara sig förbi kontrollen trots att de kanske egentligen kör lite för fort. En retorisk fråga som man kan ställa: Springer ni runt och varnar folk i affärerna, när butikskontrollanten är i närheten, för att underlätta snatteri? Sedan kan man alltid diskutera hur polisens resurser borde användas mest effektivt. Personligen skulle jag gärna se många fler nykterhetskontroller på de tider som du tar upp M femman! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hasso: V-tecken och två-tre blinkningar i Hassoland?!? Jag har fått böra två gånger för fortkörning i Örebro län. Inte en blinkningen så långt ögat kunde nå... Men inte är jag sur för det. Ville jag slippa böter skulle jag följt hastighetsbestämmelserna och inte av "oaktsamhet eller med uppsåt igenorerat gällande hastighetsbestämmelse" som det så fint stod. | |
|
Ja. Men det är sällan eller aldrig man passerar någon kontroll. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Anser inte att fortkörning är ett brott utanför tätbebyggt område. Har blivit tagen för 80 km/h på 70-väg i med laser. Hastighetsmätaren visade 72 Km/h. Då tappade jag tron på det svenska rättsväsendet. | |
|
M femman: Det finns inget utrymme för personliga åsikter eller vad man tycker, lagen är lika för alla. Undrar om du inte ska tappa tron på din hastighetsmätare snarare än rättsväsendet...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: jag svarade bara på Johan Bs retoriska fråga. Det var en ny V70 och enligt GPSn så visade mätaren 4% för LITE 90! Polisen träffade mig aldrig ens med lasern utan vinkade in mig godtyckligt Vad jag har för åsikt är är helt upp till mig i en demokrati och om du hade läst mitt tidigare inlägg så kanske du hade förstått mig. |
|
|
"Polisen träffade mig aldrig ens med lasern utan vinkade in mig godtyckligt" och detta vet du därför att?? Du kanske inte såg ljuset i din vindruta för att polisen gjorde som det är tänkt: han sköt på din främre reg skylt... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Johan B: ang. den retoriska frågan, man varnar ju för att förhindra brott, inte tvärtom. Snatteri underlättas ju om man inte varnar! En sak till, brukar ni inte blinka till en som inte har lyset på eller när hans lyse är trasigt? Eller ni kanske tänker "jag blinkar/varnar inte, hoppas den där jäveln åker fast"? /A |
|
| Han höll lasern i ena handen riktad mot asfalten och vinkade in mig med den andra och innan dess så "siktade" han åt andra hållet. När jag påpekade det blev han väldigt aggresiv. Det roliga är att jag inte körde för fort, jag blev varnad av flera bilister flera km innan. Min farsa och jag råkade ut för en liknande sak en gång...men det var i Öst-Tyskland 1987! | |
|
Sigdarve: kunde inte sagt det bättre själv! Lite mer medmänsklighet, hänsyn och kommunikation och lite mindre skadeglädje, egon och moralpoliser i trafiken hade minskat olyckorna och gjort våra vägar trevligare att köra på. |
|
| Fick lära oss i trafikskolan att göra som i Hassoland.:) | |
|
Sigvarde, det är lite skillnad mellan fortkörare och personer som glömt lyset. Blinkar man mot en bilist som har glömt ljuset, gör man det för att han skall tända ljuset. Blinkar man på alla bilar för att det är en poliskontroll, gör man ju det för att bilisten inte skall åka fast - det är ett beteende som indirekt gör det lättare för bilister att bryta mot lagen. Eller blinkar du på alla bilar hela tiden, oavsett om det är kontroller eller inte, för att påminna dem om att hålla hastighetsgränserna? M femman: Jag är inte det minsta skadeglad bara för att jag inte varnar andra för en poliskontroll! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
M femman: Tyckte du polisens beslut var felaktigt skulle du självklart överklagat det, det fungerar ju i en demokrati. Självklart får du tycka och tänka vad du vill i demokratisk anda, men det finns ingenting att "tycka" om att något är ett brott eller inte, det står i lagboken. Däremot kan du tycka att det inte borde vara ett brott, men det är en helt annan sak... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.