AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.252

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 2 av 13
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Ekan
Talet som skrivs i tidningar är 16000 rattfyllerikörningar / dygn. Mörkertalet är större...
Varnar givetvis om det är fartkontroller / djur på vägen. Försöker alltid hålla ut vid omkörningar, även om jag kör 150 på 90-väg. Anser att dom som vägrar släppa förbi folk, oavsett hastighet, är bland dom farligaste i trafiken.

Exempel:
Rune -85 har nyinförskaffat en jättefin 245:a med 65000 mil på mätaren å lite norskt krom längsmed skärmkanterna å trösklarna. Han ligger å glider i 70 blås efter 70-väg å öser med P2. Han blickar ut över det svenska ödelandskapet och klistrar på ett leende på sina skröpliga läppar. Till hans förvånig ser han helt plötsligt i backspegeln att det är en 540 -01 som verkar knappa in på han ganska snabbt. Rune bli förbannad när dessa sabla bilmarodörer tror att dom äger hela jäkla världen.
De båda biletusiasterna brakar ut på en raksträcka i hiskeliga 70 km/h. Ängarna breder ut sig som ett gulgrönt hav så långt man kan se, inte ett moln på himlen och solen värmer alldeles underbart härligt.
Mannen i 540:n heter Robert. Han är 43 år, har 4 barn och en underbar fru som heter Åsa. Robert jobbar som resande säljare åt Wurth. Han kör årligen ca 7000 mil i sin pedantskötta rullande kontor. Robert ser sin chans att ta sig förbi Rune på den 2 km långa raksträcka som löper genom de stora sydsvenska ängderna.
Rober pressar gaspedalen långsamt men distinkt mot den svarta heltäckningsmattan som bekläder golvet i den svala kupén. V8:an morrar till lite och växellådan gör kickdown. Han känner den råa kraften flöda genom kroppen, blinkar två gånger med halljuset och svänger sakta ut mot vänster.

Rune avbryts i ett av sina djupaste filosofiska ögonblick han någonsin haft, av att nån djävel i en vräkig bmw blinkar medhelljusen. Rune blir helt utom sig av ilska när han märker att den sabla vandalen är på väl att göra en omkörning!! På 70 väg!!
-Jag kör ju för bövelen 70! tänker Rune å svänger snabbt ut åt vänster för att inte Robert ska göra det stora misstaget att köra för fort!
Robert ser hur volvon vinglar till och han känner adrenalinet pumpa upp i huvudet å han känner ilskan sakta men säkert byggas upp inom sig.
-Där fick han!! Säger Rune belåtet åt sig när han ser Roberts frustrationer i sin backspegel.
Robert gör otaliga omkörningsförsök, men icke. Den gamle gubben kör som värsta alkisen så fort Robert pillar på gasen.

Liknande scenarion utspelar sig upprepade gånger längs en vägsträcka på ca 4 mil.
Nu är Robert less.
-Jag ska om gubbfan!! Svär han för sig själv.
Robert släpper på gasen å saktar in till 55 km/h. När Rune fått sig ett litet försprång tänker Robert:
-Nu jävlar!!
Han pressar gasen i botten. V8:an mullrar till å hästarna släpps lösa. Han ser hastighetsmätaren raskt närmasig 160.
-Nu är det inte långt kvar... Viskar han belåtet åt sig själv.
En kurva närmar sig, men Robert håller sumt.
-Jag ska förbi!
Han dundrar förbi 245:an i 197 blås. Volvon vinglar lätt till och gubben bakom ratten vifar med näven.
En hård inbromsning, adrenalinet pumpar, gena in i kurvan, dålig sikt, möte...
Tack vara sina 15 år i branschen å ofantligt många mil bakom ratten lyckas Robert reda ut trafiksituationen.
-Det var nära ögat. Tänker Robert när han pustar ut och torkar bort svetten från pannan.

Så...
Hur ofta utspelar sig inte liknande scenarion ute på våra svenska landsvägar? Visst finns det folk som kör som idioter också, men som sagt, man ska hjälpa, inte stjälpa varandra i trafiken.
Jag går som sagt ALLTID ut åt höger när nån vill förbi, samt varnar för hastighetskontroller.

Det är väl upp till var och en å varna för kontroller, men att inte släppa förbi nån som vill om, det är ren idioti. Tack för ordet.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Razvan terne: Oj jävlar. Vad innebär det för mig som bilist. Då menar jag när jag kör hur ofta passerar jag, blir omkörd eller kör om någon som är påverkad? Kanske svårt att svara på iofs.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Även fortkörare ökar sina medtrafikanters risk att förolyckas, inte bara de alkoholpåverkade. Detta utan att medtrafikanten på något sätt blir ersatt för fortkörarens riskbeteende. Hög hastighet påverkar inte bara en själv utan har en extern effekt i form av att andra utsätts för den ökade risken med högre hastighet.

Böter är ett sätt att betala för denna externa effekt, dock ett otillräckligt sådant och som tyvärr inte går till trafikoffer utan till Göran och Pär. Jag har kört bil i 8 år och aldrig sett någon mäta mig, bortsett från eventuella fartkameror. Detta är många trafikkanter medvetna om och anpassar sitt beteende därefter.

Är man beredd att öka sin och andras risk genom att själv köra för fort kan man inte ha synpunkter på andras fortkörning.

Anders

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Precis som Johan B skriver. Förut varnade jag också, men sedan läste jag det där om rattfyllon så då slutade jag. Men jag är glad när någon varnar mig så klart.Och det är säkert Johan också!?
/A
Johan B: hoppas du åker dit, vilken sjuk inställning!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Razvan: Det talet är ett upskattat tal som innefattar både de upptäckta fallen och det förmodade mörkertalet. Det är alltså inte så att 16000 "åker dit" för rattfylla varje dygn...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Varnar aldrig. Just av den anledning som Johan B tidigare nämnt.

M femman: Undrar vem det är som har sjuk inställning?
In
355
Inot
745iA -02
Tja, vad skall man säga.Johan B's resonemang är nog "ganska" likartat mitt.

Om en person åker dit x ggr för inget bälte, x ggr för inget ljus på, x ggr för hastighetsövertädelse osv. Så är det knappast min sak att varna denne person för kontroller. En sådan person borde snarare fastna i kontrollerna eftersom han/hon uppernbarligen inte har i trafiken att göra prg av alla överträdelser.

Det är ju liksom inte så att det är jag som skall se till att andra sköter sig.

Kan man inte ta konsekvenserna av sitt handlande och tillråga på allt förlita sig på att andra skall hjälpa en då man bryter mot reglerna, ja då är frågan om man ens från första början skulle ha körkort.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jesperado.
Jag skrev rattfyllerikörningar dvs folk som kör med en alkoholhalt högre än det tillåtna varje dag, inte att 16000 blir tagna dagligen. Jag önskar bara att de hade tagit alla rattfyllerister/narkomaner och tagit ifrån deras körkort för att köra påverkad är något jag föraktar och har noll förståelse för.

16000 är ett rätt så officielt tal då min mamma bl.a (nu börjar jag med mamma igen..) jobbar med folk som blivit påkörda av rattfyllerister, rattfyllerister som kört in i träd och blivit förlamade...ja kort sagt så borde hennes siffror stämma rätt bra med verkligheten.
Men det är alltid så med siffror...Man kan nästan aldrig lita på dessa så du har säkert också rätt...
Mvh

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
DZL_PWR: Trevlig liten historia, kan se det framför mig. ;-)
Det kan man väl säga att idioter som svänger ut till vänster när man kör om finns det ett par av.
Samma med folk som tror att de kan köra på kapp i samband med omkörningen.

Men för att återgå till detta med varna så varnar jag ibland vid fartkontroll/laser/radar då det är 70, 90 osv (inte alltid) och när det är djur vid vägen givetvis.
Nykterhetskontroller, aldrig!

/Hammar
Enligt polisens direktiv så skall alla polisiära ingrepp i trafiken vara förenat med kontroll av nykterhet. Alltså skall hastighetskontroller vara förenade med att blåsa.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Bjoerck m.fl:
Uppskattar du/ni inte att blir varnad?
/A
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman: jag anser exakt samma sak om ditt resonemang! :o(

Vill man köra för fort är det upp till var och en att göra så. Men att tycka att personer som inte hjälper andra att bryta mot lagen och samtidigt utsätta omgivningen för ökad risk, tyder på en ganska grav störning i värderingarna!

Man bör betänka att det av princip (nästan) alltid görs nykterhetskontroll när polisen har stoppat en förare oavsett orsak.
Det är ofta rattonyktra fastnar i hastighetskontroller av den anledningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Missade några ord och det skulle stå:

"Vill man köra för fort är det upp till var och en att göra så. Men att tycka att personer som inte hjälper andra att bryta mot lagen och samtidigt utsätta omgivningen för ökad risk, har ett sjukt resonemang, tyder på en ganska grav störning i värderingarna!"

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Razvan: Det var precis det jag skrev, man uppskattar att ca 16000 kör rattonyktra varje dag i Sverige. Det jag opponerade mig mot var att du ville lägga på ett mörkertal där, vilket redan är gjort...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Mugge har ingen koll. Faktum är att en hel del rattfyllerister tas i hastighetskontroller och vanliga rutinkontroller. Även mycket annat upptäcks vid dessa kontroller, oskattade bilar, folk utan körkort, personer som avvikit från permissioner o s v.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Det är alltså inte så att 16000 "åker dit" för rattfylla varje dygn...

Jag blev lite konfunderad över "åker dit" grejen..men nu förstår jag...
Sorry
Mvh
Johan B: Låt mig förklara vad jag menar.

Rattonykterhet är ett stort samhälls problem som växer. Det är också den största faran i trafiken.
Men så länge det inte sker en attitydförändring i samhället och en skärpning av lagen så spelar det absolut ingen roll on någon procent mer hit eller dit rattonyktra stoppas vi polisens hastighets kontroller.

Problemet är att samhället reagerar så tandlöst mot dessa potentiella mördare som dagligen åker runt på våra vägar.

Det finns olika typer av rattonyktra:

1. Alkoholister som kör onyktra dagligen och som oftast inte ens har något körkort, dessa individer är välkända av Polisen men de låter det fortgå pga att lagen inte tillåter att man tar tag med i problemet med hårdhandskarna. Den här typen är ute och kör på alla dagens timmar och är livsfarliga. de åker dit några gånger om året och sitter inne någon månad och är sedan ute och kör igen.

2. Vanliga Svenssons som genom alkoholens inverkan på omdömet chansar och kör onyktert eller på bakfyllan någon enstaka gång. Ofta ungdomar och ofta sker detta på helger.

Det som krävs är ökade kontroller på helg kvällar, nätter och mornar. För att avskräcka de "Svenssons" som chansar efter festen. Poliserna har mycket annat att tänka på under en helg kväll och de vill naturligt vis hellre jobba dagtid men något måste göras. Har tidigare jobbat extra och kört taxi när jag bodde i Skåne och ringde Polisen varje helg och tipsade om rattonyktra förare men Polisen hade aldrig någon bil att skicka. Men på vardagarna stod det 10 Poliser och kontrollerade yrkesmässig trafik!

Man måste skärpa straffen och mot de missbrukare som kör dagligen i onyktert tillstånd. Som bara rycker på axlarna när de blir stoppade.

Jag har själv råkat ut för otäck olycka där jag var mycket nära att bli av med båda benen ovanför knäna efter att har blivit på körd av en av polisen känd alkoholist som inte har haft körkort sedan 1963 då det drogs in permanent och som kör bil dagligen. Så jag vet vad som kan hända. Han körde bil igen samma dag som han körde på mig och straffet blev bara ett par månader och då blev han även fälld för andra brott, bland annat andra fyllekörningar!

Detta är ett stort problem men inte varna vid polisens laser kontroller är fel och en ganska löjeväckande åtgärd. Jag uppskattar när folk varnar mig och jag försöker behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Förstår inte Johans B:s resonemang riktigt. Vad menar du med att inte hjälpa andra att bryta mot lagen? Om man hjälper/varnar någon med att blinka när denne kör för fort, så hjälper ju man den att inte bryta mot lagen, eftersom han då saktar ner. Man hjälper ju inte varann att bryta mot lagen, utan tvärtom.Menar du att om man varnar någon så hjälper man denne till att bryta mot lagen? Ursäkta om jag inte förstår!
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.