AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.267

Varnar ni andra bilförare om polisens fartkontroller?

Sida 11 av 13
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
borde göra detta men lätt att glömma bort.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Varnar aldrig för poliskontroller.
Blinkar med varningsblinkers om det är djur eller andra hinder på/bredvid vägen.

///BMW - Was sonst!
co
8
convict
325 Ti/cpt-02
verkar som dom flesta som inte varnar är egoister [no offence] . Sånt uppförande ser man sällan nere på kontinenten.
Sannolikheten att inom de närmaste 5 km som man varnar, kommen någon som är alkoholpåverkad är ytterst liten om man jämför med de som överskrider hastighetsbegränsningen med 5-10 km/h. Har varit vittne till olika händelser IRL där vanliga medborgare struntade helt enkelt att agera för att hjälpa den som var utsatt för våld eller liknande.

Ger bara ett exempel som en arbetskompis har berättad för mig:
En ung 17-20 årig neger hoppade på 3-4 parkerade bilar, och ingen agerade på det! I mitt land,där jag är född, skulle minst några personner springa efter han [helst med basebollträ] &%¤#" !

JohanE! detta har hänt i Borlänge!

”Vampyrer är bara på låtsas. Precis som älvor, småtomtar och eskimåer.”
/Homer S.
Klart jag varnar - det är en osynlig grundlag!
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Jag varnar alltid andra då jag själv bliviit varnad och på så vis räddat korter minst två gånger (som jag minns)

De kan väl jaga kriminella istället för att trakassera oss satckars billister?

All cops are bastards
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
convict:
Vad har det att göra med att jag inte varnar för poliskontroller? Förstår inte vad du vill säga med det.

///BMW - Was sonst!
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Svar nej.

__
Tobias Andersson
Varnar alltid för alla typer av faror inkl. polisen ;)

Buspelle
Självklart ska man varna för alla faror......det kan ju bli hårda inbromsningar och risk för olyckor vid poliskontrollen......
Håller med nagge!

Dock så är jag lite selektiv med varnandet. Människor som kör ärtgrön opel corsa eller huyuiundai gets kan räkna med att inte få en heljusblink av mig om "faran" är i deras väg.
Har du en fin orginal BMW, så kan du kallt räkna med att bli varnad av mig.

Har du en sönderstylad bil/BMW med ett halvt kilo krimskrams i backspegeln så kanske jag tom. vänder och försöker rejsa för att sedan själv vika av innan kontrollen.... :-)

Känner lite taxifolk ofta får jag varningar via telefon/sms, om var de håller till i min lilla by. I gengäld brukar jag också ringa folk jag känner när jag sett dem.

Finns inget tråkigare än att få fortkörningsböter, ofta står de ju på platser som inte borde vara så lågt skyltatde eller precis efter att hastigheten sänkts = där det är lätt att sätta dit folk.
Skulle gärna vilja se dem i centrum, sätt dit dem som kör över 50 inne i stan eller vid skolor osv.
Kör man lagligt behövs det väl inte varnas?
Är man medveten om att man på något vis framför sin bil på ett olagligt sätt är man nog ganska säkert medveten om detta och tar därmed en medveten risk.
Åker man sen dit för det i en poliskontroll har man bara sig själv att skylla.
Att köra för fort ÄR olagligt och är dessutom i många fall en fara för andra trafikanter då många fortkörare (inte alla) tar medvetna risker för att komma förbi de trafikanter som färdas i laglig hastighet så fort som möjligt.
Annat som att köra med släckta eller trasig lampor, utslitna däck eller annat som kan medföra fara är ju inte bara en risk för föraren av den bilen. Det är ju även en risk för alla övriga trafikanter att möta dessa. DEt är ju faktiskt bra att polisen tar dessa bilister då och då.

co
8
convict
325 Ti/cpt-02
JohanE: nää.. ville bara påpeka att historien men afroungen har spelats i Borlänge.. [såg att du bor där]

/Homer S.
Det är allt lite lustigt hur viktigt det är att varna sina "medtrafikanter" för faror som fartkontroll osv, men samtidigt blundar man det faktum att man kan hjälpa sprit eller drogpåverkade, rymlingar, kriminella element i allmänhet osv från att ev. bli haffade.
Hur resonerar ni om ni ser någon bryta en dörr till källarförrådet, nån som bär ut stöldgods ur hus eller bil, snor en cykel eller vad som helst? Varnar dom för att konstapeln är på väg? Antingen accepterar man brott och och underlättar genom att varna för kontroller osv eller inte.
Överskrider man hastigheten så tar man en kalkylerad risk i och med detta, och självklart uppskattar man om man slipper åka dit, men tänker man lite längre så inser man ju att det inte går att selektivt varna bara för just detta.
Det skulle höja nivån på diskussioner och trådar som denna och många andra om man bemödade sig att läsa en del bakåt bland inläggen.

FP
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det är klart att det finns en problematik i denna frågan. så ett svart eller vitt svar är inte alltid lätt att ge.
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
> DZL_PWR, grymt underhållande exempel du hade.
Jag känner igen det på pricken. Själv blev jag nästan trängd av vägen på en 70 väg i Tyskland en gång när jag skulle köra om. Bilen jag skulle köra om gick över i mötande körbana för att hindra mig vilken gjorde att jag fick tvärbromsa och sånär hamnade i diket. Givetvis tutade jag och blinkade argsint eftersom jag fick en chock. Historien slutade med att polisen stod och väntade på mig några kilometer bort eftersom JAG hade blivit anmäld för vårdslöshet i trafik. Efter motanmälan av mig, flera polisförhör, inblandande av advokater och nästan ett års processande avskrev åklagaren åtalet mot mig... Jag undrar vad det kostade skattebetalarna i Tyskland. Och allt bara för att någon arg gubbe inte tyckte att jag fick köra om för att han minsann höll prick 70.

co
8
convict
325 Ti/cpt-02
folke:

du pratar som att i trafiken finns typ 90% brotslingar och 10% vanliga hederliga [som kan tänka sig köra 10-15 km/h över på 90 väg]. Nu skackar vi om TRAFIK och inte hur man agerar när man ser någon som gör imbrott i källaren osv.

spider
"Att köra för fort ÄR olagligt och är dessutom i många fall en fara för andra trafikanter då många fortkörare " <--- du kanske borde söka jobb hos vägverket ;) Undrar här på forumet kör inte med 95-100km/h på 90 väg.

/Homer S.
Svårt att tyda ditt inlägg. Men speciellt mycket trafik har det väl inte handlat om i dina inlägg här iaf?

FP
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Nej.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
fredde 7
gluuuuuuuuuuuurv
Om föraren befinner sig i samma bil som jag färdas i, ja.
Övriga fall, nej.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.