|
Sida 10 av 13
|
|
|---|---|
Len |
Apropos s.k. Låtsas-poliser.........ifall det står en hel drös med poliser längs e4an , ex.vis i norra uppland: Skall man då varna andra trafikanter för att det "finns glasslitter på vägen" (en gammal taxi-radioterm i viss storstad) ifall det kanske inte i första hand är en fartkontroll det handlar om???? Ty det kanske i första hand är allsköns annat bus på vägen dom är riktade på? Bristfälliga fordon eller förare, strunt samma vilket, dom vill man väl (?) inte ge någon hjälp att komma undan farbror Blue...Lr... L. |
parolof |
förr (på comradio tiden) brukade det heta "blixthalka".. |
|
haha ja brukar bara varna andra bmwförare :P eller om de kommer nån annan bil jääävligt fort Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
|
Detta med att varna flalskt är för j-vligt rent ut sagt. Det kan ställa till med problem, samma med folk som prejas för att man ska sakta in för att de tycker man kör för fort... jag vet vad jag ska göra med dem om det blir något. När jag ser någon som blinkar brukar jag i första hand tolka som: 1. Problem/Fel på någon lampa 2. Polis/Fartkontroll 3. Olycka på vägen 4. Stort djur på vägen (Typ: Älg eller liknande) Jag blinkade som en dåre på bilar jag mötte då det var en som hade tappat en hel madrass(!) på körbanan, landsväg. Det var efter en kurva så jag hoppas det gick bra. De som tappade madrassen var på väg för att hämta den. Vad gör man i sådana lägen om ingen ägare finns i närheten? Är det samtal till Polis som gäller, så de får ta bort hindret? Ska man stanna och vänta? /Hammar |
|
Len |
"samma med folk som prejas för att man ska sakta in för att de tycker man kör för fort... jag vet vad jag ska göra med dem om det blir något." Och Hur gör folk som prejas för att man själv skall tvingas sakta in??? Kör de ut närmare mittlinjen på en vanlig landsväg ex.vis (efter att ha legat mer åt höger)? DOM finns det iofs en liten hästkur för - INte genom att fara om till höger, men väl att närma sig sakta bakifrån men ute på vägrenen (om det nu finns en sådan). Då brukar nämligen bromsklossen få tupp-juck (eftersom Han råkar ha så god koll i sina speglar). Vad han sen gör skall jag nog utelämna.... När det gäller hinder på vägen - delar av lastbilsdäck, hela ljuddämpare, bävrar, grävlingar, rådjur usw - så stannar man förstås utanför vägbanan och tar bort faran. Givetvis under förutsättning att man kan göra det utan egen fara.... Ungefär som när man ser att ungar står på ngn viadukt (exvis i Örebro) och släpper ned stenar eller isbollar på bilarna - man försöker själv undanröja faran (för ovetande medtrafikanter som närmar sig). L. |
|
parolof: Du har helt rätt, det fångas en hel del knarkare och fyllon i hastighetskontrollerna, dom skall absolut inte varnas dom skall bort från våra vägar. |
|
|
Jag har en stor skylt i bagagen som det står poliskontroll 1 km på. Så fort jag ser en poliskontroll Så ser jag till att vända och sen åker jag och spikar upp skylten för att varna medtrafikanter. Instämmer i övrigt med Constrictor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
parolof |
wendtan, du skojar hoppas jag |
|
Parolof: Läs alla inlägg gjorda av den fåbokstaviga användaren ovan i denna och alla andra trådar kring trafikpolisen samt hastighetsövervakning så förstår du varför jag skriver som jag gör. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Och ja, jag skojar i inlägget ovan. De flesta större trafik/fartkontroller meddelas via radio idag. Jag instämmer i att desa kontroller är bra för att få fast allt patrask på våra vägar. Jag är dock inte särkilt övertygad om att pundare/alkolister kör för fort särskilt ofta. Så de slinker nog imellan alltför ofta tyvärr. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
parolof |
ok:-) |
|
Kom ihåg när jag var liten grabb(70-80talet)och jag undrade varför farsan gjorde v-tecknet mot mötande bilar,det är för att det är radarkontroll sa han.Annars så blinkar man väl fast det är sällan man åker förbi kontroller nuförtiden.På mc tiden viftade man med handflatan neråt att mötande mc skulle dämpa farten. mvh |
|
|
Len: Det gäller tvåfilig väg, t ex. motorväg, utan mötande trafik. Då lägger de sig mer åt mitten så man inte kan komma förbi, de upptar alltså i princip två vägbanor. Än så länge har jag, lyckligtvis, inte råkat ut för något sådant under en omkörning på landsväg. Men att de gasar på mitt under omkörning har jag råkat ut för en del gånger, men det är en annan sak. När det gäller madrassen så var som sagt ägarna på väg (läs: springandes) tillbaka för att hämta upp den, om det inte var några andra som täntke att "en madrass kan vara bra att ha". ;-) /Hammar |
|
Len |
Lite trevligt för alla diggare av fartkameror, videokameror, vajerräcken och f-ns moster............ Länk L. Tråden om privata-videospanar-kåren =raka vägen ut i cyberspace.... |
|
Jepp, visar att en långtradare lätt kör igenom mitträcken osv, i synnerhet vajerräcken, om det vill sig illa, att föraren somnar eller insjuknar hastigt osv. Men det trevliga i detta lyckades jag inte hitta, inte heller nåt samband med olika kameror eller deras mostrar eller? Enlighting please.... FP |
|
| Har blivit varnad av andra minst två gånger och det tackar jag för. Försöker återgälda när lämpligt tillfälle ges. Danke!!! :) | |
|
Len> Vad vill du visa? Att olyckor händer? Är det ens räcke i mitten på olycksplatsen? Bitvis är det väl bara gräs. Finns ett exempel från E18 utanför Skattkärr, där vajerräcket höll för ett lastat timmerekipage (runt 60 ton) som råkade ut för en framhjulsexplosion i marchfart. Mycket räcke revs ner, men tradaren höll sig kvar på rätt sida. Tilläggas bör att även vägverket var imponerade. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Len |
Vad ville jag visa?? Jo, att om man åker bil/mc i en vajerfålla och det kommer en tradare skenande på diagonalen, då har man ingen säkerhet alls. Frågan är vad dom som diggar ex.vis kameror och vajrar som medel för att ordna med "passiv säkerhet" har att säga om den situationen - Det var mitt spörsmål....... L |
| Varnar alltid. Nu är det ny policy för polisen.. dvs stoppar dom någon bil då får föraren blåsa i alkotest. | |
|
Om det vore så bra ändå. Men det testas flera nu än förr iaf, och med risk för att att en påverkad förare kommer undan, är det så smart att varna igentligen? Jag kan inte se nån fördel med detta iaf, men det är min personliga uppfattning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.