|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag ahr aldrig fattat hur ni monterar extraspridare! gängar ni hål i insuget ovanför orginal eller?! Sen vart får man tag på en tryckvakt och hur fungerar den? Förslag på spridare från någån stark 4 cyl motor som kan hittas på en skrot? tack på förhand ///JOhan | |
|
tryckvakten brukar man ta från en saab 9000 tex där det sitter en mycket smidig sådan på orginal under instrument brädan, funkar som så att du kopplar in en tryck slang på den och när den känner av uppnått värde (ställs in med en skruv) så sluter den en krets (2stift på vakten) och på det sättet är det bara att koppla in ett relä där som styr spridarna. Kanske inte det bästa sättet att styra soppan men mera soppa får den jue =) www.535twinturbo.com |
|
|
ja just som 3riksson sa. men de finns ju flera modeller av tryckvakter. du kan ta kallstarts ventil/spridare från 240 turbo ex. 2 sånna räcker rätt långt då svetsar du bara en hylsa i intecooler röret så bultar du fast dom har öron med bulthål i kolla på en så förstår du (så nära insuget som möjligt) men man får ju dra en bränsle ledning till dom 2 separat och en pump som slår till med tryckvakten. finns säkert flera sätt att göra på! Men de är ju inte optimalt kan ju sura ner sig om du åker på lite häng och pumpar på gasen mycke och så men de kan du ju ställa in rätt bra så de ska inte vara problem men men. /Jeppe |
|
|
en till pump behöver du inte om du svetsar nya/grenar av PÅ fuelrailen där det redan är tryck. Volvos gröna spridare (green giants) brukar ju vara populära på stcs iaf när den handlar om att trimma mycket osv, kostar inte så mycket heller och flödar på bra. www.535twinturbo.com |
|
|
tex dessa kanske? pris ide iaf Länk Inte gratis men funkar bra =) www.535twinturbo.com |
|
|
billigare =) Länk www.535twinturbo.com |
|
|
kan man hitta gröna spridar på skroten? eller sitter det inte i några gamla vrak? hehehe varför sitter tryckvakten under instrumentbrädan? finns det på saab 93 under bräda oxå och vart exakt under brädan så jag vet vart jag ska leta ///JOhan |
|
|
skyddad och fin kanske? =) vem vet hur dom tänkte ;) på saab9000 sitter dom typ raky upp ovanför vänstra knäet, går en slang och 2 kablar in i den så är inte så svårt att hitta tror jag, därimot hur man får ur/loss den vettefan, man kan se den från utsidan på framrutan om man tar loss "locket" och lite luftrrö har jag för mig, men sen att som sagt komma åt att skruva loss den vette tusan =) www.535twinturbo.com |
|
|
hmm ,okej, hur stor är den då?hur ser den ut? ///JOhan |
|
|
men iof det dära med spridarna, behöver du inte AS mycket mera soppa så måste det ju bara vara att ta vad som helst igentligen? menar alla spridare går det ju bensin igenom så =) kolla bara upp det dära med låg och hög ohmiga www.535twinturbo.com |
|
|
50mm i diameter kanske, och en skruv som är plomberad med röd färg, som sagt finns inte så mycket där under som det går slang och kablar in i =) www.535twinturbo.com |
|
|
vad är det orginal då? låg eller höm ohmiga? annars kan jag ju ta 6 st orginal spridare från reservdelsbilen och svetsa dit precis ovanför orginalspridarna, vad tror ni om de? kanske blir lite väl mycke soppa då...kan ju ta spridare från en 518 då :P ///JOhan |
|
|
hur ska jga få extra spridarna att öppna och stänga när jag vill då? vill ju inte mata med konstant ström, utan skulle hellre göra så dom får samma signal som dom andra spridarna på något sätt och att dom öppnar och stänger sig precis som de andra när tryckregulatorn slår till vid 0,2 eller nått...någon som har en lösning på det? jag vill oxå att dom ska ge mer bränsle ju högre laddtryck det är...hur fixar man det på något sätt? helst med saker man kan hitta på skroten. :P ///JOhan |
|
| Du använder ju tryckvakten till att styra extraspridarna. | |
|
ja, det vet jag också...emn är inte det enbart av/på? jag vill kunna reglera lite mer så att den på högre laddtryck får mer soppa än på lågt... ///JOhan |
|
|
Du får ha flera tryckvakter och spridare i så fall.Tex. en som startar på 0.2 och nästa på 0.4 osv. Mycket sladdar men billigt! MVH Sandor S. |
|
|
Okej, men tryckvakten är den gjord i metall? ja tror isf att jag har en liggandes från en saab. Sen har jag 6 st extraspridare som är orginal 528 spridare, vad flödar dom och vart sätter jag dom bäst? ovanför orginal...jag har en till fuelrail oxå så jag kan sätta ett T-kors på soppaslangen och ta soppa till dom därifrån. är insugsgrenröret svetsbart? ///JOhan |
|
|
spelar väl ingen roll vad den är gjord av är det en tryckvakt? =) men iaf tror det är metall. BÄST sitter dom ju ovanför/lite före orginal spridarna, och insuget är väl i alu. så det är ju bara att TIGa dit nånting. Och har du redan en extra fuel rail blir det ju mycket lättare. |
|
svintoleffe |
JOhan_e28.. Jag sak göra det lätt för dig, kolla in dessa länkar, så blir det nog lättare för dig. Länk Och denna Länk Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
föressten du kan använda dig av en vanlig oljetrycksgivare om du ska ladda inom typ 0 - 0,7 bar/kg för de funkar likadant men vet inte om de finns oljetrycksgivare som går till högre tryck tror inte de.. men dom vet jag inte 100% hur man kopplar in men jag ska kolla de men du får säga till om du är intresserad annars kollar jag inte upp de.. lite billigare att köpa en givare för typ 30 spänn än en tryckvakt.. men du får ju köpa ett gäng givare så du får spridarna att slå till när du vill ha dom om du inte vet exakt tryck där dom ska gå in för du kan ju inte ställa vilket tryck en givare ska jorda.. /Jeppe |
|
|
nu förstår jag inte mycke...vad har oljetrycksgivarna för inverkan på styrningen av spridarna? förklara tack ///JOhan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.