|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja och jag tycker 15" ser ut som :( What ever, hoppas du hittar en fin M3a bjoerk. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Om du inte kan uppskatta en E30 M3 i sitt originalutförande så skall du allvarligt överväga om du skall ha en sådan bil. E30 M3 börjar bli riktigt ovanliga och betingar samlarstatus. Således anser jag det vara ett helgerån att förstöra dessa kulturarv med malplacerad extrautrustning. Det är ungefär som att måla en mustasch på Mona Lisa. Det blir i vissa ögon snyggare men man förstör ett historiskt arv till eftervärlden. BMW M3 i E30-serien är inte bara en milstolpe i BMW:s M-serie, utan även en milstolpe inom all standardvagnsracing. Jag hoppas priserna kommer stiga radikalt på E30 M3 så inte oförståndiga artonåringar kan välja mellan att styla sönder en vanlig E36 eller en underbar E30 M3. |
|
|
Precis min åsikt, välj något annat stylingobjekt. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
bjoerk: Är inte 18år och jag gör väl precis vad jag själv vill med min egen bil? Tycker original looken på en M3a inte är så mycke att hänga i gran så därför hade jag inte haft den original. Däremot ska den kunna återställas till original men jag vill inte ha den i det utförandet! /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Det var inte riktat specifikt till dig, mer en allmän reflektion. Det verkar som om de flesta inte förstår vilken typ av bil E30 M3 är. Självklart kan ingen kräva att en ägare av en E30 M3 skall hålla den i originalskick. Däremot tycker jag att en ägare som stylar sin E30 M3 visar brist på omdöme. Jämför med mustaschen på Mona Lisa. E30 M3 är en bil vars första årsmodell är arton år gammal. Arton år är en aktningsvärd ålder för en bil. En bil som överlevt i arton år och som börjar bli värdefull tycker inte jag skall utsättas för modern styling. Då har bilen hamnat i fel händer. Den som stylar en E30 M3 köper inte bilen med förståelse för vad det är denne förvärvat. En gammal M3 blir inte en modern BMW bara för att hjulen har en diameter om nitton tum. Däremot förstörs bilens historiska värde. För de 100 kkr som M3 kostar rekommenderar jag istället en tidig M3 E36. Detta är en massproducerad modell som aldrig kommer nå samma status som E30 M3. En E36 M3 kan stylas utan att det skär i hjärtat hos en sann bilentusiast. |
|
|
Att styla en E36 M3 skär också i hjärtat. Förstår inte vad de bilarna har gjort för att förtjäna en sådan syn, även om E30M3 givetvis är en mer unik och ovanlig bil. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Olof: Ja, det är tråkigt att se stylade E36 M3:or också. Fast dessa bilar är ändå producerade i helt annan volym än dito E30. E30 M3 är arton år gamla och bör respekteras med den aktning som en klassisk bilmodell kräver. Olof, du är en person som skulle förvalta en E30 M3 väl. |
|
| Är ni sanna? Hjulhusen på M3 E30 är byggda för att rymma breda fälgar men sliks. Om någon vill sätta på bredare och större fälgar så är väl det upp till ägaren av bilen. Att byta fälgar förstör knappast en bil! | |
|
Ja, jag är helt sann. Det finns ingen anledning att bli spydig, M femman. De som stylar en E30 M3 har inte förstått värdet av den bilen och bör således inte ha någon. För de som nödvändigtvis måste ha större fälgar fanns 16" BBS krysseker med Michelin Pilot 224/45-16 på tillvalslistan då det begav sig. Satt sedermera standard på SE-varianten. |
|
|
Vilket värde är det den bilen har som ingen annan har så man inte ens kan byta hjul? /Johan Min bil: Länk |
|
|
Självklart gör väl var och en som den vill med sin bil men det är väl fritt fram att tycka vad man vill också?? Så jättestora är inte hjulhusen, de tävlingsbilar som kördes i dtm och andra serier i slutet på 80talet hade som störst 18" men det var ovanligt, de flesta hade 16" eller 17". På denna länken finns lite info om dessa bilar: Länk / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
bjoerck: spydig? Då ber jag om ursäkt om du uppfattade det så. Jag håller med om att det synd att styla en fin orginal bil med en massa plast och neon, men att byta fälgar är ju inte direkt att förstöra en bil. M3 E30 var skrädarsydd för att passa för Grupp A. Anledningen att den har de karossmodifikationer som den har är pga aerodynamik och för att få plats med 9"/10" breda fälgar. Jag tycker de flesta bilar passar bättre i en eller ett par tum större fälgar och en lätt sänkning. Hade jag köpt en M3 e30 så hade jag monterat M5 E34 fälgar på den. 19" tycker tom jag är för stort. Vem som ska äga en M3 tycker jag är en som uppskattar en kompromisslös banbil och gillar att köra med den på banträffar. Att bara fisa runt med den är slöseri på en rolig bil. Det byggdes 18.204 st M3 E30 och 786 st M3 E30 Cab. Det är fler än tex M5 E34 eller M535 E28. M5 E39 tillverkades i 20.482 ex. |
|
| M femman: Jag håller med om att en E30 M3 skall användas. Har man en bil som uppskattas av allmänheten så skall den också visas upp. Banmöten är ett ypperligt tillfälle att bruka sin M3. | |
|
För övrigt så tror jag att det inte går med 19", 18" går att få på M3 E30 då krävs det SE fram skärmar. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Har ju gått på för den här killen iaf: Länk /Johan Min bil: Länk |
|
|
Det finns 4 fälgvarianter som lämpar sig särdeles bra på E30 M3: 15" BBS Krysseker 16" BBS Krysseker 17" BBS Krysseker 17" BMW M-system 1 Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
En M-bil skall vara i originalskick, det är det enda värdiga tycker jag. bjoerck: Det tror jag också ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Är lite märkligt ang M3 E30 tycker jag. De flesta verkar ju tycka att det är en optimal ban bil. Men ändå verkar man inte få ändra bilen så den skulle gå ännu bättre på bana med annat chassi och sånt. Nej strikt original ska det tydligen va. Skulle jag skaffa mig en M3 E30 skulle den användas mycke även på bana. Och jag skulle byta chassi komponenter så väghållningen blir ännu bättre. Och antagligen lämna in bilen för lite trim hos tex Köhler. Men då anses man inte vara nån värdig M3 E30 ägare utan då tycker en del att man ska kolla efter andra bilar. Så antingen ska man ha en 100% original bil eller blir man inte accepterad. /Johan Min bil: Länk |
|
| Johan99: E30 M3 var en bra banbil för arton år sedan. Arton år är en ocean av tid i bilvärldens uppstressade tidearv. På dessa arton år har det kommit mängder av andra bilar som är snabbare än E30 M3 på bana. Däremot var E30 M3 ett unikum när det begav sig i slutet av 80-talet och tidigt 90-tal. Det facsinerande med denna bil tycker jag då är att köra med originalgrejor, eller de tillval som stod till buds då, för att få känna hur en klassisk M-bil beter sig. Hur man än vänder och vrider på det är E30 M3 en skitgammal bil och det finns mycket bättre bilar om modernitet önskas. Så att styla upp en så gammal bil med moderna prylar tycker jag bara känns som slöseri med både pengar och historia. | |
|
bjoerck, Följ med på en banträff med BMWSC eller läs senaste superstagereportaget i nya Bilsport så får du se hur bra en M3 E30 står sig mot modernare bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.