AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.001

Vilken bil skall jag satsa på till bankörning? 318is eler 325i?

Sida 2 av 3
Jag har iofs inte kört så mycket e30, men jag upplever i alla fall 325 e36 som väldigt balanserad. Däremot är den tyngre än e30..

Sen tycker inte jag att man bmw nödvändigtvis måste vara med 6:a. Finns ju fina 8:or och 12:or också, och dessa är coolare än 6:orna i min bok i alla fall..

Men för bankörning är effekt/vikt mer intressant än hur många cylindrar man har...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Och s14 är coolare än de flesta sexor i min bok ;)
Konstigt, alla verkar älska 318is men de jag provat har inte imponerat, visst är det kul med en bakhjulsdriven GTI. Men jag hade mycket hellre köpt en 325. Motorn i 318is är som vilken 16v fyra som helst men BMWs sexor har lite karaktär.

BjörnB: S38 är coolast! ;)
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Kanske hjärndött - men borde inte en rätt preparerad E21 323i vara stenkul?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Detta spårade ut lite tror jag, ska väl inte hacka på varann, olika uppfattning om saker o ting är väl bra!

Det viktigaste för trådskaparen var att få reda på vad som skulle passa bra på en bana utan att kosta för mycket.

Både 325i och 318is E30 är bra objekt för detta, lite modifiering o bilarna är väldigt underhållande på banan.
Sen vilken som är bäst beror till stor del på föraren o hans skicklighet både bakom ratten o kunskapen att ställa in bilen rätt!

erc: Jo det är skitkul med en rätt preppad E21:a ))))))
Jag vet.......)))

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ang. frågan vilken motor som håller bäst är nog svaret den du behöver varva minst med, ju högre varvtal ju högre belastning.

Med detta i åtanke kan man köra på ett annat sätt på en bana, varva inte ur motorn maximalt utan lägg in en säkerhetsmarginal.
Genom att växla lite tidigare får man en jämnare körning o bättre varvtider.

Som exempel så kör ofta tidsvarv inför race enl följande: 1 utvarv, 1 varv på tid o 1 invarv: kollar man då varvtiderna så är det inte sällan att invarvet har snabbaste delvarvstiderna, därför att föraren inte tar i för allt vad det går utan kör mer jämnt o balanserat, tempot blir mer avspännt men ändå går det snabbare........

///Magnus
Snabbast där och snabbst här..

En E30 kräver massor och åter massor av tid, pengar och finurlighet innan den blir snabbast...

Kör för att det är kul, det blir både roligast och billigast så. :-)

/Anton
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Har kört bankörning flera gånger men bara på ringknutstorp som har en ganska lång rak sträcka. Körde då med en vanlig 318 e30 och hade jätte kul men saknade verkligen effekt. Det är inte kul att bli om körd av nästan alla bara för att man har en motorsvag bil! Köpte sedan en 535 med dämpare som var slut, dåliga torra sommar däck osv. Med den bilen var jag väldigt nöjd trots att den hade dålig väghållning och jag klarade mig riktigt bra jämfört med alla andra. Om alla hade kört typ 100 hk starka banbilar så hade det varit skit ball men om jag kommer ut med typ 136hk som 318is har och alla andra har typ 40 hk mer så är det inte så kul i min bok:)

Mvh. Richard
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Handlar det om att kapa varvtider är det nog bäst att utveckla sin egen körförmåga. Jag har mycket sällan upplevt att folk kör om mig på grund av mer motoreffekt. Däremot finns det de som är duktigare på att köra, vilket ger dem möjlighet att få bättre utgång ur svängarna, vilket i sin tur gör att de får bättre fart på rakan som följer, trots att de inte har fler hästar.
Att gasa fullt på raksträckor kan man ju göra på vanliga vägar, om man inte har huvudet under armén, men att hitta bromspunkter, att ligga precis på gränsen för däckens grepp i kurvorna, nöta in rätt spår m m, gör i varje fall inte jag på trafikerade vägar. Det är ju just de sistnämnda sakerna som är det speciella med bankörnig, och där är chassit avgörande, inte motoreffekten.
Sedan vet jag inte om den tilltänkta bilen skall vara ren banbil, eller vara en bil som mestadels körs på landsväg men används för några banträffar per år. I så fall får man ju ta hänsyn till fler aspekter än väghållning, och då har 325 en hel del fördelar.
Om jag nu köper en E30 är tanken att den i första hand skall användas som leksak både på bana och gata under sommaren i stället för min Opel Corsa GSi -95, som jag antagligen säljer under nästa vecka. Kommer till att börja med antagligen plocka bort allt onödigt som väger och montera 2 riktiga stolar med 4 punkts bälten så får jag se vad det blir sedan, men jag tänker i alla fall inte satsa på komfort...
Kör båda bilar ochbestäm vad du gillar bäst.
Som du märker så kommer denna tråd inte leda till ett beslut för din del..
Bilarna i fråga är ganska olika.

4-punktsbälten skulle inte jag montera utan en bur...

/Anton
Anton: varför inte? Har man en racingstol måste man ju ha 4-punktsbälte.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
M femman:
Nej det måste man inte. Det går att åka med 3-punktare i kramstol.
Anledningen till att man inte ska ha fyrpunktare/sexpunktare utan bur är att man sitter för still i stolen då och voltar man så trycks taket ner i huvet på dig.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Iofs får man problemet med taket om man byter till en kramgo stol också.

_______
//Niklas
Koni: Jag förstår exakt vad du menar. :-\

Men rörelsefriheten i en "riktig" stol utan 4-punktbälten är långt mycket högre än med riktiga bälten.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Å andra sidan sitter man bra mycket bättre med fyrpunktare/sexpunktare vid en frontalkrock, sidokrock eller alla andra krockar än just en rullning även utan bur.
På bana är sannolikheten att man voltar oerhört mycket mindre än vid andra tävlingsformer med bil, men om man rullar kan man ju räkna ut sig själv.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kontentan kan vi säga är; sätt i en bur!
jag var o köpte en bur idag hos guss motor....318is klart tråkig bara en massa varvande om den ska orka nåt.köp en 325 klart mycket roligare..men roligast med stoor turbo
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bur är mycket bra säkerhet för bankörning, samtidigt som karossen blir styvare om man monterar den rätt.
Viktigaste för säkerhet är huvudbåge och främre strävor med dörrsträva.
Sen kan man lägga till o komplettera med en mängd rör för att även höja säkerheten, men främst för att öka böj- o vridstyrvheten.

tlrecond: På racerbanan använder man gärna varvtal på ett vettigt sätt, så 318IS funkar bra där.......
O turbo är skitsaker för bankörning, genererar inget bättre fäste med stor fläkt.........

///Magnus
jag har inte tänkt åka bana turbo.jag skrev att det var roligare med turbo.e21 räsing jag menade att ligga o övervarva för att få fart på grejerna håller inte i längden och så drar det mer soppa.en bil med lite motor i så lägger man i nästa vxl istället mycke tidigare .....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.