|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Johan_Sun |
I samband med att jag registrerade mig på forumet i höstas bad jag om lite tips från forummedlemmarna angående import från USA. Jag hade hittat, av en ren slump, en M5 Dinan S2, 2001 års modell, under en semesterresa till USA. Det verkade rätt knöligt med alla importbestämmelser men en medlem på forumet (kilroy) verkade rätt van vid att läsa lagtexter så han hjälpte mig en del. För att göra en lång historia kort...allt har löst sig och bilen levereras till Tyskland, troligtvis den 5 februari. Eftersom jag mellan jul och nyår fick ett nytt jobb i Tyskland så kommer bilen direkt till Tyskland. Den 15 februari börjar jag mitt nya jobb i Tyskland, så nu går jag bara och väntar... Dollarn ligger bra i pris nu men trots det blev det inte direkt billigt...men troligtvis prisvärt. Bilen ja...modiferad av Dinan för ca $ 25000...har gått motsvarande 6050 mil. Le Mansblå, interiört normalutrustad för USA-marknaden. Motorn ger 473 hk, max vridmoment ca 568 Nm, maxvarv 7.300 varv. I modifieringen ingår bl a ny slutväxel vilket ger bilen en toppfart på ca 306 km/t, original slutväxel hade gett bilen en (teoretisk) toppfart på ca 320 km/t. Dinantrimningen innebär en rad olika modifieringar, bl a har Dinan lagt ner mycket tid på att motorns luftväxling skall bli avsevärt bättre. Allt är snyggt och proffsigt gjort, som man kan förutsätta när Dinan står för jobbet. 0-60 m/h (0-96.6 km/t) går på 4.1 sek. 0-200 km/t går på 17.5 sek. 0-150 m/h (0-241 km/t) går på 25.1 sek. Kvartsmilen avverkas på 12.7 sek. Allt uppmätt på bana. Tiden på kvartsmilen är jag lite osäker på, den kan vara någon tiondel bättre. Vridmomentkurvan är inte riktigt identisk med en original M5. Det tillsammans med växlingspunkterna gör att skillnaden märks mest 0-100 och 200-300 km/t. Bilen är utrustad med 285-däck bak och 275-däck fram. Förbrukningen var väl inte så högintressant i USA...den gör sig nog mera påmind i Europa. Jag har kört bilen både på bana och allmän väg, den är det ruggigaste jag varit i närheten av...Jag har kört en del E39 M5:or men denne är snäppet värre. Jag skall försöka lära mig att lägga upp några bilder på bilen på forumet. Hälsningar Johan S. |
|
Grattis till bilen och jobbet! Jag kan tänka mig att du längtar till leveransen! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Grattis! Det skall bli kul att se (& höra) den här bilen på gatorna här i Göteborg till sommaren... :-) |
|
|
Gratulerar! Billigt var priset också! |
|
| Ska vara Billigt var priset? <- Frågetecken | |
|
Grattis! Ska bli kul att se lite bilder. MVH / Jacob |
|
| Låter kul! Har du sett filmen på M5board här Gustav jämmför en S2 med en vanlig M5 E39? Det verkar som utväxlingen ger en hel del! | |
|
M femman: Vilken film är det? Länka gärna. |
|
| Grattis till bilen och jobbet. Skicka gärna lite bilder på bilen när du får den :) | |
|
Länk till Dinan S2 Länk |
|
|
Gratulerar! även jag är grymt imponerad på hur den sticker i jämförelse med en standard m5 när de kör sina "Saudi Honk" lekar i videon :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Gratulerar till bilen, men har du tänkt på att det enda sätt du kan regga den i Sverige är som flyttgods??? Varar ditt utlandsjobb mer än 1 år så är allt grönt. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
| Grattis till bilen. Var imponerad redan för längesen när jag såg filmen på bmwm5.com. Kul med litte udda bilar. Om jag ska kommentera något så trodde jag nog på en något snabbare 0-200 tid. | |
kilroy |
Matematik är inte Johans starkaste sida. Han gjorde samma räknefel i ett mail till mig i början på december. Tiden är en omräkning från 130 miles/h vilket motsvarar 209 km/h. Så den tiden, 17.6 sekunder, kan man säkert dra av 0.7-0.8 sekunder ifrån så blir det mer rätt. Med tanke på att den officiella siffran för en original E39 M5 är 18.6 sekunder från 0-200 km/h så tycker jag nog att det är ganska imponerande ändå...Som sagt, Johan är duktig på mycket men matte var inte hans bästa ämne i skolan. Det märkte jag när vi räknade om dollarkursen till svenska pengar...han fick olika resultat varje gång...Nu skickar han snart ett "syrligt" svar till mig...Mvh kilroy |
| Här är filmen M5 vs M5 Dinan S2 Länk | |
| Grattis till min dröm E39 ;) | |
|
Gratulerar till en underbar bil! //Schnitzer |
|
Johan_Sun |
Nu har då äntligen bilen kommit! Efter några nervösa och förväntningsfulla veckor kom då "guldklimpen" till Tyskland, synbarligen utan problem. Efter en grundlig okulärkontroll verkade bilen vara i samma skick som när den lämnade USA. Efter avplastning, genomgång och en ordentlig tvätt exteriört så såg bilen som ny ut... Fortfarande är det lite som återstår av "pappershanteringen" innan allt är klart men det är troligtvis bara formalia. Körde i måndags i trakterna av Bremen och Hannover. Jag fick inte tillfälle att "rasta" bilen riktigt men intrycket från USA kvarstår, det är en M5-killer definitivt... Nästa vecka kommer "kilroy" ner till mig, jag lovade honom den första provturen. Förhoppningsvis är det så bra väder att han tar sin egen M5:a ner...då blir det åka av... Jag försökte ladda in en bild direkt i inlägget men det gick inte, kan också vara jag som inte är riktigt slipad när det gäller datorer. När det gäller "kilroys" kommentarer angående mina mattekunskaper så skall han få sota för det när han kommer ner...hehe...fast ärligt talat har han rätt, det är bara att medge (motvilligt). Är det rätt att det bara går att lägga in 3 egna bilder i Galleriet? Jag återkommer med bilder snarast... Hälsningar Johan Sunesson |
|
Jättekul att du har fått hem bilen. Skulle vara kul att åka med någon gång. Den måste ju gå fruktansvärt bra. //Schnitzer |
|
|
Johan_Sun: Du har mail! //Schnitzer |
|
|
Dax att väsa era e 34 m5 grabbar.LOL:)))) det vore väl höjden av glädje att hänga med/av Johan S Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.