|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
yttryck |
Hej ! köpte BERU stift till min 320 M20 motor, är dessa ok ? Tändstiften har 4 "piggar " Ska jag hellre satsa på lite dyrare NGK (76:-/st) stift med konventionellt utseende, bör tilläggas att jag köpte BERU stiften på mekonomen. 61:- / st hur verkar Bosch stiften och vilka priser gäller för de ? /igor |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beru funkar säkert likväl som NGK alltid funkar bra. ///MVH Hasso Länk |
|
Personligen skulle jag välja NGK-stiften! BERU har inte världens bästa rykte vid användning i BMW-motorer (som kan vara lite tjuriga när det gäller tändstift), medans NGK är "skottsäkra". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
yttryck |
okej ! jag tror att det blir NGK i fortsättningen oxå. jag har hittills kört med NGK och haft stiften i snart 6000 mil.! jag vet det är många mil för 1 uppsättning tändstift men faktum är att stiften fortfarande set fräscha ut.. motorn går jämnt o fint, men hjärnan säger mig att det är dags att byta. kan någon uttala sig om Bosch stift /igge |
|
En kompis råkade ut för ett kul fel när han använde BERU på sin Volvo 740. Den ditskruvade SAE-konan för anslutningen på stiftet lossade hela tiden när motrn blev varm så den började missa. Trots flera försök att dra fast dem hårt, med taggbricka och annat så fortsatte de att lossa, han fick byta stift! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glöm Bosch :) har inte använt sådana sedan 70-talet pga kvalitetsproblem som fanns under många år. BMW använder NGK så varför laborera : med ett vinnande koncept. ///MVH Hasso Länk |
| Champion är de bästa stiften för din bmw.. Enligt mina erfarenheter iallafall.. BERU är inget jag skulle rekomendera... | |
svintoleffe |
Ngk är det bästa stiften för Bmw, dom andra stifen, det tänker jag aldrig köpa igen, ibland startade inte bilen, missade med mera, så nu håller jag mig till Ngk Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Jag hade Beru i nåt år. Sen en dag var bilen lite sur, bilen hade stått ute och vägrade starta. Bytte sen tillbaka till mina gamla stift av annat märke. Då startade motorn. Men det är ju för lite underlag för att såga Berus stift helt. Men nu är det sagt i alla fall... |
|
|
Jag har i alla tider köpt dom stift som jag "subblat" över och vartit nöjd och glad! Men sedan monterade jag ett L-jetronic insprutningssystem på min förgasar 3.0S och fick stora problem att starta bilen så fort det var riktigt kallt! En duktig bilelektriker sade att jag skulle skaffa NGK-stift och därefter har jag aldrig haft startproblem mer! Per L |
|
yttryck |
jag har nu kört med BERU stiften i motorn ett par dagar. än så länge så startar motorn och den går jämnt o fint, men jag tycker bensinförbrukningen har ökat.. är det bara en inbillning eller har ni samma erfarenhet med BERU stift.. visst, sämre tändning medför ökad bensinförbrukning,men som jag nämnde tidigare så går motorn jämnt och utan vibrationer eller ryckig gång. mvh Igor |
|
Beru-stiften ska man undvika i en BMW! Kan ge både misständningar o startproblem, liksom ryckig gång o ökad bränsleförbrukning. NGK funkar fint och gör motorn mer jämn i gången, inget fel på Bosch heller, dom funkar också fint o kan rekommenderas. Var många år sedan Bosch var nere i en svacka som Beru är nu, NGK har också varit skitdåliga, ett tag i början av 90-talet var dom sämsta stiftet man kunde hitta, fick in bilar (jobbade som bilmek) som gick på 1 eller 2 cylindrar för lite eller inte startade alls, byte stift och 9 av 10 bilar gick fint sen. Slutsats: NGK eller Bosch är självklara val. ///Magnus |
|
|
Glöm alla stift utom Bosch på Bmw m20. Det är min erfarenhet. /Stefan |
|
| Jag kör på bosch nu, hade NGK förut. Båda har funkat utmärkt bra. | |
| Köp inte BERU, jag hade dom ett tag på min 316 och bilen blev markant slöare i responsen. NGK fungerade betydligt bättre... | |
|
Jag kör med Beru i min M40. Fungerar hur bra som helst. Haft de i cirka 1000 mil nu. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
TobbeBMW |
Med beru stift så missar min Beemer vid acceleration, annars går den bra, kör med Champion Eon1 nu och dom funkar super. |
| Jag har beru ultra platina eller vad de nu heter och bilen markant sämre. högre soppaförbrukning, rycker i bland vi gaspådrag, allmänt taskig gång... jag skulle inte rekomendera dem ens till min värsta ovän! | |
| Jag körde med BERU 4 stifts innan och var väl nöjd. Men när jag nu bytade till NGK 2 stifts så går bilen bättre och har lägre förbrukning. | |
|
Hejsan! Skall nu fixa med insp 2 och har mottagit offert. De vill montera BERU (18-z14 mekonomen) i min 525 iT-96. Har kollat igenom forumet och kommit fram till att NGK kanske fungerar battre. Var ar det for skillnad pa NGK (18-BKR6EK) och NGK V-line (18-VL20)? (Ursakta men jag sitter vid en dator med engelskt tangentbord) MVH Johan JIK |
|
|
Var ar det for skillnad pa NGK (18-BKR6EK) och NGK V-line (18-VL20)? Det första är ett koppar stift och det andra är ett platina stift (longlife). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.