AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.558

Inför den kommande F1 säsongen

Sida 3 av 4
Ok..kan ju gå med på det mesta....men bara en uppsättning däck för kval och race??? Slut på depåstopp alltså...förutom tankning då....fan va trist!!! Det är ju en grej som verkligen tillhör sporten det ju...snabba däcksbyten...det gillade då inte jag alls kan jag säga...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grejen med depåstopp, och framförallt så här många depåstopp är en "ny" grej som funnits i kanske 10 år. Jag är helt för ändringen som sådan eftersom racen idag egentligen är 3 sprintlopp där förarna alltid har mer eller mindre "kval" förutsättningar med relativt lite bränsle och fräsha däck. Nu kommer förartalangen spela större roll. Egentligen är det tankningen som tar tid alla stall byter däcken på 4-5 sekunder medans det är bränslet man väntar på.

Tror regeländringarna kan bli bra. Dock är jag inget fan utav nya kvalsystemet. Det gamla 12 varvs systemet är det bästa och mest "äkta".
Däcksregeln är väl i första hand till för att sänka kostnaderna för stallen som jag förstått det, men det kan nog bli intressant, nu blir bränsleekonomin ganska avgörande i racen eftersom det helt och hållet styr depåstopp hur mycket soppa man gör av med..

Är det någon som vet om det blir av den omtalade regeländringen som skulle komma 2006 att gå tillbaka till helt manuell växellåda med (fot)koppling samt förbjuda styrservo, antispinn och launchcontroll? Det skulle jag verkligen gilla!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Schee: Det finns inga sådana planer just nu (även om det varit uppe för diskussion). Problemet med däcksreglerna är att det faktiskt inte blir spec mkt billigare. Det bästa vore att bara ha en däcksleverantör. PÅ så sätt skulle man kunna dra ner på minst 50% av all testing och kostnaderna skulle verkligen sänkas.

Ok tack acey.. Joo jag håller med de du säger om däcks-regeln...
Är det nån annan än mig som håller med att det vore väldigt kul dock om det blev återgång till manuella grejjer? mera förar-skicklighet då borde det bli!

Någon som hört talas om A1GP förresten? drar igång i höst!
officiel hemsida: Länk
f1 sida med artiklar om bl.a A1gp: Länk

verkar grymt kul, som f1 fast world cup ungefär, och inga förarhjälpmedel + att dom kör på slicks som det ska vara!! =)
En arabisk shejk med "gott om pengar" =) som startat det.
je
56
jerrye21
E21 323-80
A1GP! Såg ju lite häftigt ut då...
De blir ju lite mer utmaning för förarna o lär ju säkert resultera i härlig racing!

Länk
Jo jag tror de kommer bli grymt kul! tänk er wirdheim i en rättvis prövning mot övriga länders förare i REN skicklighet!
maserati
Renaults nya R25 ser lovande ut , jag tror dom är med och slåss där upp igen fast dom satsar på att vinna racen i år än att bara komma på pallplats som förra året.

Är ganska säker på att Ferrari vinner igen med Renault på andra plats och BAR på tredje.

En från Indien skrev på för Minardi eller Jordan tror jag.
Sen vet jag inte vad Sauber håller på med. Villneuve e pasé!
Lite rörliga bilder på nya F1an: Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tror Ferrari vinner även i år.
Det enda som kan hjälpa övriga märken är om reglementet ändras. Stor budget, stabilt team med toppförare, ingenting tyder i dagsläget på att någon ska kunna hota Ferrari mot ännu en seger.

SMG-lådan är ett bra exempel på tekniska innovationer som landar i vanliga bilar.

//Stefan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sticker ut hakan och påstår att Schumacher inte vinner VM i år :)

Jag är benägen att hålla med Acey det blir inte Schumachers år detta år han kan ju bara inte ha samma motivation som tidigare.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vore kul om någon annan kunde kliva fram, men Schummi är stabil även om han kanske inte har samma sug som tidigare.
Frågan är vem som kommer att kunna ge Schumacher en figth.
Räikkönen, Montoya?

//Stefan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svårt att säga. Jag hoppas och tror att Michelin kommer ha ett övertag i år. Renault kan vara med även McLaren (som får köra tredjebil på fredagarna) och Williams. Tror BAR kommer falla bort något i år och Honda verkar ha problem med motorerna.

Wendtan tror att Mclaren/Mercedes kommer vara starka iår.
De blev förnedrade o de grövsta förra året ur tillförlitlighets synpunkt och kommer inte göra om samma misstag.
Om de nu mot förmodan skulle göra det, så kommer stallet byta motorleverantör.

Skomakaren verkar ju alltid hitta motivation tyvärr.

Ävn Renault har bra förutsättningar för att slåss om pallplatser från start.

Självklart håller jag tummarna extra hårt för att FW27 kommer vara "competetive" from Albert Park, men statestiken säger något annat.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag hoppas enormt på Mclaren, tror de ligger bra till för märkes-VM iaf, med 2 absoluta topp-förare!
Däremot kan det bli svårare att rå på MSC, ferrari borde ju ha en fördel att vara ensam att köra på Bridgestone, eftersom de då kan få i princip skräddarsydda däck efter deras behov, alla michelinstallen måste ju välja bland samma 2 dry-däck.

Märkes-VM topp 3 enl mig! =)
Mclaren
Ferrari
Williams

Förar-VM
Schumacher (håller tummarna för Räikkönen dock!)
Räikkönen
Heidfeld/Montoya

Detta är ju mest chansningar eftersom man egentligen inte vet nåt före 06-03 albert park.
Är det nån här som tippar på automotorsport.se? Jag tror man kan registrera sig men inte tippa förrän 2 veckor innan racet!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet för McLaren är att deras "magiska" växellåda har gjort att McLaren spenderat mer tid på ett flak än runt banan. Med dagens poängsystem har man inte råd med mekaniska problem. Se på Schumacher, inget tekiniskt/mekaniskt fel på 2 år eller liknande.

acey:

Enligt filmen(Aftonbladet)så blir det inga däckbyten under hela loppet stämmer det verkligen?
Om du läser tidigare i tråden så frågade jag om reglerna inför iår. Var en bra länk med där! Och ja...inga däcksbyten :-(( om det inte börjar regna eller de får punka eller nåt..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Acey: Ja o titta på hans stallkamrat som inte direkt har samma smickrande statestik :)
Just mekanisk tillförlitlighet brukar ju vara Bmws starka sida. Tyvärr kan man inte säga detsamma om Williams chassit inkl hydralik samt växellådan osv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.