|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Franka2 |
Tittade på en 730 ia V8 -92. Där markeringen vid växelspaken är P R N D 3 2 1. Är det en 4-stegs eller 5-stegs låda. Franka |
|
Alla V8-modeller har femstegsautomat fram till dess att E65 lanserades med sexstegsdito. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
5+lockup.:) ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
.... Dét: är det då både 4+5:an på V8:orna? Det som Frakna skrev står även på min 4hp22:a. MVH /// Paap R |
|
har du en ZF4HP22, så är det en 4 stegad låda... har du som jag en ZF5HP18 eller som 540ins ZF5HP30 så är den 5 stegad. Bokstaven efter ZF eller före HP anger antal växlar. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
1234567890 = siffror abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö= bokstäver..*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
haha.... oj så fel det kan bli ibland.... ;-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
Paap Reeder |
...alltså: har Franka en 4- eller 5- stegad låda om siffror och bokstäver anges som i hans exempel? Enligt min uppfattning har han (eller skall köpa?) en 4- stegad. MVH /// Paap R |
| Jag har haft en 540-96 E39 utan Lockup | |
|
Franka har en 5HP18, alltså en 5-stegad låda. Alla V8:or har fortfarande 5-stegade lådor. I fallet E32 rör det sig (som Mugge konstaterat) om: 730iA = ZF 5HP18 740iA = ZF 5HP30 Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt ETK så har M60 730-92 en 5HP-18 låda = A5S310Z vilket betyder. A= automat 5= antal växlar S= överväxel/lockup 310= max nm på ingående axel Z = tillverkare ZF ///MVH Hasso Länk |
Franka2 |
Även om buden är flera så verkar det vara 5-stegslåda. Eller??? Franka |
Paap Reeder |
..... kan inte detta men hur lägger man i 4:an om D petar in 5:an? LU sköter sig ju själv s a s. MVH /// Paap R |
Franka2 |
Berättigad fråga, jag får åka och provköra bilen en gång till, och räkna antalet växlingar. Franka |
Det är ju lättare att konstatera hur många växlar det är på en steptronic 5HP-18 om man växlar den manuellt spärrar den lockupen och man ser vilken växel man har i instrumentdisplayen. 1-5 Så egentligen är en 5HP-18 "6 växlad" om man räknar in lockupen som en växel. Det är oftast svårast att räkna växlar från stillastående på en vanlig låda de de två första sällan "märks" vid normal körning och många gånger så är ettan bara i nån sekund om man inte trycker till ordentligt från början. ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
... kan inte lämna detta! Om det står 1 2 3 D N o s v på vxlväljaren ... kan det då vara antingen en 4 eller 5- stegad låda i bilen?? Enligt min uppfattning bör en 5- stegad låda ha lägena 1 2 3 4 D N o s v. MVH /// Paap R |
|
Vad som kan förvilla är att för den 5-stegade lådan har växelväljaren lägena P R N D 4 3 2. DVS du kan alltså inte spärra lådan att ej växla upp från 1:an. Kan det vara så att Franka2 såg att det var 3 siffror, och då utgick från att det stog 1 2 3 medans det stog 2 3 4? mvh BLJ |
|
Paap Reeder |
Klokt Bengt! ... vi får höra vad Franka säger .... MVH /// Paap R |
Franka2 |
Det är nog inte helt omöjligt, men det får vi inte reda på för vagnen i fråga är såld till annan köpare. Kanske lika bra det, för jag vill nog hellre ha en 740 eller 750. Franka |
|
Sähär fungerar de till er som undrar...INGEN av BMW:s automatlådor under steptronicens tid är 5 växlad. Visst den växlar 5 gånger...men alla är bara 4 stegade. Hur kommer nu detta sig undrar ni? Jo, såhär funkar de enligt min instruktions bok. Bilen växlar 1:an, 2:an och 3:an när man acclererar mot 100 km/h. Sen nån stanns vid 60 km/h så får man 4:an men vid 85 km/h så växlar momentomvandlaren automatiskt in "överväxeln" som innebär då att den ger en mekanisk förbindelse mellan motor och låda. På så sätt tillkommer en "5:e" växel...fast de är ju inte en 5:e växel utan en överväxel som på de gamla volvobilarna. Problem löst =) Och svaret på frågan om "varför står de då P R N D 3 2 1 på växelväljaren?" Jo, för att D:et är din 4:a och växeln under är ju 3:an. |
|
Paap Reeder |
... så som du Zeiss beskriver det så fungerar min zf4hp22. Men en zf5hp30 är väl ändå "fempetad" + LU?? Vet dock inte vilka bilar som har 5 hp 30 och framförallt vet jag inte vilka siffror och bokstäver det står på växelkonsollen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.