|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
broddan: Ok, då kan man alltså göra en fast montering av Ctek-laddaren i bilen på lämpligt ställe, och i princip ha den inkopplad hela tiden. folke: Nej jag har ingen sluten låda runt batteriet under sätet. Det står bara på en slags plåtplatta helt öppet under sätet. Det finns visserligen en slags dräneringsslang från batteriet som går ut under bilen, men det är också allt... SKA det finnas en sluten låda för batteriet under sätet? Iså fall saknas det en sådan från min bil... Ja det är ju det här med brand som man oroar sig över... Jag har ju min bil stående i ett garage vid ett hus som jag besöker högst en gång i månaden... // Jögge Länk |
|
|
OK, det är kanske lite olika på de olika årgångarna/modellerna, jag har sett varianter med bara lock också. Har du slang ner från batteriet så är ju ventilation/dränering klart. Har du värmaruttag i kupén så att laddaren kan sitta "inomhus" och det inte blir minusgrader så är det bra. Eftersom det är PVC-isolerad nätkabel så får inte utrustningen brukas i minusgrader, risk för sprickor osv. Har du t.ex en 5 eller 7,5A säkring närmast pluspolen så skyddar denna om nåt skulle hända med laddarkabeln. FP |
|
|
Aha...! Min bil kommer garanterat att vara i minusgrader så jag får nog lägga planerna på en fast monterad Ctel-laddare på hyllan... Nu har jag iofs inte något värmaruttag i min bil heller, men Ctek-laddaren hade jag bara tänkt använda vintertid när min bil står uppställd, så det får väl bli till att fortsätta ladda en gång i månaden som vanligt då istället... Efter vad jag förstått så är väl inte det det bästa för ett bilbatteri att laddas ur flera gånger under vintern. Man får väl hålla sig med "billigare" batterier så länge som man ställer av bilen på vintertid då istället kanske...? // Jögge Länk |
|
|
Jögge 38: Det är väl bara att ta loss batteriet och lämna det på ladd inomhus... Mvh |
|
|
Alternativt lossa batterikablarna, då behöver du ju knappast ladda upp mer än max ett par gånger under vintersäsongen i bilen. FP |
|
|
Jag personligen skulle inte fastmontera en ctek. Använder den ca 1 gång per månad på en bil som är avställd över vintern funkar klockrent. Har modellen XS-7200 och i boost läget får den liv på det mest misshandlade batteriet. Mvh Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
rob_t_j72: Jo iofs, men jag har hört att det inte ska vara bra att ta ur bilbatteriet under långa perioder... Jag ringde BMW och frågade lite innan, och där sa de samma sak att det inte skulle vara bra att ta ur batteriet under långa perioder, men om det var pga de sk SI-batterierna eller vad det nu var för anledning minns jag tyvärr inte riktigt... :o) Sedan så känns det ju (trots allt) något tryggare att ha billarmet igång också... // Jögge Länk |
|
|
OK. Du får arrangera nåt sätt att få in 230V-kabeln i bilen bara, eftersom du inte hade värmaruttag. FP |
|
|
YEES! Efter att frågat runt bland tre forumdeltagare som letat efter ovan nämnda extraprisladdare så fick Janne Söderman tag i den sista på hyllan i Västerås till mig. :-))) Kolla lagersaldot ---> Länk Massor med tack Janne!!! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Nu la ju Micke beslag på den sista laddaren dessutom så det är ju ändå kört... :o) // Jögge Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.