AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.009

Min tragedi

Sida 1 av 4
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Så har då till slut jag sällat mig till gruppen med sexor under huven. Bilen är en Mauritziusblå 320i Coupe -93. Fullsmetad med utrustning och full dokumentation. Enda haken tycktes vara avståndet till säljaren - 50 mil. Men jag tog tågresan ner till Trollhättan. I verkligheten såg bilen ännu finare ut än på Internet. Det vattnades i munnen... Vid första provkörningen hördes ett "sjungande" ljud som tycktes komma från bakvagnen. Säljaren förklarade att handbromsen var ny och det brukar låta så om den är för hårt spänd... men detta skulle försvinna efter ett par mils körning. Efter lite diskussion lämnade jag ändå en skaplig summa pengar och tog bilen mot Stockholm.
Det "sjungande" missljudet kvarstod dock, även efter många par mil. För säkerhets skull fick BMW Solna lokalisera felets art. >>SMÄLL PÅ KÄFTEN<< "Hjullagret höger bak, bakväxeln.... sedan kan det ju finnas mer attåtgärda men det märker vi först när detta är fixat" Pris: ca 20.000.-

Den enda goda nyheten från BMW Solna var ändå att "bilen i övrigt verkar vara en pärla, så det vore ju synd att häva köpet.."

På måndag blir det en ny skönsjungande 50-mils resa mot Trollhättan. Säljaren där tog nämligen på sig att åtgärda felen. Det borde kanske kännas bra att säljaren är tillmötesgående och villig att göra rätt, men resan känns förbannat lång och besvärlig, särskilt som risken finns att något mer havererar i framtiden.

En tanke som slog mig där inne i BMW Solna's verkstad är, att en bakväxel bör hålla samma livslängd som motor och växellåda. Om dessa fel uppstått där bak så ligger det säkert annat och gömmer sig där fram...

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Hjullagret kan man inte säga mycket om. Men om bakväxeln ger upp var det väl oljan som läckt ut. Jag tror att oljan byts vid inspII, eller kontrolleras.
Den kan ju vara "hemmaservad". Då kan detta glömts bort.
Tur att säljaren tog på sig kostnaderna.
Mi
542
Micke R
328i -98
- powerkjell.
FAN, jag lider med dig!
Du får väl se det som en prövning: When the going gets tough, the tough get going!

Lycka till!
Mvh / Micke R
Ko
663
Koffe
320iC -93
Skönt ändå att du kollade upp det nu, så inte hela skiten rasar om en månad... Fast det känns ju förstås surt =/

Lycka till med allt!

//Koffe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var en riktig vals han drog, hoppas att han står för sitt ord när det gäller reparationerna också.
Lycka till

MVH
Hasso
BMW-Yoda
Kjell. Klumpen brukar vara den svaga länken i BMW-s drivlina. Säkert för att dom ofta inte är servade,+ att dom brukar läcka. Det var väl ändå bra att han tog på sig att åtgärda felen, han trodde nog att du inte skulle höra av dig. En 93 är ändå en ganska gammal bil,men jag tror inte du behöver vara orolig för nåt annat. Jag brukar hålla mig med dubbelt så gammla vagnar,och det är sällan problem med mekaniken/elen på en bumse.

BMW-Yoda
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Han (säljaren) sa att jag skulle lämna in bilen på måndag så fixar han det över dagen. Det är ju bara det att varken han eller jag vet det egentliga felets art. Brukar den lokala verkstaden verkligen ha sådana reservdelar liggande i lager? Vad jag med andra ord oroar mig för är att reparationerna ska dra ut på tiden och om så händer, ska man bo på hotell i Trollhättan då...

Är det månne någon som har en bakväxel/klump/diff till salu? Man kan ju i förberedande syfte se till att skaffa delarna före måndagen så att det bara är att sätta bitarna på plats.

Mvh Kjellen

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Hmm, har hört den där valsen av många säljare... Har dom väl fått kulorna är dom inte direkt megaintresserade av att fixa ett 100%-igt jobb, utan vill mest få det överstökat så fort som möjligt och iväg med den jobbiga f.d. kunden. Här gäller det att ligga i stenhårt, ta med dig handklovar och kedja fast dig i närmsta element :-) Det är slipade grabbar vi snackar om, dom hade garanterat haft en förklaring på varför växelspak saknas!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Stente>> Jag kan ta med en Glock 17 9mm . Jobbar som Skyddsvakt...
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Detta borde ju ytterligare öka samarbetsviljan, frågan är dock om du har kvar jobbet som skyddsvakt efter detta lilla intermezzo :-)
Soton
Du har mitt deltagande i sorgen.
Vill inte låta kall men man får ALLTID vad man betalar för... Köper alltid beggad BMW hos auktoriserad BMW återförsäljare eller på stora anläggningar som Volvo o Saab.

Det finns inga klipp, jo snabba sådana, men jag tror fler har gått på minor som powerkjell..
Soton
Låter som ett fall för Expressen bilsida på lördagar...
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Så billig var den inte. Priset låg där det brukar. Det var bara dokumentation och utrustning som föll mig i smaken, därför slog jag till.
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Trams att man ska handla på stora bilfirmor dom kan alla försälningstrixen minst lika bra dom. Näe.. spelar ingen roll vem man handlar av bara man har lite tur så. =)

Powerkjell... taskit de där men de e sånt som kan hända inget att hänga upp sig på bilen är säkert en pärla i övrigt =)

Me Be M3 Wannabe! =)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med Soton. Om inte nasaren packar och rättar sig efter dina önskemål, hota med att ringa Håkan Mattson på Expressen eller Robert Collin på AB. Om det inte hjälper - sätt hotelsen i verket. Folk som inte sköter sig ska hängas ut i media.

Går det riktigt illa ska du hota med Sverker i Plus.

Då jädrar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kjelle: PÅ med uniformen och full ytstyrsel så de vet vem de har att göra med
Det bör räcka för att ge en del respekt man behöver nog inte vara alltför otrevlig då.
Om det nu är tillåtet att bära uniformen utanför arbetet så klart.

MVH
Hasso
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Köpte du den på specialbilar eller? Om du har hittat ett fint ex. där så skall du känna dig nöjd......dom jag har sett där har varit rena vraken. Det är väldigt konstigt att alla bilar där har gått ca 12000mil...men det är väll som på alla andra ställen.

Om du skulle vara tvungen att bo över så kan du få hyra en soffa billigt utav mig.

/Persson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser inte bättre ut de har en nysåld 320 som stämmer med beskrivningen

MVH
Hasso
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Om det var den så var jag inne och kollade på den förra veckan och den och en 325cab som står där var dom enda som såg ut att va något att ha.

powerkjell: Kolla milen, nästan varenda BMW han har haft där står på 12000mil.....men jag tror att den 320:en var ett av dom bästa köpen man kunde göra (den såg helt ok ut).
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Persson>> Jag kanske tar ditt erbjudande ang soffan på allvar. Bara så du vet... :-)

Förresten, har du hört något om ägaren till Specialbilar? Han verkade nämligen inte benägen att vilja boka upp nån tid på verkstaden eller kolla efter delar "kom in så fixar vi det jättekvickt" Han lär väl ha väldigt bra samarbete med verkstäder och bildemo för att fixa alla problem som dyker upp så där "jättekvickt"?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
P-kjelle: Bilen såg fin ut kollade hemsidan
Är "jättekvickt" samma skröna som handbromsen så är
det nog bäst du bokar soffan och tar med behövande arsenal

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.