|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
oki en 540 har mer vrid än vad vilken annan BMW sexa som helst så länge det inte är en motor från S-serien, dvs en M-bil. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
har mer vrid vid 2000 rpm... 320 Nm.... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge: 530 V8 har sämre vrid än 330 som ren jämförelse :=) 330n har 90% 300 nm redan vid 2100 rpm. Och maxvrid vid 3500 rpm. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
men nu snackade vi om 540 och inte 530..., kom tillbaka när du spöar en 540 i vrid ;-) Det är inte kostigt att en 9 år nyare konstroktion är aningen starkare än en lika stor 9 år äldre motor. Personligen hade jag tagit M60 före M54, just pga cyl.antalet, men ännu hellre en M62. Min nästa bil blir en 540, iaf om ekonomin tillåter... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge:Lösningen heter ESS :=) Jag syftade snarare på detta uttalandet du gjorde: Tror att en V8 är att föredra istället för en rak 6:a du har mkt mer vrid på lågvarv då. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
jo men du kan inte ta ett påstående och lyfta det ut ur sitt sammanhang.... påståendet gällde 540... och framför allt E34.... och även om man vill jämföra med 530 så är den mkt vridstarkare på lågvarv än vad 525an är. Fast 3.0 är lite liten för att vara V8 och om jag inte missförstått det hela så är M60B30 också världens minsta serietillverkade V8. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Det är ju det jag säger. Med samma cyl volym och diameter mellan en sexa och en åtta så måste ju sexan enligt mig ha längre slag eller?????? Alltså bättre bottenvrid.... Håller med dig m-5:an om m serien. | |
|
jo men det har den inte... 6:or är generellt sett kortslagigare.... men det är inte heller bara slaglängden som ger högre vridmoment.. utan också cylinderantal.. ju fler kolvar, desto högre vrid. så en sexa är inte lika vridstark som en 8:a även om man har samma volym.. däremot så är sexan varvvilligare... detta pga att i en sexa så vrider varje cyl.slag vevaxeln 60 grader, medan varje slag på en V8 vrider vevaxeln 45 grader... med andra ord så avlastas varje cyl. när cyl. antalet ökar... slaglängden påverkar givetvis också.... högslaglängd ger mer vrid men man tappar maxvarv... en sak många inte tänker på att hur toppen är konstruerad, när en konstruktör designar en bilmotor så måste han ta hänsyn till vilka egenskaper han / hon vill att motorn ska ha. Hur kamaxeln ser ut , dvs vilka vinklar man ska ha osv. förr fick man göra en avvägning så man fick hyggligt med vrid på lågvarv utan att tappa effekten på högvarv. Men i och med att VANOS kom så kunde man se till att få optimala inställningar så att man även kunde få ut vridet på lågvarv. men rent generellt så har en 6:a kortare slagläng än V8... förmodligen har en v8 kortare slaglängd än en V12 men har inga siffror för det. Rätta mig gärna om jag har fel! V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Åter till Malleboys ursprungsfråga. Om man vill ha en dragbil i veckorna och en racer på helgerna, kan en M5á duga? Eller ska man ha två bilar? Funderar själv på drag till min. Synd förstås om värdet minskar alltför mycket. |
|
Plumber |
Ni flummar ! Lillåkarn är helt klart värst! Du kan ingenting säga om karaktären på en motor med enbart cylinderantal som utgång. Okej, en vibrationsfriare gång kan du få med med fler cylindrar i rätt vinkel osv. Men effekt och vridmoment kan du inget säga om! 3 liter motor är 3 liter motor oavsett cylinderantal! |
|
äh jag orkar hålla på med den här tråden mer, ni får tro vad ni vill.... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| jaja, nu var det personbilar vi pratade om. Sorry! | |
Plumber |
Läs och begrunda: Länk Där har ni svart på vitt. |
Plumber |
Verkar som om jag får rätta mig själv också, och böja mig för lillåkarn(delvis) :-). Läs länken, den är matnyttig. |
|
Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
En motor med liten volym och många cylindrar brukar bli svagare på låga varv än en motor med samma volym och färre cylindrar. jämför en 2 liter fyra och en 2 liter sexa tex.. |
|
Plumber |
Mustang Jag citerar från ovanstående länk: "Tex så körde man med V8:or, V10:or och V12:or i F1 tidigare. V8:an gav mera vridmoment på låga varvtal med sina större cylindrar men kunde inte varva lika högt och tappade på toppen. V12:an var precis tvärtom. V10:an var mellanalternativet." Jag tror inte det är någon större skillnad på på en 2 liters fyra och en 2 liters sex. Det sitter mer i känslan(gången tex). |
|
Men hallå plumber.. har du kört en e34 med 2ventilssexan på 2 liter... inget drag under 4 tusen... ta sedan en bil med 2 liters motor i samma storleksklass... mkt mera vrid på lägre varv... |
|
| Håller med, dig faktiskt Mustang. Det har jag också fått för mig.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.