|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kan tillägga bara att 530ia V8 går utmärkt att ha som dragare. Hm vilka omkörnings möjligheter men denna bil! 1500kg släp är inga problem kan jag lova! Men som sagt är 540 lite vassare och det kan jag lova! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter har du en manuell 530 eller är din automat? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Har en E34 530 manuell som jag drar släp med någon gång ibland. Helt underbart, bara lägga i 5an om köra, V8an drar bra på lågvarv. Visst drar 540 ännu bättre men när vi pratar om så här pass gamla bilar med lite mil på så åker jag helst manuellt (hittade ingen 540 manuell när jag köpte bil). Drar lite bensin med släp och man behöver aldrig vara orolig att lådan skulle gå sönder. |
|
| Jag kan inte tänka mig en sämre dragbil än en M5 E34! Vridet på låga varv är uruselt med tanke på hur stor motorn är och vid 4000 rpm kommer all kraft. Sedan är det synd att sätta krok på em M5:a då det verkligen sänker bilens värde. Mitt råd är att du sattsar på en 540 i stället eller en 740 E38. V8 passar så otroligt mycket bättre fåd den typen av körning. | |
|
Mugge: automat! Vad då? 1,5l milen med en 1500kg husvagn! Nackdelen är att jag inte kan välja själv vilken växel jag vill ha i uppförsbackar då den har tendens att växla ner till ex till 3:an när den ändå inte behöver göra det. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tror alla e34 är bra dragbilar. Sedan så är der ju inte motorn med högst vrid och effekt som gör den bästa dragbilen! Utväxlingen gör stor skillnad. Man behöver knappas en v8 på 4liter för att dra husvagn! Tex så bogserar jag hellre en stor bil med polarens lilla fiesta än min egen men 4gr så mycket effekt. M.V.H. |
|
|
Peter: Jag bara undrade, eftersom du tyckte att en 530 skulle vara utmärkt dragare, så undrade jag bara om du syftade på en man eller aut. Andreas Plars: Visst kan man dra släp (dock inte 1500 kg) med fiesta, men hur kul är det? man vill väl ha en trivsam körning? Han drar ju släpet med en 525 och det går ju... men vill man ha en mera avslappnad körning så får man gå på vridstarkare bilar. Jag hade valt 540, men tycker man att 4.0 liter är för stor så är 530 faktiskt inte alls dum. 530 har lite hamnat i skuggan av storebror 540, men faktum är att det är mycket kompetent bil, drar gott såväl på lågvarv som på högvarv. Dock är klivet till 540 ganska stort. 540 har redan vid 2000 (!) rpm passerat 530ins maxvrid (!). Men visst går 530 väldigt bra i motorvägshastigheter. Har dock inte dragit någon husvagn med den. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
tack för informationen mugge. då vet jag vad jag ska leta efter. vill gärna ha något kraftigare än en 2.5 liters rak sexa på 192 hk. jag åkte c:a 2000 mil med husvagn efter ifjol när jag jobbade som resemontör och det tog hårt på motorn det vill jag lova. är det 540 E34 elller 540 E39 som du menade???? |
|
|
Alla siffror jag har presenterat är för E34 modeller. E39 540 har en 4.4 liters V8 (E34 har 4.0) och utvecklar 420 Nm.. E39 har lägre förbrukning och bättre vrid över hela registret. 540 E39 99 och senare har också VANOS som tidigare modeller saknar. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Raka motorer ger alltid bättre lågvarvsvrid än V motorer, pga längre slag! | |
|
Slaglängden påverkas väl inte av omdet är en rak motor eller en i v-form? "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
slaglängd har inget med cylinder konfiguration att göra... så det stämmer inte. däremot så stämmer det att lång slaglängd ger högre vrid, på bekostnad av maxvarvet. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
M5 till dragbil:) de ska man glida med.. köp dig en 540 el 530. En M5 Är för nöjes åk :) - Livet är som en berg o dalbana |
|
| Det är därför raka sexor är byggda för att vara urstarka. Har du en rak 6:a på 3.0 och en v:8 3.0 så är sexan mycket segare. Men 8:an är rappare och varvilligare ju. Jag menar, inte att v motorer har sämre slag, utan jag jämförde direkt mellan 6:an oc v:8an då sexan vid samma volym är segare pga just längre slag. | |
|
Om de har samma cylinderdiameter så stämmer det du säger men det finns ju en möjlighet att v8 i detta fall har liten cylinderdiameter och lång slaglängd samtidigt som r6 har stor cylinderdiameter och kort slaglängd. Ville med detta bara påpeka att vridmomentet beror på om det är en rak motor eller vinklad motor. Oavsett vilken modell man har så har man iallafall möjlighet att laborera med varvillighet kontra vridmoment. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
lillåkarn: Bara så du vet.. en rak 6:a är mkt varvvilligare än en V8:a.... V8 har en mycket tyngre gång... den är mkt långslagigare. sen är det så att 540 har redan vid tomgång betydligt högre vridmoment än vad ngn av BMW raka sexor någonsin haft som maxvrid. Sedan har 540 en slaglängd på 80mm medan 525 har 75mm (520 har 66mm) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Mugge: En M5 3,8 har 400 nm i max vrid, det är lika mycket som en 540 och din 530 har bara 290 nm i vrid... | |
| dragkrok på M5 = svordomm i kyrkan | |
|
M femman: jag vet att M5 har 400Nm men det var inte M-bilar vi pratade om.... utan vanliga raka sexor kontra vanliga V8:or från BMW. vad har min bil med saken att göra? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge: en "vanlig" 535 E34 har 305 nm och 530 med sexan har 275 nm. En gammal M535 E12 och E28 har 310 nm. En 540 har inte 310 nm i vrid vid tomgång... Vet inte vad din bil kom i resonomanget, sorry! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.