AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.345

Skillnad på M3 -01 & -02

Sida 2 av 2
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kollade köpekontraktet, CD,n är standard, i varje fall på -03;an.
Någon som bytt luftfilter? och i sådant fall vad rekommenderas.
//Stefan

Stefan: Ja det verkar stämma. Kollade på bmw.se nu.

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Mycket snygg 320 du har Johan, Ngn som vet om det om det finns bilder eller har sett några skisser på den kommande M3;an?
//Stefan

StefanL: Tackar :)

/Johan

Min bil: Länk

Johan,

Jag är också osäker på om och när CD-spelaren blev standard med navigatorn i Sverige men enligt Stefan L så verkar den ju vara standard fr o m modellåret 2003. Det konstiga är att jag vet de som fått betala extra för CD-spelaren.

Twincam,

Intressant då ingenting har förändrats i styrningen (jag kollade även ETK) eller med servon. Det finns heller ingen elektronisk så jag har tyvärr ingen förklaring till varför styrningen känns annorlunda.

Stefan L,

Det finns ingen anledning att använda något annat än original luftfilter. Det är för tidigt med några bilder på E90 M3 ännu eftersom det inte ens finns några på E90 coupe ännu. Senaste uppgifterna gör gällande att E46 M3 kommer att tillverkas i ytterligare drygt ett år.

/RS2
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
RS2,

vist kan man göra förändringar av styrningens "tröghet" rent elektroniskt, trots att stryrservon är hydraulisk, se t.ex M5E39. M3:an fick ju viss kritik för lätt styrning (och aningen bristande känsla) i vissa initiala tester&provkörningar, och med mina erfarenheter misstänker jag att man gjort något. För så mycket svagare i armarna har jag inte blivit.. ;)

mvh
Twincam,

Jag vet hur Servotronic systemet fungerar i E39 M5 men det finns ingen elektronik i styrsystemet på E46 M3 överhuvudtaget. Det enda som händer är att tomgången höjs när man vrider på ratten (för att ge mer servokraft) och detta hanteras av motorstyrningen. Så jag förstår inte vad de ändrat i så fall eftersom servopumpen och övriga delarna i styrningen är desamma.

/RS2

The steering on the M3 is designed as a power-assisted rack and pinion steering system. The steering pump produces a maximum pressure of 120 bar and has a delivery capacity of
11 L/min. The total gear ratio is 15.4:1. The steering has no hydraulic limit stops. The turning circle is 11.0 m. The outer track rods of the rack and pinion steering are specific. They have been modified for the larger track width.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.