AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.344

Skillnad på M3 -01 & -02

Sida 1 av 2
Mr
19
Mr Impreza
Impreza WRX STI -02
Undrar om det skiljer något på M3 -01 och -02?
Det har varit extremt lite förändringar på E46 M3 sedan introduktionen. Så i princip är det fortfarande samma bil som säljs. De enda sakerna som jag kommer på som ändrades till modellåret 2002 är bi-xenon och 16:9 skärm på navigatorn. SMG II växellådan kom redan i juni 2001. Senare har några färger och interörslister ändrats och tillkommet. Den enda större uppgraderingen var i mars 2003 då LED bakljusen kom samt det bredare handtaget på bagageluckan på coupen. Sedan blev navigatorn DVD baserad i september 2002 och Bluetooth hands-free kit tillkom också som option.

/RS2
Mr
19
Mr Impreza
Impreza WRX STI -02
Vad menas med bi-xenon?

Verkar inte vara något som väger över så man måste köpa en -02 i alla fall.
Börjar finnas en del -01 och -02 till salu nu.
Bara lite nervös när man läser om motorn på -01 och -02 som det rasat ett antal av.

/STI-förare
Bi-Xenonljus

Den viktigaste skillnaden mellan xenonljus och vanligt halogenljus är själva ljuskällan. Halogenljus kommer från en glödtråd, medan xenonljus produceras av en ljusbåge. Denna uppstår genom tändning mellan två högspända elektroder i en neutral gasblandning. I likhet med neongas i lysrör, bildar xenongas ett lysande plasma.

Faktum är, att denna nya ljuskälla ger ca dubbelt så mycket ljus som konventionella H1-lampor och med en lägre energiförbrukning. Xenonljus har nästan dagsljusegenskaper och är därför karakteriserat som ett närmast blåvitt ljus om natten, i motsatts till det "varmare" ljuset från halogenlampor.

BMW Bi-Xenonljus
I bilar med Bi-Xenonljus optimerar xenonljuset inte bara halvljuset utan även helljuset. Detta möjliggörs av ett mekaniskt bländskydd, som skärmar av en del av ljusflödet vid halvljus. För helljus fälls bländskyddet bort, och hela ljusflödet släpps fram.

Xenonljus varierar i funktionalitet och kvalitet. BMW xenonljus med relativt stor reflektor bländar mindre än de små xenonlinser, som används av en del andra biltillverkare.

Alla BMW modeller kan beställas med xenonljus. Det finns emellertid kunder som inte vill ha xenonljus på sina bilar, eftersom de upplever att de bländar mötande bilister. Denna känsla stämmer inte med verkligheten. BMW var, som med så mycket annat, först med att introducera xenonljus och har samlat stor kunskap om denna teknologi.

Xenonljus ökar trafiksäkerheten
En stor fördel med xenonlampor är att de i motsats till moderna reflektorsystem lyser upp vägen mycket mer detaljerat. Därför kan fotgängare, cyklister och olika föremål uppfattas tidigare och tydligare, med bättre belysning mot vägens sidor. Samtidigt blir påfrestningarna vid mörkerkörning mindre för ögonen, eftersom det krävs mindre ansträngning att se i bättre ljus.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skillnaderna är väl de som finns i övriga e46 modellerna. Tex bluetooth och övriga förändringar i utrustning som sker. Dock så har ju inte E46 M3 faceliftats mer än med LED bakljus.

Jag hade satsat på en 02. Mest för att undvika att få en utav de tidiga bilarna som rullat som demobil och dels för att ha en nyare bil. Det känns på något sätt bäst att inte äga fösta årsmodellen av en modell. Även 16:9 navi/dvd är något jag inte skulle vilja vara utan.
Mr Impreza,

Angående motor problemen så är de väldigt överdrivna men tyvärr ganska vanliga på den här typen av bilar oavsett märke om de inte sköts och hanteras på rätt sätt.

Alla E46 M3 tillverkade t o m 05/2003 har fått vevstakslagren utbytta av BMW så det ska inte vara något problem längre bara man kollar upp all historia och totala skicket på bilen.

Det finns väldigt många importerade bilar och det finns alltid en anledning till det lägre priset på vissa bilar!

När det gäller valet av årsmodell så skulle jag kanske undvika bilar som är tillverkade fr o m 10/2001 t o m 02/2002 (dvs tidiga bilar av årsmodell 2002) på grund av ett annat problem med oljepumpen.

Även dessa defekta oljepumpar har bytts ut tillsammns med vevstakslagren av BMW på garantin förra året men här är det ändå viktigare att kolla upp motorns skick och att denna service åtgärd verkligen är utförd.

/RS2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För att sätta motorproblemen i perspektiv. Hur många hade hört talats om Saabs motorproblem innan nyheten läckte ut till media? Detta rör sig om många, många tusen bilar och en potentiell kostnad för saab på fler hundra miljoner. Ändå har det varit tyst, snarare har man hört hur driftssäkra Saabarna är. Problemet med E46 M3 motorerna är överdrivna som RS2 påpekar. Men eftersom det är en entusiastbil sprids detta snabbt på nätet och blåser upp till något större än det är.

Mr
19
Mr Impreza
Impreza WRX STI -02
wendtan: Bi-Xenonljus är samma sak som Xenonljus?

RS2: När jag snackar om man sett mycket snack om motorn på tidiga M3:or så jämför jag med det jag kör med själv(2 liters boxermotor på 265Hk & 343Nm) och vad jag sett så finns ingen STI i Sverige som rasat(har inte läst om något ras överhuvudtaget på STI-motorn utomlands heller).
Inga "lagomt" trimmade exemplar heller har rasat efter vad jag sett.
Den verkar skottsäker i jämförelse.
Orsaken att jag är lite orolig när det gäller motorn på M3:an är att jag kommer ha min på en hel del bankörning om jag köper en så den måste palla "stryk".

Xenonljus är benämningen på gasurladdningslampor på endast halvljus.
Bi-xenon använder även xenon till helljuset med hjälp av en "sköld" som fälls upp. Du har alltså bara 2 st gasurladdningslampor även på en bil med bi-xenon. De separata helljusen har fortfarande standard H7.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mr Impreza,

Vad jag menade var att det oftast är en massa rykten som sprids vidare av människor som inte känner till fakta eller som bara vill ha en orsak att snacka ner priset på bilarna.

Som jag skrev ovan så var det ett fel på oljepumpen i bilar tillverkade fr o m 10/2001 t o m 02/2002 (dvs tidiga bilar av årsmodell 2002) och som nu är åtgärdat av BMW.

Det finns ganska många här som använder sina bilar vid bankörning och det är inga som helst problem men man måste hantera bilarna på rätt sätt, använda rätt olja, osv.

Det är också viktigt att kolla upp bilens historia och skick mycket noggrant innan ett köp som med alla sport bilar och att alla eventuellt service åtgärder verkligen är utförda av BMW.

/RS2
Mr
19
Mr Impreza
Impreza WRX STI -02
Tackar,tackar för all hjälp.
Nu har man lite mera koll på läget.
Fjäderbensstag blev standard mars/april 2002

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
01an med navi har bandspelare! Stort Minus!
FredrikOlsson, men de flesta har nog kostat på sig en CD-växlare för några tusenlappar. Jag tyckte det var coolt med bandaren, inte för att jag hade några band kvar, men ändå, nästan lite retro i en bil som i övrigt är allt annat än just retro ;)

Helt korrekt att det främre fjäderbensstaget blev standard fr o m 04/2002 men jag tror många har eftermonterat detta som inte hade det ifrån början. Halvljus automatiken kom också fr o m 09/2001 (med den nya ljus modulen).

Kasett bandspelare var standard med navigatorn även under modellåret 2002 och CD- och MD-spelare kom som option senare under modellåret runt 03/2002 och jag tror CD blev standard med navigatorn först fr o m 09/2002 i Sverige.

/RS2
RS2: Det här känns underligt, du har ju 100% koll ;) Är du säker på halvljusautomatiken? Jag hade det på en 05/01, tror inte att den var uppgraderad på något sätt.
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
En liten skillnad som jag märkte själv när jag bytte från en 01:a till en 02:a var att styrningen var tyngre. Detta till det bättre, på 01:an var den lite för lättgående för min smak. Samma antal rattvarv dock. Möjligtvis var detta bara en förändring i mjukvaran, jag vet inte.

Observera att detta skall inte blandas ihop med de styrningsmodiefieringar som gjorts på "vanliga" E46:or, t.ex från 328 till tidiga 330, och sen vidare modifieringar både innan och under faceliften.

mvh
CBM3C,

Jag menar det automatiska dagsljus läget när man ställer vredet på nya ljusmodulen till vänster men det kanske inte kallas halvljusautomatik eller?

Twincam,

Ingenting har förändrats i styrningen eller servopumpen så det måste ha berott på något annat som t ex andra däck, hjulinställning eller något annat.

/RS2
Däremot så ändrades faktiskt ratten fr o m 12/2001. Den ser exakt likadan ut men fick en tunnare och något mjukare stoppning. Detaljer, detaljer, ... :-)

/RS2
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
RS2, nej däcken var exakt likadana, 18 tums Michelin Pilot Sport (och naturligtvis trycket likaså). Det var en markant skillnad. 01:an var tillverkad tidigt under 2001. Det något lätta styrningen märkte jag av redan när jag provkörde min handlares demoex i Jan 2001. Har även kört fler 02:or än min egen, så det är en skillnad enligt vad jag har upplevt. Som jag skrev, möjligtvis har man ändrat servon rent mjukvarumässigt?
RS2: Säker på att CD blev standard till M3an? Det är inte standard på nån annan 3 serie iaf. Man måste välja till CD spelare. Den ingår ju i komfort paketet till vanliga 3 serien men M3an har ju inget sånt. Så jag tror att CD även va tillval till M3 även efter 09/2002.

/Johan

Min bil: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.