|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ren stadskörning för mig är alltid minst 1,2 l/mil, oftast över 1,3. Motorväg (dvs 140 km/h) 0,95-1,0 l/mil. Övrig landsväg kör jag knappt i jämn fart. Min körning fördelar sig på i huvudsak på tre kategorier, stadskörning, motorväg samt leka på krokvägar. För att komma ner till 0,8 på motorväg måste jag hålla hastighetsgränsen och det är tveksamt om det räcker, troligen måste farten ligga under 110 km/h. Om min mjukvara är uppgraderad är oklart. Jag sade till om det vid ett servicetillfälle, men fick efteråt svaret att det inte fanns någon nyare programvara. Jag är dock inte helt övertygad om detta. |
|
|
Det släpps nya mjuvaror flera gånger om året om jag förstått det hela rätt. Så de var ren lögn :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Hur mkt kostar det att uppgradera mjukvaran? Det borde väl vara en rätt snabb operation... | |
|
Det tar ca 30 minuter (vilket får mig att misstänka seriell kommunikation) och ca 600 kr. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Kanske är dags att göra det då. Jag upplever min 330 som rätt trött också. Känns det ngn skillnad även på detta? | |
| wendtan, ditt svar kommer inte som någon större överraskning. Jag blev förvånad över svaret från verkstaden, när det begav sig. | |
|
330n och övriga M54 motorer har adaptiv motorstyrningsmjukvara. När du hämtar bilen efter mjukvaruuppdateringen så känns den markant "tröttare" än vanligt. Detta är för att alla minnen är nollade. Bilen behöver lära sig ditt körsätt osv igen. Kör du då som en buse med bilen så kommer den kännas piggare osv redan efter några mil. Mina reflektioner före/efter mjukvaruuppdatering var att bränsle förbrukningen sjönk, mellanregistert känns något starkare samt att bilen är mycket lättare att hantera vid kö/krypkörning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Aha, så då är det bara att köra som en galning då när man hämtat ut bilen.... Och uppdateringen fixar även gasresponsen? För min 330 har den irriterade egenheten att vara väldigt tjurig med gasen, svårmanövrerad, och lätt att få tjurstopp. Precis som att den gasar till för mkt först och när man reagerar på detta och släpper efter lite så dör motorn :-( |
|
|
Jag ligger nästan aldrig under litern och då kör jag mest motorväg. Sista tankningen med vinterdäck och mest motorvägskörning gav 1,1! Stadskörning håller jag inte på med i nämnvärd utsträckning. Mitt rekord motorvägsfart sommartid är 0,89. Jag är klart störd över den höga förbrukningen. Nockenwelle: Kanske är det bara du och jag som utnyttjar bilarna fullt ut? Skämt åsido är jag djupt förbryllad eftersom jag trodde att min bil som sen 03a hade den "nya" mjukvaran. Tydligen saknar jag en uppgradering. Märkligt med så kraftiga avvikelser mellan olika exemplar. |
|
|
Beppo: Att kör som en galning bör inte vara nödvändigt, men lär den ditt normala körsätt med lite insipierande körning. Den adaptiva delen lär sig med ett par mils tillbakablick. Precis som du beskriver vid rödljus samt kökörning så var min bil "lynning" innan mjukvaruuppdateringen. Den fixar detta mer eller mindre helt och hållet. Gasrepsonen är markant bättre efter uppdateringen. Angående förbrukningen som skiljer mellan forummedlemmar: Jag tror MYCKET beror på ens egen körstil. Samt hur försiktig man är när bilen är kall. Jag varvar ALDRIG över 2500 rpm när bilen är kall. Först efter att tempen gått upp och ca ytterligare 15 min körning då oljetempen kommit upp så varvar jag över 2500 rpm. Detta tror jag ligger till grund för en lägre snittförbrukning framförallt. Men om ni sätter farthållaren på landsväg på tex 95-100 km/h och håller er från fullgasacclerationer så kan det väl inte vara något problem att komma under 0.8 l/mil vid lite längre sträckor dvs 10 mil och uppåt? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Visst är det så att körsättet har enväldigt stor inverkan, fast jag har ju svårt att föreställa mig att man kan köra 330 på mer än ett sätt :-). Alltnog, skulle jag sätta farthållaren på knappa 100 km/h så bör det gå att komma under 0,8 l/mil, det tror jag säkert, men av någon anledning kör jag aldrig så. Jag tycker dock att bilen är relativt snål under hård belastning. Vid en resa till Freiburg i Sydtyskland förra året drog den inte mer än 1,1 l/mil vid autobahnkörningen, och då gick det betydligt fortare än vid svensk motorvägsfart. Vid bankörning har det legat på 1,4 l/mil, bara marginellt högre än vid stadskörning (nej, jag kör inte som en galning i stadsmiljö). |
|
| Nu har jag ingen 330 men det är kanske samma färddator på 318. När jag hade köpt min 318 E46 kollade jag bensinförbrukningen med färddatorn och fick mycket låg förbrukning. När jag senare räknade ut förbrukningen manuellt (mellan två fulltankningar) blev värdena högre. Efter det litar jag litar inte på färddatorn utan räknar ut förbrukningen manuellt om jag vill veta den. | |
|
Jörgen: Snittförbrukningen i färddatorn stämmer väldigt väl överens med den faktiska förbrukningen som man räknar ut i min bil. Även hastighetsmätaren visar nästan onödigt korrekt. När bilen visar 120 km/h då visar gps:en 118 Inte mycket Deviation att orda om egentligen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som grundregel håller jag med dig Jörgen L, man kan inte utgå från att färddator, hastighetsmätare m m visar korrekta värden. Dock måste jag instämma med wendtan i detta fall. Avvikelsen mellan färddatorns visade bränsleförbrukning på 330 jämfört med manuell räkning på tankningar är liten, maximalt 3-4 %. Likaså hastighetsmätaren. Enligt min GPS är avvikelsen i toppfartsregionen c:a 4 km/h, i lagliga svenska farter maximalt 2 km/h. Givetvis kan det variera en aning med däckdimensioner, däckslitage etc., men några stora felvisningar blir det inte tal om. |
|
|
Min förbrukning vid landsväg på 0,8 om jag kör mycket snällt och i stad strax över litern. Skulle tro att det är mer normalt, eftersom alla förbrukningsangivelser från biltillverkare gäller vid förhållanden som inte existerar för en vanlig dödlig. |
|
|
Har ju "bara" en 323 =) Men med 100% stadskörning och lagom gasglad hamnar jag på 1,12l/mil. Västerås Oslo tur och retur 0,76. Så de går ju om man vill att komma under litern. Allt enligt färddator då, har inga egna beräkningar. |
|
| Wendtan, ungefär så som du beskriver att du kör, så framför jag min 330. Möjligen håller jag lite högre tempo (normalt mellan 100-130 beroende på väg), men urvarvningar och köra på låga växlar gör jag väldigt sällan. Faktum är att jag brukar nog växla vid ca 2000 varv när jag kör bilen kall och fortfarande är i stan, och när jag ska ut på landsvägen så växlar jag normalt vid 2500 rpm. Bara om det är mer bråttom varvar jag mer (eller om hornen plötsligt växer ut....) | |
|
. Wendtan: jag når mina höga förbrukningsvärden trots minst sagt försiktig körning innan motorn nått motortemperatur. Jag varvar aldrig över 2500 innan motorn är varm. Undrar vad den dragit om jag gjort något annat... Visst jag köper argumentet med körstil, men inte kan det skilja så mycket. Jag kör faktiskt hyggligt försiktigt och håller sällan fullt. Dina 0,62 (vilket f ö måste vara svenskt rekort) mot min modiga litern är mycket pengar i längden. Min bil går för fett, eller så når motorn aldrig riktig arbetstemp. Jag har märkt på sista 1000 milen att nålen på tempen aldrig når mer än över det vita sträcket. Enligt verkstaden är det normalt, men jag börjar tvivla. En annan förbrukningsfråga; hur mycket olja drar era per 1000 mil? |
|
|
Jag har fått reda på att en 330 generellt tar en liter olja per 1000 mil innan den rullat 5-6 kmil. Där skall oljekonsumtionen avstanna mellan servic:arna. Jag har fått fylla på någon dec en gång, vilket är allt under mina snart 2000 mil. Att min flickvän sätter svenskt rekord i snålkörning förvånar mig dock inte alls :) Men att din bil drar litern på landsväg med farthållaren på 90 låter minst sagt märkligt. Den bör ligga runt 0.7 där som min gör. Att din bil inte når arbetstemperatur låter oroväckande. Jag hade kass termostat på min fd e46 328 vilket resulterade i att den inte gick upp i temp. Den drock snudd på litern landsväg innan det blev åtgärdat. Den skall nå arbetstemperatur oavsett yttertemp. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kul att få så många svar ang. förbrukningen! men jag har svårt att förstå dom som ej lyckas komma under 8l/10 mil, visst jag har ännu ingen 330, men jag har flertalet ggr. kört sträckan Skövde-Lund på 7,9l/10 mil med min gammla 325 -92 (utan vanos) som snart gått 23000 mil, detta utan att tänka "nu ska jag köra snålt". Så med tanke på hur mycket motorerna utvecklats på dessa år, så tror jag inte att wendtan´s 6,2l är omöjligt. MEN VISST ÄR DET FANTASTISKT. Själv får jag allt som oftast höra från mina koleger: Men du som kör så mycket ska väl inte köra BMW, dom drar ju alldeles för mycket bensin. Vad dom kör för bilar? Jo, oftast Volvo & SAAB som definitivt inte går snålare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.