AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.480

Moderata prestanda angivelser på e90 330i Valvetronic.

Sida 1 av 2
Är de någon mer än jag som förbryllas av kommande 330 valvetronics prestanda till 100?
Nya BMW 330i accelererar från 0-100 km/h på 6.7 s, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots dessa prestanda är förbrukningen enligt EU-norm vid blandad körning moderata 8,7l/100 km.

Utväxlingen borde inte vara nämnvärt ändrad i förhållande till E46 330i 6växlad.

Det borde komma några biltester med presttandatest snart då lanseringen är i början av mars. Skall bli mycket intressant att följa.
Det har flourerat lite olika prestanda uppgifter till 100 på nätet, men Bmw Sverige verkar stå fast vid dessa siffror.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har också sett pressmeddelanden med dessa siffror, Men både på BMW:s svenska och tyska hemsida står siffran 6,3 s angivet för 330 sedanen
Ok, de låter mer rimligt.
Jag har bara sett dessa 2 angivelser som hamnat under nyheter här på power. Men som jag förstått det så är dessa officiella pressmedddelanden från Bmw Sverige.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja verkar lite väl snålt tilltaget. Frågan är om man måste ta till 3an för att komma upp till 100 med den nya lådan? Det är den enda förklaringen jag kan komma på.

Acey: Jo jag funderade på det innan, men vad jag minns så behövs inte detta på dagens 330 med 6-petad getrag.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vilken tidning redovisar 5.9s först?

//Player
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Är det den 6-petade getragen som sitter i nu? Jag får det till, men vi vet ju alla hur pressreleaser är, att det är en helt ny låda. Eftersom dom skriver något om att ettans växel verkar vara väldigt kort så är det inte omöjligt att man numer behöver 3an. Det är det enda jag kan komma på.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag måste säga att jag är grymt imponerad av bensinförbrukningen, 8,7l blandad körning! Det skulle betyda att långa landsvägsmil borde klaras av på kanske 6,6l/10 mil, detta är ju i så fall mycket bra med tanke på prestanda.

Jag är själv inne på en 330 E46 innan sommaren & enl BMW så är landsvägsförbr. specad till 6,9l/10 mil!
Ni som kör 330, är det en siffra som stämmer vid långkörning?

Inte för att jag vill påstå att jag alltid kör tillräckligt lungt för att klara den förbrukningen, men eftersom jag kör ca. 7000 mil/år så ger det ju ändå ett hum om hur låg förbrukningen engentligen är.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
JONTEP: BMWs siffror stämmer mycket bra. Jag åker ofta en sträcka till småland som är på 20 mil enkel resa. Någonstans runt 6,8-7,5 ligger jag beroende på hur mycket jag gasar och vilka hjul som sitter på.

Jag instämmer med Acey. Det går att komma under 0.7 vid ren landsvägskörning med farthållare. Flickvännen innehar bottenoteringen 0.62 på en 26 mils resa till Småland.
Mitt personbästa är 0.68 på samma tur.

Länk
Imponerande! Utmärkelsena till den motorn kommer väl som ett brev på posten. Ska bli spännande och höra ljudet på maskinen.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur sjutton gör ni för att komma under 0,7 vid landsvägskörning. Jag har aldrig kommit under 0,8 ens och är nöjd med att komma ner till 0,9.
Intressant att notera att i EVOs recension av 630 med Valvetronic motorn tyckte de att ljudet hade tappat en hel del av sin karaktär jämfört med gamla motorn. Kan dock ha något att göra med ljuddämpningen i 630...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har lyckats få ner förbrukningen till 8.5L/m.
Om du bor i Stockholm och har ett snitt lägre än 10L/milen är det något fel på mätaren.

Under 8.0L/m gäller landet där det ej existerar köer eller trafikljus.

:-)

//Player
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

I ren landsvägskörning har jag fått ner min 330 i som lägst 0,89 liter/mil enl färddatorn. Normalt sett ligger jag och snittar på ca 1.02 l/mil. Hur i hel****e bär man sig åt för att komma ner till 0,7 l/mil??!?!?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beppo: Jag frågade min flickvän samma fråga när jag startade bilen för att köra vidare på vår tur mot östkusten och färddatorn indikterade 6.3l/m. Nyckeln är absolut mjuk acceleration.

Jag vet inte hur ni kör. Jag kör blandad stad/motorväg 6 mil om dagen 60-70% är stadskörning i göteborg. Jag får verkligen busa till det för at komma upp över litern. Vid normalkörning har jag svårt att komma över 0.95. Förutom när jag köpte bilen och körde runt i en timme letandes efter en däckfirma i stockholm i rusningstrafik.

Växlar ni vid rödmarkering varje gång?

Vid test av 630ci med den nya Valvetronic sexan blev förbrukningen 1,4l/milen i snitt. Det är som min M5 E34!
Jag ställer mig ungefär lika frågande som Acey till era höga förbrukningar.

Mina siffror ser ut som följer:

Ren stad 0.99-1.01
Blandad körning 50/50= 0-80-0.85
Motorväg 0.8
Landsväg: 0.68-0.74

Ni som har problem med högra förbrukning, har ni uppgraderat er motorstyrningsmjukvara någon gång?

Länk
Mfemman: allt är relativt. 6an är hyfsat tung, och testverbrauch är ju inte riktigt förankrat i normal körning.

Länk
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Undrar om det inte är så att det skiljer rätt mycket på manuell och steptronic. Själv har jag step och ligger på runt 0,95-1.05 på landsväg med dubbade vinterdäck 225/45 med en fart på ca 120-130 km/h. Efter uppgradering av mjukvara till motorn så drar den faktiskt lite mindre.
wendtan:

Testverbrauch brukar visa mer lite mer än vad en vanlig bilist får men nya motorn verkar vara törstigare än den gammla. 530 med 231hk hade testverbrauch på 1,2/milen med samma vikt som 630.

330 E46 har 1,1 och en 330ixA har 1,23.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.