AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.767

Snikkonvertering, borde vara lätt fixat genom SBP

Sida 2 av 2
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Japp jag tänkte väl det men min motor är helt original. Det är endast filter och avgas samt turbogrejorna som är ändrat.
Tackar så mycket Jesperado.

MVH Topchop
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Ja då provade jag att besiktiga idag och det gick ju som väntat. Föreläggande om regbesiktning på vår 325 -89. Jag tog en rövare och lät allt sitta kvar och vara i drift. Efter att pöjken som inte klarade av det själv, fått ut beschefen fick jag reda på att intyg krävdes (vilket jag ju visste) men på frågan om adapterrör sade han att allt ska vara original. Alltså grenröret är nu uppochner och det fick inte vara så. Får se hur jag ska göra men det löser sig nog.

MVH Topchop
mi
17
mini-j
325 turbo -93
320 -86
Besikta min bil me turbogrenrör o bara en adapter istället för turbon.. Dom sa inte ett ljud när jag var där..
Tråkigt o få föreläggande topchop...
Sc
7
Schnobben
528i -83
Hur funkar det om du skulle regga den med turbo nu då? (Topchop) Skriver de bara turbo i papprena eller måste de veta antalet hästar m.m.? Jag menar med tanke på försäkring o.s.v.?

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Mina tankar dras till urkundsförfalskning eller någon liknande paragraf. Om nu besiktningsorgant i Sverige vill ha intyg, varför inte ge dom intyg, egenhändigt utskrivna på datorn?

Någonstans går gränsen, om jag kommer in med en hel bunt med papper som bevisar både det ena och det andra med en fin BMW AG logga på, i vilken utsträckning kontrolleras dessa dokument? Något säger mig att besiktningsmannen är människa också. Och hålla reda på div. intyg gällande äktheten måste vara förvillande lätt att förfalska.

Självklart så är det olagligt, men ur ett helt teoretiskt- och morallöst perspektiv är det möjligt? Jag inbillar mig själv att det måste vara ganska enkelt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Topchop: "pöjken" gjorde helt rätt, han var antagligen besiktningstekniker och i så fall ska han ta beslut om föreläggande i samråd med en besiktningsingenjör om en sådan finns att tillgå.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ajaj... gillar man inte att skruva så kostar det flis...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Li
38
Lindebrink
E30 Alpina B6 3,5 Kompressor Touring -89
topchop: synd att du provade det där....har ALDRIG hört talas om att dom har missat en turbo sådär,däremot att göra som så många föreslagit i den här tråden,att sätta dit ett svetsat avgashus från en annan turbo det kan jag intyga funkar,provade med min gamla 325a tic.dom stod två "vanliga" besiktningsgubbar och förmannen och klia sig i huvet men de kunde inte "sätta dit mig" hur gärna de än ville...aja synd det där med reg.bes.lycka till

ska snart in med min bil...ska bli skoj...
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Mini-J: Att det inte skulle gå det "visste" jag ju men av ren lathet blev det en chansning.

Schnobben: Funkar inte. Blir aldrig godkänd med turbo.

Rawsezx: "Alla" besmän vet att BMW inte lämnar intyg och i vart fall tror jag inte att han skulle godta intygen utan att konsultera någon chef.

Jesperado. Jo visst gjorde dom rätt men jag trodde faktiskt i min enfald att jag bara skulle få en 2a och inte regbes.

Jens Ek: Jag gillar inte att skruva och den enda flis jag har ligger under vedsågen;(

Lindebrink: Och då kommer vi till dagens kärnfråga: Jag har tänkt mig ett adapterrör men då grenrören är upponervända sa ingenjören att de skulle rättvändas. Citat: Om det varit en -88a skulle du kunna haft dom så men inte på en -89a. Slut citat.
Får väl grunna på det där ett tag.

MVH Topchop
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
vad är det för skillnad på 88a och en 89a som är så speciellt med grenröret?

jag plockar av mitt avgas och sätter dit orginal och tar bort turbo och adaptern och lpuggar oljeslangarna! sen sätter jag lmm och öpnna filtret på IC, funkar perfekt!

Li
38
Lindebrink
topchop:ahh du har den varianten....då vart det lurigare.

leon83: har väl med avgaskrav och det och göra?för det ville dom få till när jag besikta om min 88,att jag hade ändrat avgasernas gång och rening vilket man inte fick göra,men sen kom dom fram till att det gick eftersom det inte var en 89a.hårdare krav på en 89a.

tex så måste du ju ha en kat. på en 88 men den behöver inte funka men på en 89a måste den göra det,har jag fel Jesperado?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
den måste finnst funka på en -88 men dom gör ingen mätning som kontrolerar om den funkar eller inte.

fråga jesperado, han har svarat på det innan

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Li
38
Lindebrink
JaJsEn: jaja men då måste den ju inte funka eller hur?=)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
jo, den måste faktiskt funka, även om dom inte kontrolerar det, upptäcker dom att den inte funkar är det tvåa på det.

mvh Erik Jakobsson

Li
38
Lindebrink
jo,men det har dom inte lyckats med på mina bilar än iaf.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
nä, men när dom väl ta o kollar ram nr. (ved en flygande besiktninge t ex.) kommer du troligtvis åka dit som fan, jag försöker bara varna dej.

mvh Erik Jakobsson

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lindebrink: Du har ju redan blivit rättad, men då du bad mig speciellt ska jag också rätta dig. Samtliga bilar som från fabrik utrustats med katalysator ska ha katalysator och den ska fungera. (tjatigt men sant...)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Li
38
Lindebrink
JaJsEn:jodå jag vet,miljöbrott och allt möjligt.vad jag ville få fram var bara att det (ofta)går typ att svetsa en tom burk runt avgasröret och få igenom med det om det är en 88 iomed att dom inte mäter,det var allt.jag är väl medveten om vilket liv det blir om dom upptäcker vid en flygande besiktning att du inte har kat....

Jesperado:tack för svaret.
När man ändå är inne på diverse olagligheter vore det bästa kanske att hacka sig in i VVs databas och fixa in lite fiiiina dispenser för bilen. Kanske en färdig omreggning med utbytt motor och turbo och varför inte skattebefriad?
:-)

Länk
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
lyckas du så säg till mej också!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.