AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.766

Snikkonvertering, borde vara lätt fixat genom SBP

Sida 1 av 2
mi
447
min528
525tds Touring -93
Funderade på dethär med snikkonverering av exempelvis en E28 528 och bes och kom fram till att om man kör med vända grenrör och adapter mellan grenrör och turbo, å om man kör med några kallstartspridare nånstans på insuget där dom inte syns så bra uppifrån, EJ kompsänkt

gör man detta så borde man vid besiktning kunna vända tillbaks grenrören, skruva dit ett avgasystem som inte har downpipe för turbon iom att man vänder tillbaks grenrören, koppla ur startspridarna, plocka bort ev. intercooler. och eftersom den inte är kompsänkt så borde avgasvärdena vara som dom ska vid besiktning?

då borde det väl inte vara några problem?
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ja de ska inte vara några problem. men gör bara en adapter mellan grenrör och downpipen och ta bara bort turbon slipper du ju vända grenrören!

Jeppe
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja visst kan man montera turbon med grenrören sittandes som dom ska, men då blir det mindre plats tänkte jag, det är ju en smaksak.

men om man skulle göra en adapter mellan downpipen och grenröret när det är besiktningsdags, tror du inte downpipen kommer lite för högt upp förhållandevis till grenrörens flänsar om man kör med uppånervända grenrör?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Han menade nog att du skulle behålla grenrören åt fel håll och köra med en adapert istället för turbon.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
mi
447
min528
525tds Touring -93
jaha, grenrören upp och ner och en adapter mellan "turbo-adaptern" och resten av avgasystemet? lite luddigt kanske
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Japp. Precis så :)

///Jesper
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
funkar bra, man kan ta ett gammalt avgashus o svetsa igen hålet där axeln och turbinen skall vara med en platta sen är det bara att skruva dit.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
ricjo
Hur orkar ni......

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur orkar du?

///Jesper
mi
447
min528
525tds Touring -93
det där med igensvetsat avgashus, då kommer inte avgaserna nånstans ju!

såhärdå: man tar bort avgasturbinen och skruvar sedan ihop allting igen och kopplar ut kallstartarna!

om turbon inte snurrar så kan fan inte besgubbarna göra nått...eller kan dom de ändå? bara å säga nått i stil med "köpte den precis av en kompis som hade den turbokonverterad, har inte köpt nått riktigt grenrör än"

mi
447
min528
525tds Touring -93
jag menar, dom kan ju inte ge nedslag på nått dom TROR är inkopplat!

å ger man fan i å kompsänka så borde den gå som en standard 528
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Varför skulle den inte gå igenom om du kompsänker?
Du har ju bara CO värdet å tänka på, och det bör inte göra nån större skillnad med kompsänkt.
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja de tänkte jag inte på, men å andra sidan hade jag ändå inte tänkt kompsänka på min första snikis :P
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
jag har tagit bort min turbo nu ska bes snart.. är ju bara dumt att prova ju. där är ju inte värt att "åka dit" och ha det stå i papprena sen om farbror blå stoppar en. då blir det nog stora battongen som åker fram..
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja då blir det batong a la slagträ som kommer fram :P

vad ersätter du turbon med då du tar bort den?
iom att du har fläns på avgasystemet som passar på turbons utlopp så lär det ju inte passa på grenrören igen om du monterar tillbaks allt..
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
min528 ---> du missförstog no mej lite

du tar ett gammal skrotat avgashus från en lika dan turbo du använder, och där turbon och avgashuset sitter ihop, där svetsar du en platta så att avgaserna inte kan ta den vägen ut, sen monterar du den bara på grenröret o downpipen, kommer se lustigt ut men dom kan inte säjja nått.

alltså det kommer bara att sitta ett avgashus istellet för en hel turbo på grenröret, då behöver man inte hålla på obyta grenrör o liknande heller.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
mi
447
min528
525tds Touring -93
hahaha, ja nu fattade jag :P det kommer se lustigt ut, men det va smart faktist.

sen med insuget får man väl tråckla ihop så gott det går så det ser standard ut, intercoolern tar man ju givetvis bort, inte så mycke jobb med det!

det återstår bara ett problem, flygande besiktning!!! men det går nog inte å gör nått åt
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jag ska besiktiga vår e30 i vår och allt får sitta kvar utom turbon som får hänga i oljeslangarna. Med turbon borta görs ett adapterrör och sen var det klart. Luften går fortfarande igenom turbo och ic.Förstår inte varför xtra spridare och ic måste bort.
Alla förstår att det inte är lagligt med turbo efter alla Jesperados uppläxningar men det är ju så kul och i mitt fall så är jag trött på att meka vilket gör att den lätta vägen är värd att prova.
Hur funkar det Jesper, om min turbo "hänger" bredvid är det ju uppenbart att den ska tillbaks men det är det ju åxå om de "jättebreda" hjulen ligger i skuffen och väntar. Man får väl inte underkänt om man har ett avgassystem utan ljuddämpare okopplat parallellt med dämpat avgassystem...
Detta inlägg var kanske tramsigt men nu har jag dragit mitt strå till denna stora stack.

MVH Topchop
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I princip är det inte olagligt att köra omkring med ett turboaggregat hängandes i motorrummet, men det kommer ju definitivt att föranleda en vidare kontroll av hur motorn är ändrad för övrigt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Kommer endast att ta bort snurrorna när jag besiktar och ersätter med en egen adapter... 7 bult på varje agg... inte såå jobbigt... sen slänger man dit filtret direkt på inloppen på IC:n...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
BMW-Izze, då kan du ju likagärna ta bort ic:n åxå! hur ser det ut förövrigt med spridare å liknande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.