|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Okeej, det kan man kalla att bli nonchalerad... Fixar det på annat sätt då | |
|
Kjell... Jag har ju nåt liknande... Lyssna på min och avgör själv om du tycker det låter bra. Visserligen har jag ju andra element, men principen (open air) är ju densamma... //Koffe |
|
|
"Angående BST -99 60 liter och 24 cm rör diam 10cm låter snarlikt den optimala vilket är MYCKET bra!" Den lådan beräknade stoffe till mig, och jag byggde den senare till min E36 sedan. Med basen riktad framåt genom skidluckan och ett vinklat rör upp genom originalhålet i hatthyllan spelade den bas med stenhård kontroll, attack, och djupt så det räckte till (men inte riktigt hela vägen ner till avgrundsdjup-basen). Kräver dock rejält med effekt. (stals ur min bil på sensommaren 2001) 73liter är som sagt för en "optimal" låda, dvs en låda som har optimalt rak frekvensgång, behöver inte betyda att det är det bästa låda som går att bygga. 43liter är för "golf", och spelar även i en sån kaross lite klent med djupbas. Eftet att GTI12an stals så köpte jag en Kicker S12L7, som på många sätt är en liknande konstruktion. (fast annorlunda) Även den spelar bas med attack och kontroll som en 8"are, fast med tryck som en 15"are. Solobarik 12" an passar bra i små slutna lådor, det var så jag hade den framåt genom skidluckan, men även i lite större ventilerade konstruktioner. Då krävs ett ganska stort rör, kicker själva har löst det med rektangulära kanaler i lådan och på hemsidan finns många lådförslag med utförliga ritningar och andra tipps. Driven av ett bryggat genesis-dualmono spelade den den bästa bas jag hört från en ensam 12 a. Kanske inte på ett hifimässigt korrekt sätt (delvis pga eq inställningarna) men med kraft och kontroll. Även den blev stulen hösten 2001. |
|
|
Thobbe Menar du att en sluten låda på 35 liter kan låta bättre än portad låda på 73 liter?? //Alpina// |
|
|
På JBL:s hemsida står det 38,23 liter för sluten låda 70,80 liter för bandpasslåda med en 4" port som är 8,36" lång. Jag tror att tillverkaren bör veta bäst vilken volym elementet skall ha. //Alpina// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.